Hej! Behöver råd om hur jag ska tänka när vi ska anlita en byggingenjör och maila in befintliga ritningar för att beräkna avväxling då vi tar bort en bärande vägg i en 1.5 plans villa.

Ska de ha någon form av ansvarsförsäkring så att jag vet att ritningarna jag får är korrekta som jag sedan ska ge till hantverkare och till kommunen ? För detta kan ju inte jag som lekman veta. Jag vill ju inte få problem ett halvår efter för att taket börjar svikta och själv stå för kostnaderna.

Tacksam för råd.

BirgitS
Ja, de ska ha en ansvarsförsäkring som träder i kraft om de har gjort ett jobb som orsakar en skada.

• Gilla
Saintus
  • Laddar…
Som sagt det är standard att de har det. Jag vet inte hur vanligt det är att man som beställare begär att få se bevis på att försäkringen finns. Men man bör nog begära det. Det är just i byggbranschen en betungande kostnad.

• Gilla
Saintus
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt det är standard att de har det. Jag vet inte hur vanligt det är att man som beställare begär att få se bevis på att försäkringen finns. Men man bör nog begära det. Det är just i byggbranschen en betungande kostnad.
Tack! Ja, det är ju en alldeles för viktig del i allt som bara måste bli rätt. Huruvida hantverkarna i sin tur faktiskt byggt efter denna blir nästa problem men även där ska det ju finnas någon form av ansvarsförsäkring.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.