21 054 läst · 11 svar
21k läst
11 svar
Antimögelmedel i fasadfärg
Hej
Denna sommar ska jag måla om fasaden på min trävilla med akrylatfärg, men jag är orolig för att få påväxt av mögel och alger. Jag skulle vilja ha tips om något effektivt medel att blanda i färgen för att hindra detta. Är borsalter i ren form effektiva, tex dinatriumoktaborat?
Eller bör jag låta bli att måla om inga effektiva medel finns?
Nuvarande målning gjordes 1988 (då färgen innehöll fungicider) och den är fullständigt fri från både alger och mögel.
Denna sommar ska jag måla om fasaden på min trävilla med akrylatfärg, men jag är orolig för att få påväxt av mögel och alger. Jag skulle vilja ha tips om något effektivt medel att blanda i färgen för att hindra detta. Är borsalter i ren form effektiva, tex dinatriumoktaborat?
Eller bör jag låta bli att måla om inga effektiva medel finns?
Nuvarande målning gjordes 1988 (då färgen innehöll fungicider) och den är fullständigt fri från både alger och mögel.
Du ska inte blanda i någonting i färgen. Eftersom du är smart nog att välja en akrylat så finns det medel tillsatt i färgen som motverkar alg- och mögelpåväxt. Om du tillsätter något så sätter du balansen i rubbning och resultatet kan bli förödande. Om någonting skulle gå fel med din målning, om färgen tex skulle tappa glansvärdet omotiverat, så kan du glömma reklamation om du tillsatt något själv. Färgindustrin har tillsatt de medel som finns och som är godkända för ändamålet. Gå inte på myten om en kapsyl boracol i färgen så blir det inga alger. Det funkar inte så.
Glömde en sak, akrylatfärgen innehåller fortfarande fungicider. Det är i lacknaftabaserad färg som fungiciderna inte gör någon större verkan.
Tack för det upplyftande svaret Michailoff. Nu undrar jag förstås om du möjligen vet vad det är för ämne i akrylatfärg som har fungicid verkan, om det är något som införts nyligen, och vilket fabrikat du talar om. Vad säger du om alla rapporter om mögliga fasader? Är de inte sanna?
I undersökningen "Håller färgen färgen" (IVF Uppdragsrapport 04/09) har 41 st olika färger av olika typer och fabrikat testats i två år avseende bla mögel. Endast en färg gick fri från anmärkning, övriga 40 hade mer eller mindre påväxt, däribland samtliga sju akrylatfärgerna. Vad ska man dra för slutsats av detta?
I undersökningen "Håller färgen färgen" (IVF Uppdragsrapport 04/09) har 41 st olika färger av olika typer och fabrikat testats i två år avseende bla mögel. Endast en färg gick fri från anmärkning, övriga 40 hade mer eller mindre påväxt, däribland samtliga sju akrylatfärgerna. Vad ska man dra för slutsats av detta?
Min slutsats är att tillverkarna tillsätter kanske något för att färgen i burken inte ska mögla och håller sej fräsch till bäst före datum men det blir knappast till någon nytta när färgen sitter på huset Lösningsmedelbaserade färger möglar ju inte på burk så där behövs det inga tillsatser . Så tolkar jag Michailoffs information.NiBa skrev:
När färgen sitter på huset och det finns tillgång till luft, fukt och mögelspörer så brukar det växa på rätt snabbt, tyvärr.
gaia
Klimatet ja,
Anledningen till alla skriverier de senare åren är ju för att vi år 2000 (tror åtminstone det var detta år) hade den fuktigaste sommaren någonsin i modern tid. Med andra ord så fick i stort sett alla som målade om sina hus det året problem med mögel angrepp. Självklart så försöker alla skylla detta på färgindustrin.
/Gojan
Anledningen till alla skriverier de senare åren är ju för att vi år 2000 (tror åtminstone det var detta år) hade den fuktigaste sommaren någonsin i modern tid. Med andra ord så fick i stort sett alla som målade om sina hus det året problem med mögel angrepp. Självklart så försöker alla skylla detta på färgindustrin.
