Inloggade ser högupplösta bilder Logga inKöpte i denna vecka ett 4-vägs utanpåliggande uttag på Jula av märket ”Anslut”. När jag öppnat kåpan på detta blev jag väldigt förvånad när jag såg de förmonterade kopplingarna (se bifogad bild). Man hade nämligen kopplat den blå ledaren (nollan) mellan L (fasen) och X och den bruna ledaren (normalt ”fas-färg”) mellan N och X. Även om jag är van vid att utföra dessa moment, tycker jag att det är mycket förvirrande för någon som är mindre van än jag att kunna ansluta ledarna på rätt sätt. Jag kan ju naturligtvis använda mig av en multimeter (resistansmätning) för att konstatera hur jag skall koppla detta uttag, men det blir extra jobb. Eller så kopplar jag om ledningarna så att blå går mellan N och N och brun mellan L och L som jag tycker det borde vara. Vad säger ni om detta? Är det jag som inte KOPPLAT detta?
Visa bilaga 614831
![]()
-
4 jun 2022 17:07 #1Redigerat 4 jun 2022 17:32
- Laddar…
-
-
-
Medlem · Västerbottens län · 17 591 inlägg 4 jun 2022 19:344 jun 2022 19:34 #4
Den stackars förmontören har vänt uttaget halvvarvet fel.
Vänd till det hela och var glad att du såg det.
Protte- Laddar…
-
4 jun 2022 21:30 #5
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.