Hej,
Kopplade in en tvantenn idag. En sådan med förstärkare i. Kopplat in en sådan tidigare i stugan. Fungerade perfekt, men inte nu.
Den här gången valde jag dock att dra antennkablen till ett uttag i mellan. Tänkte det var smidigt... Det fungerar dock inte.
Jag matar nu spänning in i uttaget och vidare ut till antennen. Dvs den lilla bryggan sitter efter tvuttaget. Jag fick så klart tillverkade lite eget kablage - tvuttagsantenn till F-kontakt för att kunna gå från dosan till bryggan.
Jag felsökte och såg att uttaget har noll ohm mellan signal och skärm. Vilket så klart inte fungerar att mata spänning genom då... (9V DC, inte många mA för elektrikern som får panik av detta)
Är det fel på uttaget eller vad är det frågan om? Eller det kanske är förväntat?
Kopplade in en tvantenn idag. En sådan med förstärkare i. Kopplat in en sådan tidigare i stugan. Fungerade perfekt, men inte nu.
Den här gången valde jag dock att dra antennkablen till ett uttag i mellan. Tänkte det var smidigt... Det fungerar dock inte.
Jag matar nu spänning in i uttaget och vidare ut till antennen. Dvs den lilla bryggan sitter efter tvuttaget. Jag fick så klart tillverkade lite eget kablage - tvuttagsantenn till F-kontakt för att kunna gå från dosan till bryggan.
Jag felsökte och såg att uttaget har noll ohm mellan signal och skärm. Vilket så klart inte fungerar att mata spänning genom då... (9V DC, inte många mA för elektrikern som får panik av detta)
Är det fel på uttaget eller vad är det frågan om? Eller det kanske är förväntat?
Där ser man. Låter logiskt.D Dilato skrev:
Är det samma med satlietuttag? De har väl F-kontakt om jag inte missminner mig. Om inte så borde jag kunna ta ett sådant uttag istället.
Sateliettuttag får det bli då helt enkelt.D Dilato skrev:
Tog bort uttaget och kopplade direkt in i den lilla bryggan.
Mätte upp att den matar ut 9 V i bryggan och att 9 V kommer ut till antennen i andra änden av kabeln. Kan inte mäta med antennen i men det är inte avbrott eller likande ut till den i alla fall.
Ingen kortis i övrigt heller när jag mäter igenom kablaget. Pust, vad gör man nu.
Verkar ha maximal otur. Har satt i en gammal tvantennkabel jag hittade i förrådet. Den tycks ha avbrott i signalledare (den mittersta). Mätte mellan ena ändens mittledare till andra ändens och fick då oändlig resistans... Men skärmen till skärm ger lägre.
Liknande trådar
-
En extra hub, 3G kameror eller förlänga signalen?
Villalarm & Hemautomation -
Styrsignal till fläktkonvektor med Shelly 0-10V dimmer
El -
Förstärka wifi-signal till 50 m bort
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Automower tappar slingsignal efter stopp
Robotgräsklippare -
Varför får jag ingen slingsignal Huskv 305
Robotgräsklippare