/Gojan
Du har helt rätt. Tack för att du svarade åt mig när jag inte varit inne på ett tag. ;D Sedan vet jag inte hur Gaia kan tolka mitt svar som han gör, men det är ju knappast mitt problem. Självklart vill färgfabrikanterna att de hus som målas med deras färg ska hålla så länge som möjligt. En nöjd kund som rekommenderar en granne/kompis att köpa samma sorts färg är den bästa reklamen som finns. Alltså ser man till att bästa tänkbara medel tillsätts för att få ett långvarigt skydd mot alger.Nithin skrev:Om du har läst hela testet så har du säkert noterat att det bara testats på ett ställe i sverige (Fiskebäck) på små paneler vinklade 45 grader.
Alltså blir slutsatsen att bor du i Fiskebäck och har 45 graders vinkel på fasaden så ligger du helt sjukt risigt till.
Skämt och sido. Hur mycket eller hur lite det växer styrs till största del av klimatet. Och vi bor som bekant i ett land med ganska varierande klimat beroende på vart man har sin lilla stuga. Men lokalt kan det också vara stora variationer.
Visst finns det fungicider i färgen. Men mot svart mögel finns det inget som "verkar". Det är inget som är skadligt för virket. Visst det är fult det kan jag hålla med om.. men tvätta bort det då. Är det så förbannat jobbigt?
Problemet med svart mögel tror jag att man inte kommer att bli av med. Beroende hur det är det man bor så kommer man nog ha större eller mindre problem med möglet. Men se på Bilen, Fönstren, utomhusmöblerna.. varför tror ni att fasaden ska klara sig om det är mögel på allt annat?
Hellre ser jag att folk tvättar husen vartannat år än att t.ex. att allt fiske i våra vatten på sikt försvinner.
// Nithin
jag vet om en som hällde myrr i färgen.
Det blev inget vidare.
Det finns andra som hällt tabasco & chilipulver i färgen - inte heller detta var någon succe.
Vattenbaserade färger verkar funka bäst, särskilt dom med vattenbaserade oljor.
Det är nog så att de tillåtna fungiciderna fungerar bäst
i dessa system.
Snåla inte med färgen, om du målar för tunnt, så blir mängden fungicid / yta för liten.
Följ rekommendationerna på burken.
Det blev inget vidare.
Det finns andra som hällt tabasco & chilipulver i färgen - inte heller detta var någon succe.
Vattenbaserade färger verkar funka bäst, särskilt dom med vattenbaserade oljor.
Det är nog så att de tillåtna fungiciderna fungerar bäst
i dessa system.
Snåla inte med färgen, om du målar för tunnt, så blir mängden fungicid / yta för liten.
Följ rekommendationerna på burken.
Det är nog dom bästa tillåtna tillsatser som gäller idag.Michailoff skrev:
Bästa tänkbara och effektiva medel är tyvärr förbjudna. Vi som har målat våra trähus med dom gamla och senare med dom nya färger har upplevt skillnaden. Ni som inte har något att jämföra med får tro på färgtillverkarnas väderförklaringar.
Tvätta påväxt i stället för att måla över det är är en bra åtgärd. Dom kemikalier som man ska använda vid fasadtvätt är mindre skadliga men ändå ej helt harmlösa och hamnar i marken dom också och dessutom i stora mängder . Om dom underliga tvättblandningar undersöks tillräckligt noga så blir dom kanske förbjudna dom också :-/. Vad är vi på väg?
gaia
En bil ska recyclas efter tio-tjugo år för att inte världens bilarbetare ska bli arbetslösa. Ett hus ska också recyclas efter bäst-före-datum för att inte byggnadsarbetare ska bli arbetslösa. Vad skulle hända med våra samhällen om våra hus höll för evigt och byggnadsindustrin blev utan arbete? 70% av såväl biltillverkningskostnad som husbyggnadskostnaden är ju skatter, som staten måste ha in för att vårt samhälle ska gå runt.gaia skrev:
Tillbaka till ämnet.
