Köpte en antik fräs,antagligen från 1920. Matning finns i x axeln som fungerar som den ska. Men verkar som matning i z axeln ska finnas också men fattas nån del och eventuallt något kan han fastnat i remmatningen.. sen videon för förklaring.
Ett sak att tänka på är bilen där man ser utxäxlingen från motorn till remmen som driver koordinatbordet drivning i olika axis. Där är en plåt bit som är vriden och fastsatt av mig för att testa. Men den ska nog ej sitta så.
Om nån har erfarenhet av denna sorts drivning på.koordinatboordet så vill jag gärna ha hjälp!!
Ett annat problem är vilken sorts kona det är till spindeln. Här under är lite bilder på olika koner jag har till den.
(Bilderna ligger längst ner, men nog lätt att koppla ihop bilderna till rätt problem?
Här är den från vänster sida, ni ser spindelhållaren över koordinatbordet med en kona i som fästes med en mutter i toppen.
Här är konan som passar till min spindel.. den är ca 43 mm längst ner. Och taper av till ca 23 mm på 40mm eller så.. är ner exakta mått i video jag gjorde. Sen spänns konan fast med en mutter längst upp.
Ca 43-44mm är öppningen längst ner. Sen minskar den till ca 22-23 mm på 40-60mm (en uppskattning, inte mätt ordentligt).
Sen går en drawbar rakt upp genom spindel och skruvar fast konan med en mutter.
Här är 3 konor.. den längst till vänster passa bra, de 2 andra här inte rätt taper på nedre delen, den sitter ojämt. Men när man spänner åt drawbaren ordentligt med skruven så sitter den hårt.
Bet inte om det
Här är infon om vilken mototyp det är och hur många rpm den ger. Utxäxlingen på remdriften är ca 1:2, 1:1 , 2:1 och jag tror motorn ger ca 1450 rpm.