Byggahus.se

Antal grupper i kök?

3k läst  15 svar

1. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    Separat ugn enfas 2,5mm2 egen säkring
    Mikrovågsugn enfas 1,5mm2
    Uttag köksö ett dubbelt 1,5mm2, verkar ha 20 slang här
    Diskmaskin enfas 1,5mm2 egen säkring
    Uttag vid bänkskiva 2 St (har ännu var sin slangstump)
    Kyl ett uttag
    Frys ett uttag
    Belysning under köksskåp 1 brytare som går till ett vägguttag för lågvoltstrafo och ledlist med dimmer och minne
    Köksfläkt över köksö frihängande
    Häll i köksö spisuttag 5g2,5mm2
    Belysning tre takdosor som tänds samtidigt av en brytare

Centralen är en garo treraders infälld nybygge
    Hus 170kvm med F750 och SAM40 ingen extra varmvattenberedare eller bubbelbad
    Har tänkt ha egen jordfelsbrytare till utomhusittag och ytterbelysning.

Det jag undrar är hur många egna grupper jag ska göra i köket?

Vad jag snappat upp:
    Bra med egen grupp till uttagen (vart och ett?)då man kan ha vattenkokare
    Fläkten kan matas från takdosan för belysning

Taken kommer vara öppna så Elektrikern kan dra om när han kommer.

2. NetNut
    Medlem · Nivå 10
    Lite tankar från mig:

Ugnen skulle du kunna köra på samma matning som till spisen då nästan alla hällar idag använder sig av 2 faser och då har du den tredje över till ugnen. Du kan även sätta spisuttag (Perilex) till ugnen då denna klarar en 16A belastning bättre än ett Schuckouttag, gör bara en notering på gruppförteckningen att häll/ugn delar säkring.

Mikrovågsugn, diskmaskin samt uttag bänkskiva och köksö så hade jag satt en matning per uttag om de är separat dragna. som du skriver är det bra om man vill använda kaffebryggare och vattenkokare samtidigt på varsitt uttag vid bänkskivan.

Kyl/frys egen säkring, fläkt och belysning på samma säkring.

Har du tre takdosor så fundera på att dra en extra tändtråd från strömbrytaren om du i framtiden kanske vill kunna släcka någon av dem separat, då byter du bara till en kronbrytare då kabeln redan är dragen.

Var sitter brytaren till belysningen för köksskåpen ? Kunde vara bekvämt med en trapp om du vill kunna släcka den från brytaren till takbelysningen när du går ut - då monterar du kronbrytare redan nu eller kompletterar med en dosa bredvid den andra vid takbrytaren och använder en dubbelram.

Sen är det inte dumt att även ha ett uttag under strömbrytaren i köket för t.ex dammsugare eller annat, är lättåtkomligt och snyggt med dubbelram.

3. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    Väggarna är färdiga sen tidigare, jag gör nu dragningen i taket, så det sitter ett vanligt apparatuttag för ugnen. så det är nu en egen 20mm rör till centralen för ugnen och ett eget 20mm rör från hällen till centralen.

Mikron har en egen 16mm slang till centralen
    Jag kan dra separata slangar från de två uttagen vid bänken, ska göra det.
    diskmaskin har egen slang till centralen

Ska kolla om jag kopplat ihop kyl och frysdosorna annars får de separata slangar till centralen
    fläkt och belysning i kök får samma säkring= slang till centralen

Låter smart, ska fundera på detta, annars inte så svårt att ändar på senare, då det bara går att tända från ett enda ställe

Den sitter under överskåpen över bänken, nån halvmeter från ena uttaget sen är det nån halvmeter ytterligare till andra uttaget. får fundera på detta minns inte hur jag kopplade i väggen :x

Har satt ett under brytaren för köket, tror det är 300 från golv så man inte behöver böja sig så jättemycket. (den väggen är färdig) Har fyra brytare på rad uppifrån och ner där.

Har bara vit och orange tändtråd, och har slut på den grå, så tänkte köpa svart fk för tändtråden i en dubbel trapp med korskopplare i hallen (tre brytare alltså)

Edit när jag skriver att jag har 5G2,5 så har jag egentligen en slang med 5 lösa ledare i.

Redigerat 27 maj 2017 19:55
  4. Biggie
    Renoverare · Nivå 16
    Jag har en 5g2,5 till häll/ugn, 2fas till häll och 1 till Ugn (y)

Jag har också 3 utag i kakel, dom la jag på samma som micro, 3g2,5

5. Biggie
    Renoverare · Nivå 16
    Så det räcker väl med 4grupper

1x 3fas 16a - Häll/ugn
    1x 1fas 10a - micro/Väggutag/fläkt
    1x 1fas 10a - diskmaskin/lådbelysning
    1x 1fas 10a - belysning,kylfrys
    Sen har jag två vägguttag vid golv på en annan grupp som delas med andra rum
    Så kör jag :)

Edit : egentligen borde väl kyl och frys ha en helt egen grupp för säkerhets skull. Inte för att belysningen drar mycket,tvärt om led drar ingenting, men man vill ändå isolera kyl och frys för sig själva, minimera risken för att säkringen går och att maten klarar sig.

Redigerat 27 maj 2017 20:18
  6. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    En del vill visst ha kyl/frysen även på en lampa så man ser bättre om den säkringen löser ut.