Har nu grävt lite mer i detta ämne med antimögelmedel i utomhusfärg. Förr i tiden användes allt från kvicksilver till bly. (Blyvitt har jag fått tips om.) Fanns även andra tillsatser men dom innehöll troligtvis något av ovanstående.
Det läggs i hämmande mögelmedel i färgerna idag men det går inte att jämföra med förr. Tittar man på ett hus från 1800 talet mot ett nybyggt trähus kvalitetsmässigt, så hänvisar gamla målare till att det då var betydligt mer gifter i färgen. Förr i tiden hade dom inte svartalger på husen. Inte heller någon direkt röta. Deras problem var att träpanelen torkade ut. I och för sig byggde dom med kärnvirke av högsta kvalitet men färgen ansåg många vara en stor anledning till att det inte fanns några algangrepp.
Samma gifter som man använde i båtfärger. Inte en tulpan eller något annat växt under båten med dom tillsatserna i. Idag vet väl alla båtägare hur det ser ut.
OM man nu bortser från miljöaspekten, så är det en klar fördel att använda antimögel medel i. Hittade det här i en gammal länk men troligtvis är det miljövänligt. USA:s flotta har ett våldsamt miljötänkande, kanske pga stämningar, etc.
http://www.natlallergy.com/allergy_relief/1288/m1-paint-additive-mold-inhibitor-mildewcide.html
I den situation jag sitter, går det inte att tvätta fasaden, utan att hyra in en byggställning som måste resas 18 meter på ena sidan.... Målarfirmor ger inte ens pris på att måla om huset från 1850 som idag är målat med linoljefärg och troligtvis varenda färgtyp som existerat, giftig och ogiftig. Har till och med fått förslaget att byta panel pga skrapningen.
Vad göra? Vet någon om något annat medel?
Har nu grävt lite mer i detta ämne med antimögelmedel i utomhusfärg. Förr i tiden användes allt från kvicksilver till bly. (Blyvitt har jag fått tips om.) Fanns även andra tillsatser men dom innehöll troligtvis något av ovanstående.
Det läggs i hämmande mögelmedel i färgerna idag men det går inte att jämföra med förr. Tittar man på ett hus från 1800 talet mot ett nybyggt trähus kvalitetsmässigt, så hänvisar gamla målare till att det då var betydligt mer gifter i färgen. Förr i tiden hade dom inte svartalger på husen. Inte heller någon direkt röta. Deras problem var att träpanelen torkade ut. I och för sig byggde dom med kärnvirke av högsta kvalitet men färgen ansåg många vara en stor anledning till att det inte fanns några algangrepp.
Samma gifter som man använde i båtfärger. Inte en tulpan eller något annat växt under båten med dom tillsatserna i. Idag vet väl alla båtägare hur det ser ut.
OM man nu bortser från miljöaspekten, så är det en klar fördel att använda antimögel medel i. Hittade det här i en gammal länk men troligtvis är det miljövänligt. USA:s flotta har ett våldsamt miljötänkande, kanske pga stämningar, etc.
http://www.natlallergy.com/allergy_relief/1288/m1-paint-additive-mold-inhibitor-mildewcide.html
I den situation jag sitter, går det inte att tvätta fasaden, utan att hyra in en byggställning som måste resas 18 meter på ena sidan.... Målarfirmor ger inte ens pris på att måla om huset från 1850 som idag är målat med linoljefärg och troligtvis varenda färgtyp som existerat, giftig och ogiftig. Har till och med fått förslaget att byta panel pga skrapningen.
Vad göra? Vet någon om något annat medel?
Jag ringde en kompis och frågade.
Han säger att vettnburna alkyder är bra när det gäller trähus.
Han har provat oljetäcklasyren from Caparol - lf heter den visst.
Han säger att den håller fasaden fin.
Han säger att vettnburna alkyder är bra när det gäller trähus.
Han har provat oljetäcklasyren from Caparol - lf heter den visst.
Han säger att den håller fasaden fin.