Byggahus.se

Ansvar för skador efter köp

1. M
    Medlem · 1 inlägg

MarreMarräng

Medlem
    Jag står redo att köpa en bostadsrätt med ett badrum som behöver renoveras. Det står följande i annonsen:

"BADRUM: Rymligt badrum med blå plastmatta, kaklade väggar, WC, handfat och badkar. Då badrummet är i ursprungsskick har det ingen fuktspärr i väggarna och den fuktspärr som lades i golven har vittrat sönder därav är badrummet i behov av en helrenovering."

Jag blir fundersam om jag blir skyldig att ansvara för skador, exempelvis om fuktskador redan döljer sig dolt i golvet? Hur garderar man sig för det? Huset byggdes 1960.

Tacksamt för råd.
    Martin

2. S
    Medlem · 2 inlägg

SommarMalin

Medlem
    Hej! Eventuella vattenskador och dylikt som du kan komma att upptäcka kommer inte räknas som dolda fel eftersom man tydligt redogjort för att badrummet och fuktspärren kräver renovering. I och med att man ”hintat” om detta så ligger ansvaret på köparen att uppfylla sin undersökningsplikt. Du kommer alltså själv behöva stå för alla åtgärder.

Har du vunnit budgivning eller liknande men inte skrivit kontrakt så be mäklaren om en klausul i kontraktet som ger dig en tidsfrist att ta in fackman för bedömning innan kontraktet träder i kraft. Så har du rätt att backa ur affären ifall det visar sig vara övermäktigt för dig.

Lycka till!

3. K
    Medlem · Malmö · 1 547 inlägg

kindvall

Medlem
    Dolda fel är inte så relevant när det gäller en bostadsrätt. Det TS undrar om är eventuellt ansvar för skador på byggnadsdelar som ligger utanför medlemmens ansvarsområde. I normala fall är medlemmen ansvarig för tätskikt och det som ligger under tätskiktet är föreningens ansvar. TS bör kontakta föreningen för att få mer information om exakt vad som gäller. De vet nog också en del om hur det ser ut under tätskiktet och vad man kan förvänta sig.

4. S
    Medlem · 2 inlägg

SommarMalin

Medlem
    Tack för ditt förtydligande!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.