Byggahus.se

Antennförstärkare med två utgångar fungerar sisådär!

1. K
    Medlem · Söder · 169 inlägg

Kaliz

Medlem
    Hej!

Jag har min tv-antenn på yttervinden. Därifrån går en kabel till uttaget i vardagsrummet och sedan vidare till sista uttaget i sovrummet.
    Bilden på sovrumstv:n var kass så jag köpte en antennförstärkare och satte i anslutning till antennen på yttervinden. Vips så blev det bra bild på även på sista uttaget till sovrumstv:n. Två uttag i serie är alltså ok!

Nu gjorde vi om planlösningen lite så vi tänkt ha en tv-hörna på övervåningen också. Inga problem tänkte jag eftersom antennförstärkaren på vinden har två utgångar (den ena nyttjas till vardagsrum i serie med sovrum).

Sagt och gjort. Drog en kabel ifrån antennförstärkaren till den nya tv-hörnan och monterade ett uttag med slutmotstånd där (eftersom det är sista och enda uttaget på den linan). Men bilden fungerar inte!!!

Drar jag ur utgång 1 (vardagsrum och sovrum) ur antennförstärkaren och bara kör utgång 2 med den nya tv-hörnan så fungerar det bra! Så uttag och kabel fram till tv-hörnan är ok.
    Men det fungerar inte om jag försöker använda mig av bägge utgångarna på antennförstärkaren.
    Vad gör jag för fel?!?!?
    Det är en äldre version av denna jag har:
    https://www.kjell.com/se/sortiment/...cab-antennforstarkare-30-db-2-utgangar-p30486

MVH

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Kolla om du en kortis i en kabel , behövs bara ett strå av skärmen för att döda signalen ,
    lätt att få om man skarvar själv

3. K

Kaliz

Medlem
    Fast det fungerar ju när jag kör endast den nya tv-hörnan på antennförstärkaren.
    Men när jag försöker använda bägge utgångarna så fungerar bara den långa kabeln med två antennuttag medans den korta, till tv-hörnan, med ett uttag inte fungerar.

Vore det kortis så skulle den inte fungera alls kan jag tycka.

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Du har digatalTV kanske ena kabeln fungerar som antenn , ta ett foto på förstärkarens sida som visar in och utgångar
    PS inte för att jag tror det , du har inte fått in och ut fel

5. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 476 inlägg

HasseTeknik

Medlem
    Svårt att veta utan att ha alla data, men om du kan tolerera ett tapp på 6 dB, så kan du använda 1 utgång och sätta en passiv fördelare mellan utgången och dina 2 kablar.
    Har du kollat alla kombinationer av utgångar och kablar och fått samma resultat d.v.s att det alltid är den nya kabeln som får dålig signal ?

• Laddar…
  6. K

Kaliz

Medlem
    Fixade en bild på förstärkaren. Ska ta bild på uttaget i helgen!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpeg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpeg

Oavsett om jag testar linan till sovrumstv:n eller till nya tv-hörnan så fungerar dem i antingen out1 eller out2 separat.
    Men om jag försöker köra bägge så fungerar det inte!
    Tv antennen går in på input!

7. K

Kaliz

Medlem
    Nej, kopplar jag in bägge out1 & out2 så tappar jag signalen på det uttag som är längat bort. Dvs sovrummet i detta fallet. Tv-hörnan blir ok. Drar jag ur tv-hörnan ur ena utgången så fungerar sovrumstv:n igen!

Jag ska faktiskt testa passiv fördelaren. Bra tips! Det har jag inte ens tänkt på.
    Huset ligger högt så jag har ibland mottagning bara genom att låta antenn kabeln ligga på golvet. Kanske blir för stark signal att ta tv-hörnan ur förstärkaren.

8. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 007 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Det finns ju en justering, provat att skruva på den?

9. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Den verkar vara för det analoga bandet som är nedsläckt
    står UHF /VHF /FM på den , blir lite svårt att förstärka Digitalsignal då
    Det är nog så att den ena antennkabeln fungerar som antenn och när du kopplar in en till så blir det kortslutning av signalen

10. HasseTeknik

HasseTeknik

Medlem
    Digitalsignalen ligger väl i UHF- bandet, så det borde fungera. Vad händer om du ansluter en kabel till out1 och ett termineringsmotstånd (75 ohm ) på out2. Kan ju vara så att det redan sitter en passiv splitter i burken och att den fungerar fast den är missanpassad, men att den inte är tillräckligt stark att driva dina ( långa ?) kablar. Kan ju vara problem även med inkommande antennkablar.

11. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Vill du prova något udda , ska du ta en kemtvättgalge ( ståltråd ) bocka hängaren till 90 graders vinkel , vrida den 90 grader , stoppa in den i antennuttaget , tejpa den på baksidan om TV;en , det brukar fungera är i multipelmått för frekvensen
    Har du inte långt till masten så kan det fungera , digitala signaler går igenom nästan allt

12. hsd
    Medlem · Kalmar län, Östra Götaland · 4 328 inlägg

hsd

Medlem
    Vad har Du för dämpning i uttagen

13. T
    Medlem · Skåne · 42 inlägg

Tompatomat

Medlem
    Du skriver att 2 uttag i serie är OK, men det är det inte. Du har fått bra bild men det var nog tur.
    Eller hur menar du att du kopplat när du kopplar en koax-kabel i serie?

Justerskruven på förstärkaren är för att ställa just förstärkningen. Och den förstärker allt, eller just nu bara digital-tv för det analoga är nersläckt. Så den kan du ju prova att skruva på. Möjligt att den inte orkat förstärka båda utgångarna tillräckligt bara.

Möjligheten finns ju att förstärkaren är trasig också.

Oftast när det är problem med tv-bilden så är det annars fel vid kontakten. Att ytterflätan ligger mot innerstiftet t.ex.

Ska det göras enligt alla konstens regler så skulle du ju haft en förstärkare med 3 utgångar och dragit separata kablar till varje TV. I detta fallet skulle jag nog skaffat en splitter och satt den dör du säger att du har seriekopplat. Hjälper inte det så är det fel på förstärkaren!

14. T
    Medlem · Stockholms län · 687 inlägg

TowaTei

Medlem
    Vad menar du?

15. HasseTeknik

HasseTeknik

Medlem
    Kanske bäst att ta det grundligt:
    Kolla att det är rätt sorts antenn för aktuell kanal.
    Kolla kontakteringen vid antennen.
    Kolla kontakteringen vid förstärkaren.
    Kolla kontakteringen vid respektive utgång från förstärkaren och var noga med att "icke ansluten" utgång är terminerad med 75 ohm vid test av bara 1 kabel.
    Kolla alla kopplingar på vägen till TV uttagen.
    Kolla TV apparaternas respektive antennsladdar/ kontakter, så att de inte är felaktiga.
    Starta med att felsöka logiskt.
    Att bara testa lite osystematiskt kan vara dåligt, för att skador/felaktigheter kan vara mer eller mindre farliga beroende på var de sitter ( beroende på våglängd).
    För att ett antennsystem ska vara juste , så måste samtliga ledningar och kopplingspunkter ha rätt karakteristisk impedans (i detta fall 75 ohm). Det gör att alla avvikelser från " hur det ska se ut" har mer eller mindre påverkan på resultatet. En kabel, klämd på fel ställe kan vara förödande medans en kortslutning kan vara helt ( nästan) ok om den bara är på exakt rätt ställe.
    Det som är lite lurigt med digital-TV, är att skillnaden i signalstyrka mellan bra funktion och fiasko, är mycket liten ( några få dB) och att det därför är lite svårare att felsöka än en analog signal.

Redigerat 1 nov 2017 07:18
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.