Byggahus.se

Ansvar vid sprängarbete!

1. F
    Medlem · 878 inlägg

frasse

Medlem
    Låter konstigt.

Sprängaren är såvitt jag vet skyldig att ordna alla tillstånd och mätningar, men det kanske är fel av mig.
    Om du har fått ett fastpris på sprängningen så borde väl allt sånt ingå kan man tycka. Har du något skrivet på vad som ingår i det fasta priset?

Om jag förstod min sprängare korrekt så var jag som byggherre ansvarig för min egen tomt.
    Det är sprängaren som har ansvaret för skador som uppstår på andra fastigheter än din egen.

Finns det ingen för och efterbesiktning av grannfastigheter kan de komma och hävda en massa fel till följd av dina sprängjobb, då kan det bli dyrt, men jag tror som sagt att sånt ska gå på sprängaren.

2. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Re: Ansvar vid sprängarbete!

BLINDGÅNGARE? Ser du deg eller en sprängpatron? :surprised:
    Att trådar sticker upp ur ett borrhål är annars inget att oroa sig för. Det är nog väldigt ovanligt med blindgångare.

3. H
    Medlem · 1 106 inlägg

Re: Ansvar vid sprängarbete!

När vi sprängde för mitt garage bygge så var det några laddningar som inte tände pga. utgånget datum på tändmedlet, blev en väldig cirkus eftersom dom främsta laddningarna i mitten utan fördröjning skulle göra plats för efterföljande laddningar med fördröjd tändning !
    Vi satte en rörstump på luftslangen och blåste upp sandladdningen ur hålen och lirkade upp dynamiten !
    När grävmaskinen var där och grävde så nog tusan kom det upp en laddning till som vi missade.........
    Kastade lite diskret upp dynamiten i skogen för att inte oroa grävmaskinisten i onödan ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.