Byggahus.se

Ansvar för byggsäkerhet

1. kashieda
    Besserwisser · Örebro län · 1 313 inlägg

kashieda

Besserwisser
    En bekant till mig har anlitat ett byggföretag för att göra ett arbete på deras tak. Företaget verkar inte ha skött säkerhetsarbetet ordentligt; en av grannarna anmälde och arbetsmiljöverket har utfärdat en bot på 50kkr till min bekant.

Vilket ansvar har min bekant och vilket ansvar har företaget? Jag tror tyvärr inte att det finns något ordentligt avtal skrivet, men det finns då inte heller något skrivet där min bekant säger "Ni ska arbeta på det här sättet utan säkerhetsutrustning".

2. F
    Byggveteran · Höllviken/Malmö, Skåne · 4 173 inlägg

falkn

Byggveteran
    Din bekant har yttersta ansvar för säkerheten då han är beställare av arbetet. Ofta delegerar man ner detta på en huvud- eller totalentreprenör, men detta måste såklart framgå av avtalshandling.

Hade din bekant meddelat entreprenören om tydliga regler och de senare brutit mot dessa hade det också varit en annan sak.

I detta fallet är det dock bara för din bekanta att snällt betala.

3. Rickard.ag
    Medlem · Riktiga Norrland · 3 175 inlägg

Rickard.ag

Medlem
    Kan väl omöjligt stämma det du säger? Hur f*n ska en vanligt privatperson veta vad som gäller? Anställer man ett företag så måste det väl ändå vara företagets ansvar att följa lagar och regler.

4. Totte_S
    Medlem · Kalmar · 1 454 inlägg

Totte_S

Medlem
  5. H
    Moderator · Stockholm · 44 046 inlägg

hempularen

Moderator
    Fast i det länkade dokumentet står ju på första sidan:

"Om du låter någon, till exempel ett byggföretag, utföra hela bygget åt dig som ett samlat uppdrag så övertar denne automatiskt ditt arbetsmiljöansvar om ni inte avtalar om annat."

Det låter väl som det är tillämpbart här? Jag förutsätter att din bekant är privatperson, inte ett fastighetsbolag?

• Laddar…
  6. kashieda
    Besserwisser · Örebro län · 1 313 inlägg

kashieda

Besserwisser
    Ja, min bekant är privatperson och har, såvitt jag vet, beställt hela arbetet av en enda firma.

Jag ska kolla och återkommer när jag vet.

Intressant också det som står längre ned, också på första sidan:
    "Om du tar på dig ett uppdrag åt en konsument att självständigt
    – planera och projektera ett helt bygg-projekt eller
    – genomföra ett sådant projekt eller
    – både planera och genomföra ett sådant projekt
    så övertar du med automatik byggherrens arbetsmiljöansvar (se arbetsmiljölagen 3 kap 7c §). Detta gäller vid bygge av en hel villa, men också vid underhållsarbete av något slag."

Redigerat 24 apr 2020 16:32
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.