Kan man ha många böjar på avloppsrör och vad är rekommendationen om det finns någon? Antal grader /m osv.
Jag har stött på några jättestenar som jag inte kan rubba.
Ska koppla förbi min gamla trekammarbrun mot en ny som är ca 15m bort enl bild.

• Grävd grun för avloppsledningar i en trädgård med synlig orange markör och stenar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

B
1% lutning ungefär (eller mer). Använd flera 45 vinklar istället för 90, så blir det nog bra.

Claes Sörmland
Och det finns ju 30 och 15-gradersvinklar också.

Mjukt och fint så att det lätt går att spola rören den dag problem uppstår.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Branschstandard är max 2% lutning om man inte stalpar. Så mjuka svängar du kan för framtida spolning och för att skiten inte ska klibba fast i väggarna.

• Gilla
ivan82
  • Laddar…
Tack alla, för snabb återkoppling. Ska nog få till det.
Brukar man plocka upp den gamla brunnen? Jag tänkte efter nästa tömning ta bort toppen och sen fylla igen med sten.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
I ivan82 skrev:
Tack alla, för snabb återkoppling. Ska nog få till det.
Brukar man plocka upp den gamla brunnen? Jag tänkte efter nästa tömning ta bort toppen och sen fylla igen med sten.
Tror det är den vanligaste lösningen. Folk är ju praktiska och vill inte lägga mer pengar och tid än nödvändigt på dessa saker.

• Gilla
ivan82
  • Laddar…
Nu är allt färdigt, blev inte så många böjar som jag trodde.
En muff och en liten förlängning där jag kapade det gamla. Därefter 30 böj, sen 15 grader därefter raka vägen till brunnen. Tack för alla tips och råd.
Nygrävd diken med orange avloppsrör löper genom en trädgård mot en brunn, bredvid upphöjda gräshögar.
Skapa konto
Nyinstallerat avloppsrör löper genom uppgrävd trädgård med brunnen synlig i förgrunden.
Skapa konto
Nyinstallerad avloppsledning med böjar och muffar i en utgrävd grävning vid en villa.
Skapa konto

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.