Byggahus.se
Hej
Kommunen vill att man ansöker om tillstånd när jordvärmepump skall installeras.
Då ska man:
Kontrollera vilken uteffekt (kW) din planerade anläggning dimensioneras för. Om din blivande anläggning har en uteffekt större än 10 MW (värmepump eller kylanläggning för uttag eller tillförsel av värmeenergi) eller större tillförd energimängd än 3 000 MW (markvärme - lagring av värme i mark, vattenområde eller i grundvatten) så klassas din anläggning som en s.k. C-anläggning vilket kräver längre handläggningstid än för en lägre uteffekt och detta innebär också att miljö- och hälsoskyddsnämnden kommer ta ut en högre avgift vid prövningen. Vanligtvis överskrider inte anläggningar för 1-2 hushåll gränsen på 10 MW.

Anläggningen som skall installeras är en Bosch compress 7001i LWMF 3-12(Jag vet att den är den gamla modellen men jag har en ny omonterad sådan hemma redan)

Energiberäkningen ser ut som som bilden, förutom att vi kommer ha ett systemair save vtr 300/b ftx aggregat och bosch värmepumpen.
Vill de jag ska skriva vad anleäggning dimensioneras för, alltså 2.9kW eller är det pannans effekt 6kW om vi tagit nibe aggregatet vi tänkte oss först innan det visade sig att det var flera månaders lev tid.
Skall jag i sånafall ge dem max värde? 12kw eller ska jag uppge 3-12kW

Skulle vara tacksam ifall nån har lite tips så jag kommer vidare med ansökan till kommunen.

• Energiberäkningsdokument med rött och svart markerade rubriker och värden som betonar varmeproduktion och energianvändning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.