Byggahus.se

Ansvar vid delad installation av golvvärme

1. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 17
    Möjligt att det finns någon tråd som behandlar detta redan men jag har inte lyckats hitta något.

Jag totalrenoverar ovanvåningen i vår villa och installerar i samband med detta vattenburen golvvärme. Jag gör det mesta av renoveringen själv förrutom några få kritiska moment där jag inte känner mig helt trygg. Ett sådant är inkopplingen av golvvärmen mot befintligt värmesystem vilket en VVS-firma har gjort. Samma firma har tillhandahållit allt material rörande golvvärmen utom golvspån. Jag har själv lagt slingorna och dragit upp i fördelarskåpet, samt dragit matning och retur från källaren upp till ovanvåningen. Mina jobb har därmed slutat med fria rörändar och VVS-montören har sedan gjort inkoppling och uppfyllning. Till min fundering då: hur ser ansvarsfördelningen ut för ett sådant jobb? Kanske inte så mycket som kan gå fel men säg att jag har monterat skvallerröret otätt, skadat ett skyddsrör eller vad man nu kan hitta på och att detta på sikt ger en skada. Blir firman ansvarig för hela anläggningen om de kopplar in den, motsvarande om de gjort hela installationen? Allt fungerar finfint och jag är inte det minsta orolig för installationens kvalitet utan mest nyfiken på hur det fungerar vid ett sånt här upplägg.

2. J
    Medlem Nivå 1
    Beror på vad som är skrivet i kontraktet, men är inget sagt tror jag firman är ansvarig.

3. N
    Medlem · Nivå 7
    Det är nog så att det du gjort är du ansvarig för och det firman gjort är de ansvariga för såvida annat inte har avtalats. Allt annat vore ju orimligt. Hur skall de kunna göras ansvarig för att du har gjort fel som kanske är helt omöjligt att upptäcka för att det ligger dolt monterat osv?

Här finns det massor med fallgropar såklart, vem har dimensionerar rör, valt material osv. Vill man ha fullständiga garantier osv, får man anlita en firma till allt och skriva bra avtal. Vill man spara maximalt med pengar kan man göra en massa själv som nödvändigtvis inte behöver vara sämre, kan tom vara bättre, men utan någon garanti annat än materialgaranti från leverantören.

/N

• Laddar…
  4. Bernieberg
    Renoverare · Nivå 17
    Intressant med två olika svar. Om jag ska försöka se det från både kundens och hantverkarens synvinkel så tycker jag också att det rimliga är att var och en är ansvarig för vad den gjort. Samtidigt skulle jag inte bli förvånad, med alla komplicerade ansvarsförhållanden i byggbranschen, om firman blir ansvarig för hela jobbet. Någon VVS-montör som har säkra svar kanske?