Byggahus.se

Antennnät, kaskad, stjärn eller både och?

1. R
    Medlem · 27 inlägg

Rocketman

Medlem
    Halloj, mitt första inlägg på detta eminenta forum.
    Jag har sökt lite ang detta men inte hittat nogon tråd som gett mig svar.

Jag bor i en villa där vi har usel mottagning på det analoga tvnätet så därför har jag kört med parabol i
    några år nu.
    Nu har grannen skaffat sig marksänd digital tv och han
    säger att det funkar utmärkt.
    Jag tänkte följa hans exempel och skaffa en digitalbox.
    samtidigt så tänkte jag se över mitt antennät och kompletera det lite.

Vilket är bäst tekniskt sett, kaskad eller stjärnkoppling?
    Eller går det bra att blanda, dvs ha två utag från antennen i kaskad för att sedan förgrena till tre uttag till?

Nästa fråga är ju givetvis vilket/vilka utag man ska välja, det finns ju uttag med olika dämpning?

Jag hade tänkt göra detta själv, mao så är jag inte
    intresserad av att ringa en antennkille.

Så om det finns någon som kan detta så är jag tacksam
    för all information.

Rocketman

2. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem

Re: Antennnät, kaskad, stjärn eller både och?

Tips nummer ett när det gäller att råda bot på dålig tv-mottagning är att INTE AVÄNDA UTTAG utan ansluta "sladdkontakt" direkt på kabeln.

Om du ska använda uttag, köp vilket uttag som helst och lobotomera bort inanmätet och koppla så att kabeln går direkt till kontaktdonet, ingen vidarekoppling, inget radiouttag o.s.v....

Alternativet är att ha antennförstärkare, men det känns dumt att ha förstärkare enbart för att kompensera för dämpning i uttag.

Hur många tv-apparater ska du köra samtidigt ? Om du har dålig signalstyrka så bör du ha en antennförstärkare så nära antennen som möjligt, om du kan sätta en på vinden så är det billigast för då duger en inomhusförstärkare. Det finns förstärkare som man sätter på masten vid antennen, som får ström via koaxkabeln, men de kostar betydligt mer.

Tänk på att du måste iaf ha acceptabel bild på SVT2 och TV4 för att marksänd ditigaltv ska fungera.

Hur stor antenn har du, och hur ser det ut i övrigt ? Jag vet att det finns ställen i landet där det är stört omöjligt att få in något alls, men de ställena är få, för det mesta går det åtminstone med en 91-element-antenn att få in svt2+tv4 bra.

Om du ska använda uttag, kör med sådana med så låg dämpning som möjligt. Normalt har man uttag med mer dämpning ju närmare signalkällan (antenn/förstärkare) de är.

Kolla på "genomgångsdämpning" och "anslutningsdämpning". Genomgångsdämpningen är hur mycket signal som försvinner på väg till nästa uttag, och anslutningsdämpning är hur mycket förlust du har på väg till tv'n du ansluter.

För att räkna hur stor förlust du har på vägen till en tv så räkna tv'ns uttags anslutningsdämpling plus genomgångsdämplingarna hos alla tidigare uttag, men inte genomgångsdämpningen på uttaget tv'n är inkopplad i.

Kablen dämpar också en del, välj bra kabel om det är långa avstånd.

Välj uttagens dämpning så att du får ungefär samma dämpning från förstärkaren till varje ansluten tv.

Om du idag har ett par uttag och/eller nån delare, men ingen förstärkare, så kan du mycket väl få bra bild om du kopplar bort alla delare och uttag och ansluter en tv direkt till antennen.

Om du inte får bra bild med en enda tv ansluten direkt till antennen med kort kabel (släpa upp en liten 14"-tv på vinden/taket) så är det kört att få riktigt bra bild oavsett hur bra förstärkare du har.

Det räcker dock att ha lite grynig bild för att digitaltv'n ska funka i de flesta fall verkar det som.

3. R
    Medlem · 27 inlägg

Rocketman

Medlem

Re: Antennnät, kaskad, stjärn eller både och?

Tack för svaret.
    Då fick jag lite "kött på benen". Jag ska prova med utag
    för jag tycker att det blir lite mer "ordnat" då.
    Fungerar det inte så kan jag prova det som du skrev att ta ut innan mätet i uttaget. Ett alternativ är att använda
    ett vanligt täcklock i "min serie" (Eljo trend), borra ett hål och sedan sätta ditt en antenkontakt där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.