Byggahus.se

Ansvar Borätt kontra Villa

1. S
    Medlem · 444 inlägg

sofia_k

Medlem
    Har man samma "ansvar" i jordabalken?? i en borätt som i en villa? har för mig att en Bostadsrätt inte faller under samma stränga krav?

2. Coolman
    Medlem · Skåne · 566 inlägg

Coolman

Medlem

Re: Ansvar Borätt kontra Villa

Vad är det som är "stränga krav"?

Jag har bott i en bostadsrätt i 5 år och nu i hus. Skillnad ansvar? Tja, bara se till betala driftkostnader och underhålla huset ;)

3. S
    Medlem · 444 inlägg

sofia_k

Medlem

Okej, lite otydligt kanske :-/
    Det jag menar är om lagen gör skillnad på BR o Villa i samband med försäljning, t ex 10års regeln, jag har nämligen hört att en BR inte faller under Jordabalken vid en försäljning, alltså > är försäljaren fri från ansvar
    Stämmer detta ??? ???

4. S
    Medlem · 444 inlägg

sofia_k

Medlem

Nån ??

:)

5. yonna
    Medlem · Österlen · 7 057 inlägg

yonna

Medlem

Du menar här en bostadsrätt i form av radhus el liknande? Inte en bostadsrätt som lägenhet?

6. lastkaj
    Medlem · 1 395 inlägg

lastkaj

Medlem

Den stora skillnaden när du säljer en bostadsrätt är att du inte säljer en fastighet. Du säljer endast en rätt att förvalta ett boende. Det kan ju inte bli ett fel på en rättighet att bo. Som bostadsrättinnehavare äger du en del av bostadsrättföreningen som i sin tur äger fastigheten. Du äger inte den lägenheten du bor i. Däremot förvaltar du rättigheten att bo där. Alla stora nödvändiga reparationer tar bostadsrättsföreningen och du som köper måste undersöka om det är något på gång - som kan göra att avgiften höjs.

Däremot kan du råka ut för problem om du lovar att lösa föremål i din borätt, som du säljer i samband med rättigheten, fungerar och de sedan visar sig att det inte gör det. Exempelvis diskmaskin.

7. yonna
    Medlem · Österlen · 7 057 inlägg

yonna

Medlem

Vi har precis sålt en bostadsrätt (dvs lägenhet) där bostadsrättsföretaget gjorde syn av framför allt vvs och ev knepiga förändringar/installationer. Du har som säljare ansvar för det som gjorts inom lägenheten men inte fasad, fönster etc. Jag kan tänka mig att ansvaret är utvidgat när det gäller bostadsrättsradhus.

Det vettigaste är att kontakta föreningen - de måste i vilket fall som helst godkänna köpet/köparen.

8. S
    Medlem · 444 inlägg

sofia_k

Medlem

Tackar för de utmärkta svaren :)

9. Wigert
    Medlem · Stockholm · 732 inlägg

Wigert

Medlem

En bostadsrätt är s.k. lös egendom, att jämföra med t.ex. en bil vid avtalstecknande, och i relationen mellan köpare och säljare. Sedan har du som bostadsrättsinnehavare ett ansvar gentemot föreningen när det gäller underhåll av tätskikt i badrum, ytskikt m.m. Du får heller inte utan föreningens godkännande göra förändringar i lägenheten (du äger den inte, bara rätten att bo där), t.ex. ta ner väggar m.m. Reglerna kan dock variera mellan olika föreningar. Läs stadgarna för mer info.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.