Kanske en udda fråga, men jag tittar på mindre båter för familjeutflykter, fisketurer etc. När man kollar på båtar av den typ jag vill ha, t.ex Linder 440, så anges ofta max personer 4. Men maxlast på 4-500 kg.

Min fråga är då - är det på något sätt ett brott att ha 5 personer i en sån båt? Tänk 2 vuxna och 3 barn, inte ens i närheten av maxlast... eller är det mest en rekommendation?

BiFuel BiFuel skrev:
är det på något sätt ett brott att ha 5 personer i en sån båt?
Nej.

• Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
Det handlar om rekommendationer från tillverkaren, det är inget brott.

Jag har haft 10 personer ombord på min 290cm gummijolle på nordatlanten. 😁

• Gilla
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
OK, tack för svar! Då är det som jag misstänkte/hoppades - att så länge man inte är nära maxlasten så spelar antalet personer inte så stor roll.

BiFuel BiFuel skrev:
OK, tack för svar! Då är det som jag misstänkte/hoppades - att så länge man inte är nära maxlasten så spelar antalet personer inte så stor roll.
Om du beter dig vårdslöst och ställer till med fara för dina passagerare är det andra lagar som träder i kraft.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Om du beter dig vårdslöst och ställer till med fara för dina passagerare är det andra lagar som träder i kraft.
Absolut, men nu gällde frågan endast antal passagerare.

BiFuel BiFuel skrev:
Poängen var väl att om ni är så många ombord så satt båten blir överlastad och sjunker så blir du nog åtalad oavsett.

G gaidin skrev:
Poängen var väl att om ni är så många ombord så satt båten blir överlastad och sjunker så blir du nog åtalad oavsett.
Borde vara den som klev ombord sist som var vårdslös 😉

• Haha
  • Gilla
gaidin och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Borde vara den som klev ombord sist som var vårdslös 😉
Din skepparexamen är härmed återkallad!

• Haha
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Din skepparexamen är härmed återkallad!
Jag sa åt han att stanna på land, men det var ägaren av båten så..och jag var inte befälhavare eftersom jag var för full enligt mitt PEth- prov🤓

• Haha
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
och jag var inte befälhavare eftersom jag var för full enligt mitt PEth- prov🤓
Brukar inte vara något hinder till sjöss.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
Har du bara säkerhetsbälte åt alla, finns det ingen maxgräns.

• Haha
TheImprovisor
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
På en båt?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Flytväst åt alla så är det lugnt.
Det är inte olagligt att leka ubåt

G gaidin skrev:
Men nu angav jag ju klart och tydligt att min slutsats var "så länge man inte är nära maxlasten så spelar antalet personer inte så stor roll". Jag vet inte hur du kom fram till att jag tänkte överlasta båten när jag inte ens skulle vara nära maxlasten. Men jag kan förtydliga igen - jag har inga planer på att ens vara nära maxlasten för en båt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.