Jag är lite orolig att allt inte ska få plats i centralen bara :banghead: men då väggen bakom centralen är öppen så kan ju elektrikern sätta några kopplingsdosor där och koppla ihop flera slangar till en grupp, eller hur de nu gör.:x

Redigerat 27 maj 2017 20:23
    • Laddar…
  7. Biggie
    Renoverare · Nivå 16
    Ja det är väl ett sätt att göra det på, om installationen redan är färdig i andra änden.

Viktiga är ju att man har säg 4 ev 5 slangar till köket då, med matningar, sen kan man ju förgrena ut med dosor.

Edit : tror jag satt 16 dosor hehe, men har även typ 3 väggutag för mycket i underskåpen, tänkte man kan komplettera med lådbelysning o annat kul, eller så sätter man bara blindlock, kan aldrig ha för många dosor...

Redigerat 27 maj 2017 20:32
  8. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Man kan ju fundera över vilka av häll/ugn/micro/DM/vattenkokare/kaffebryggare/köttkvarn man kör samtidigt, vilket också beror på mätarsäkringarnas storlek, men finns möjligheten i form av separata ledningar och ny central så finns väl ingen anledning att snåla. Så en grupp per rad du skriver i #1, och även det som NetNut skriver i #2 är en väl så god ansats tycker jag.

• Laddar…
  9. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag som har elektrifierat några ombyggda kök i gamla hus med totalt underdimensionerad el innan ombyggnaden har ju fått bråkat och jobbat för att få fram tillräckligt med tillgänglig effekt till det nya köket.

Som absolut minimum ser jag:
    1 grupp (3fas 16A eller enfas 20A) till spis alt häll+ugn
    1 egen 10A grupp till DM
    2st 10A grupper som delar upp belysning (tak + bänk) micro, kyl+frys, spisfläkt och allmänna uttag.

I princip är det inte OK att ge sig förrän åtminstone denna minimala strömförsörjning är ordnad, mindre än detta fungerar inte i ett modernt kök (kanske ett studentrum eller en liten etta eventuellt.)

För någon månad sen lyckades jag inte ens med detta i ett kök i en enfasmatad lägenhet, efter lite dialog med ägaren av lägenheten så fick jag inte dra en ny utanpåliggande matning genom hela lägenheten (pga tidsåtgången, dvs priset samt utseendet) så jag bytte ledningar i befintligt rör till 2,5 mm2 och säkrade till 16A, så på gruppen för allt annat utom DM och spis kan man åtminstone köra micro och vattenkokare samtidigt.

Men har man öppna väggar eller av andra skäl lätt att förlägga fler matningar så gör man naturligtvis det.
    Börja med att dra en separat grupp för kyl/frys och låt gärna t.ex. belysning i tak ligga på denna.
    Och sen kan man välja mellan att dra en dedikerad grupp till micro eller en extra för allmänuttag och låta micron ligga på någon av dessa tre allmänna grupper.
    Fundera på var vattenkokare troligen kommer stå, sätt micro och spisfläkt på annan grupp.

Har man öppet och lätt att dra nytt så tycker jag att man även drar en egen grupp till ugnen, och en trefasgrupp till hällen, där man troligen använder bara 2 faser. Detta är absolut inte nödvändigt, men är bättre och får gärna göras ifall det inte är svårt att få till.

Redigerat 28 maj 2017 09:56
  10. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    Tack för råden, ska se om jag kan skriva här hur det blev sen. Ska göra hallen först idag med två lampor som tänds samtidigt och styrs av tre brytare, sen fortsätter jag med köket.

11. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    Ok, dags för dragningen i nästa hus nu.

Blir:

egen fas till diskmaskin 1,5kvadrat
    Uttaget sätts i bänkskåpet till vänster om dismaskinen (den är upphöjd och står på ett 40 skåp)

egen fas till ugn (2,5kvadrat) till ett shuko uttag
    egen fas till Micro (sitter ovanför ugnen)
    Dessa uttag placeras upptill bakom mikron.

Ett uttag under hon till diskbänken, används för lådutputtare från ikea.

Ett uttag under diskbänken för hon bredvid Hällen (en liten ho i ett 40 skåp) för eventuell lådutputtare eller annat.

Ett perilex 2,5 kvadrat fullbestyckat i ena skåpet under hällen (hällen sitter mitt i två 60 skåp)

Över arbetsbänken blir det tre uttag (minst två egna grupper) och en knapp för bänkbelysning under överskåpen (2 meter överskåp)
    Tänkte sätta en ledstrip under öveskåpen som jag fräser in i täcksidan under skåpen.
    Trafon etc sätter jag (elektrikern) i hallen i väggen under en lucka från biltema så 24V matningen dras från detta utrymme.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    1.jpg

• Laddar…
  12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Fanns det någon fråga här? eller ville du bara berätta? :) :crysmile:

Men allt låter väl bra, tycker jag.
    Fundera lite hur LED-drivern i väggen bakom plåtluckan anordnas ...
    Så det blir åtkomligt för inspektion/utbyte m.m
    Samt att du ger akt på dubbel isolation på starkströmssidan, dvs inte synlig FK.

• Laddar…
  13. Snailman
    Medlem · Nivå 15
    Ja, det var inga direkta frågor utan, mer att redogöra och därmed möjliggöra kritik.

14. B
    Medlem · Nivå 18
    Den dag det är något fel på ugnen skulle jag tro att man uppskattar om man slipper ta bort mikron för att komma åt att dra ut sladden.

15. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Uttagen till ugnen brukar ofta inte rymmas bakom ugnen, lite olika för olika fabrikat, så rätt ofta sätter man det bakom micro om den sitter ovan/under.

• Laddar…