3 201 läst · 15 svar
3k läst
15 svar
Anslutningsrör i väggen lossnat från tvättmaskinslang - vad säger försäkringsbolaget?
Hej
I väggen har vi ett vitt pvc-rör som slutar där kaklet börjar.
Tvättmaskinsslangen har gått in igenom kaklet men det har varit en glipa mellan slangarna.
Så nu står vi med fuktskador i vägg.
Vad gör man?
Vad kommer försäkringsbolaget säga?
Vi köpt för ett år sedan.
I väggen har vi ett vitt pvc-rör som slutar där kaklet börjar.
Tvättmaskinsslangen har gått in igenom kaklet men det har varit en glipa mellan slangarna.
Så nu står vi med fuktskador i vägg.
Vad gör man?
Vad kommer försäkringsbolaget säga?
Vi köpt för ett år sedan.
Leder röret i väggen ner till en golvbrunn eller leder den direkt till avloppsstammen?
Det borde ha suttit någon typ av muff i vita röret, antingen så att en spilltratt skulle anslutas till eller som avloppsslangen från tvättmaskinen ansluter tätt till.
Det borde ha suttit någon typ av muff i vita röret, antingen så att en spilltratt skulle anslutas till eller som avloppsslangen från tvättmaskinen ansluter tätt till.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Rör, slangar?M matsfalq skrev:
Slutar där kaklet börjar?
Det behövs nog ett par bilder och en bättre beskrivning för att bli riktigt klart hur du menar.
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Som sagt det skall vara ett rör som kommer ut genom kaklet, kapat jäms med kaklet, eller några mm ut.
För en tvättmaskinsanslutning bör man ha ett vattenlås. Så det bör sitta vattenlås monterat på väggen.
Vissa tvättmakinsanslutningar av den här typen har så att röret mynnar i golvbrunnen, under gallret, men i vattenlåset i brunnen. Då kan man klara sig utan vattenlås vid tvättmaskinens anslutning.
Jag skulle tro att det suttit en stump rör till som stuckit ut genom väggen. Och som någon råkat slita loss.
Vi får hålla tummarna om vad förs. bolaget säger. I princip så är ju detta inte en godkänd metod att ansluta, så bolaget kan avsäga sig ansvar helt.
För en tvättmaskinsanslutning bör man ha ett vattenlås. Så det bör sitta vattenlås monterat på väggen.
Vissa tvättmakinsanslutningar av den här typen har så att röret mynnar i golvbrunnen, under gallret, men i vattenlåset i brunnen. Då kan man klara sig utan vattenlås vid tvättmaskinens anslutning.
Jag skulle tro att det suttit en stump rör till som stuckit ut genom väggen. Och som någon råkat slita loss.
Vi får hålla tummarna om vad förs. bolaget säger. I princip så är ju detta inte en godkänd metod att ansluta, så bolaget kan avsäga sig ansvar helt.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Märklig installation!
Och jag tycker nästan att jag ser ett T-rör.
Finns det en rördel uppåt också, och vart går den i så fall?
Och jag tycker nästan att jag ser ett T-rör.
Finns det en rördel uppåt också, och vart går den i så fall?

Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 15 575 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 15 575 inlägg
Är det 40mm eller 32mm muff i väggen?
Faluplast har inte haft orangea gummiringar (fastvulkade) så länge. Därav är installationen ganska ny! Är du säker på att det inte suttit ett vitt rör genom väggen?
Faluplast har inte haft orangea gummiringar (fastvulkade) så länge. Därav är installationen ganska ny! Är du säker på att det inte suttit ett vitt rör genom väggen?
Hur länge har röret varit löst i väggen?
Fuktskador eller mögelskador? I rum intill eller under?
Men lite "flyt" står försäkringsbolaget för fuktskadan, men inte reparationen av avloppet.
Det borde väl suttit nått sånt här fast med vinkel in i väggen isf ner mot golvet
http://www.purus.se/produkter/produkt/vattenlassats-tvattmaskin/
Fuktskador eller mögelskador? I rum intill eller under?
Men lite "flyt" står försäkringsbolaget för fuktskadan, men inte reparationen av avloppet.
Det borde väl suttit nått sånt här fast med vinkel in i väggen isf ner mot golvet
http://www.purus.se/produkter/produkt/vattenlassats-tvattmaskin/
Medlem
· Blekinge
· 9 597 inlägg
Ett sådant utförandefel bör man ju ha upptäckt vid köp, det ingår i undersökningsplikten.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 4 792 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 4 792 inlägg
Det är långt ifrån alla som ens skulle förstått att det var ett fel om dom så fick det utpekat. Det såg säkerligen ganska snyggt ut när röret gick kant o kant med kaklet också, då är det inte många som ens reflekterar över det.T Thomas_Blekinge skrev: