16 527 läst ·
23 svar
17k läst
23 svar
Anslutning vid takfönster fackmannamässigt utförd eller inte? Kika på bilderna
I huset vi köpt, men ännu inte flyttat in i så fanns det en anmärkning i besiktningsprotokollet gällande anslutningen vid takfönstret. Detta lovade säljaren skulle fixas och nu är det gjort, men jag är lite fundersam över utförandet. Om ni kikar på bilderna, är detta fackmannamässigt utfört eller inte?
Själv är jag undrandes över ett par saker (förutom att det inte ser så snyggt ut).
1) På två ställen finns det en springa (på övre resp. sida av fönstret). Bör inte plåten antingen gå över alt. glipan fogas?
2) Det känns som att plåten på sidan av fönstret är något för kort.
3) Ska det inte finnas någonting som täcker i nederkant på sidorna? Som det är nu så ser man rakt in.
4) Ovanför fönstret ser man att man stuckit in någon silverfärgad plåt som inte verkar riktigt anpassad för betongpannorna, men jag kan ha fel.
5) Något mer jag bör kolla på?
Bild INNAN åtgärd:
Bilder EFTER åtgärd:
Bild A: Sidoplåt för kort eller ej?
Bild B: Höger överkant på takfönstret. Plåten är inte veckad/övervikt på högersidan (vid plåten som sticker upp en bit), men övervikt i överkant. OK eller ska det vara veckat alt. fogat?
Bild C: Samma sida som Bild B, fast från andra hållet.
Bild D: Vänster överkant på takfönstret. Utfört på samma sätt som Bild B, dvs övervikt plåt i överkant, men ej på sidan.
Bild E: Höger nederkant på takfönstret. Ska det verkligen vara öppet så att vatten kan tryckas upp in i "hålet" vid regn + stark vind.
Bild F: Ovankant på takfönstret. Silverfärgad plåt ovanför den svarta plåten. Rätt/OK utfört?
Bild G: Nederkant av fönstret. Verkar vara utfört på liknande sätt som jag sett andra bilder.
Själv är jag undrandes över ett par saker (förutom att det inte ser så snyggt ut).
1) På två ställen finns det en springa (på övre resp. sida av fönstret). Bör inte plåten antingen gå över alt. glipan fogas?
2) Det känns som att plåten på sidan av fönstret är något för kort.
3) Ska det inte finnas någonting som täcker i nederkant på sidorna? Som det är nu så ser man rakt in.
4) Ovanför fönstret ser man att man stuckit in någon silverfärgad plåt som inte verkar riktigt anpassad för betongpannorna, men jag kan ha fel.
5) Något mer jag bör kolla på?
Bild INNAN åtgärd:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilder EFTER åtgärd:
Bild A: Sidoplåt för kort eller ej?
Logga in
Skapa konto
Bild B: Höger överkant på takfönstret. Plåten är inte veckad/övervikt på högersidan (vid plåten som sticker upp en bit), men övervikt i överkant. OK eller ska det vara veckat alt. fogat?
Logga in
Skapa konto
Bild C: Samma sida som Bild B, fast från andra hållet.
Logga in
Skapa konto
Bild D: Vänster överkant på takfönstret. Utfört på samma sätt som Bild B, dvs övervikt plåt i överkant, men ej på sidan.
Logga in
Skapa konto
Bild E: Höger nederkant på takfönstret. Ska det verkligen vara öppet så att vatten kan tryckas upp in i "hålet" vid regn + stark vind.
Logga in
Skapa konto
Bild F: Ovankant på takfönstret. Silverfärgad plåt ovanför den svarta plåten. Rätt/OK utfört?
Logga in
Skapa konto
Bild G: Nederkant av fönstret. Verkar vara utfört på liknande sätt som jag sett andra bilder.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Jag är ingen expert, men. Plåten till vänster måste vara för kort. Den skulle gå helt förbi den pannan den nu slutar på. Som det är nu är ju den tidigare lösningen helt oskyddad längst ned, vilket borde innebära att samma fel återstår....
Jag håller med, det är min magkänsla. Den är lika kort på höger sida. Hoppas få lite svar från någon som vet och kan ge lite argument eller tips på hur jag ska gå vidare. Jag vill ju inte gå på känsla utan är det rätt utfört så accepterar jag det, men om det inte är det så får man se till att det blir rätt och fackmannamässigt utfört.
Det är felinstallerat redan från början.
Takfönstrets nedre del skall man försöka få så det hamnar 8cm ovanför pannraden. Takpannorna fasas så att den formbara/blyade mattan ligger an mot takpannorna ordentligt. På sidorna tejpar man inte pannorna som bilderna visar. De som varit och "rättat" till kan inte heller sin sak. Du skulle behöva en ny takanslutningssats från velux och några nya takpannor som man kan skära till lite snyggare.
Takfönstrets nedre del skall man försöka få så det hamnar 8cm ovanför pannraden. Takpannorna fasas så att den formbara/blyade mattan ligger an mot takpannorna ordentligt. På sidorna tejpar man inte pannorna som bilderna visar. De som varit och "rättat" till kan inte heller sin sak. Du skulle behöva en ny takanslutningssats från velux och några nya takpannor som man kan skära till lite snyggare.
Medlem
· Stockholm
· 4 490 inlägg
Hallå
Detta är fusk rakt igenom!
Den enkla vägen är nog att be säljaren att bestrida den faktura han får av sin "plåtslagare" och hitta en plåtslagare som du litar på och säljaren godkänner som han får betala istället.
Men först får du ta dit en plåtslagare som kan räkna på vad det kostar att reparera detta på ett fackmannamässigt sätt,
samt förklara vad som är fel, allt för att du ska kunna gå till säljaren och på ett kunnigt och seriöst sätt förklara att du inte under några omständigheter accepterar denna "reparation".
Lycka till.
Detta är fusk rakt igenom!
Den enkla vägen är nog att be säljaren att bestrida den faktura han får av sin "plåtslagare" och hitta en plåtslagare som du litar på och säljaren godkänner som han får betala istället.
Men först får du ta dit en plåtslagare som kan räkna på vad det kostar att reparera detta på ett fackmannamässigt sätt,
samt förklara vad som är fel, allt för att du ska kunna gå till säljaren och på ett kunnigt och seriöst sätt förklara att du inte under några omständigheter accepterar denna "reparation".
Lycka till.
Verktygsgurun och Workingclasshero: Jag uppskattar era kommentarer och förstår nu att ni bekräftar mina misstankar. Att fönstret är ditsatt fel kan jag inte klaga på nu efter att första besiktningen är gjord. Dock kan man undra varför inte besiktningsmannen klagade på annat än anslutningen (tejpen)...
Dvs mitt fokus måste ligga på den sk. "lagningen". När ni säger "fusk rakt igenom", att de som "rättat" inte kan sin sak eller att jag ska förklara vad som är fel gällande lagningen. Vad är det ni specifikt ser som är direkt fel och ej fackmannamässigt utfört? Är det just det att det är för kort, att det är hål in på sidorna eller annat?
Har ni en uppfattning mellan tummen och pekfingret vad det ska kosta att åtgärda tätningen vid fönstret?
Förslag på någon plåtslagare i Stockholm (strax söder om) ni kan rekommendera för att ge ett förslag på pris?
Dvs mitt fokus måste ligga på den sk. "lagningen". När ni säger "fusk rakt igenom", att de som "rättat" inte kan sin sak eller att jag ska förklara vad som är fel gällande lagningen. Vad är det ni specifikt ser som är direkt fel och ej fackmannamässigt utfört? Är det just det att det är för kort, att det är hål in på sidorna eller annat?
Har ni en uppfattning mellan tummen och pekfingret vad det ska kosta att åtgärda tätningen vid fönstret?
Förslag på någon plåtslagare i Stockholm (strax söder om) ni kan rekommendera för att ge ett förslag på pris?
Redigerat:
Var det någon som hade något specifikt att anmärka på?
Tyvärr är ert fönster monterat av någon som inte är läskunning och inte klarar av att tyda den mycket utförliga monteringsanvisningen som följer med fönstret. Allt man behöver för att montera en korrekt anslutning runt fönstret levereras med. Följer man inte monteringsanvisningen gäller ej Velux 10 års garanti.
Jag har själv satt 3 fönster på mitt hus och det är inte svårt på något sätt, men man måste tänka till lite. Nedan finner du en länk så att du kan få en uppfattning på hur det ska se ut/göras.
Tyvärr hittar jag inte mina bilder just nu men jag ska leta lite.
Länk till monteringsanvisning: http://www.velux.se/sv-SE/Documents/monteringsanvisningar/intackning/EDW.pdf
Jag har själv satt 3 fönster på mitt hus och det är inte svårt på något sätt, men man måste tänka till lite. Nedan finner du en länk så att du kan få en uppfattning på hur det ska se ut/göras.
Länk till monteringsanvisning: http://www.velux.se/sv-SE/Documents/monteringsanvisningar/intackning/EDW.pdf
En plåtslagare behövs inte till att montera ett takfönster med velux intäckningsplåtar , de är färdiga att montera dit enligt monteringsanvisningen. Det klarar en normal snickare. Plåtslagare behövs då man klär in ett takfönster på gammalt vis eller det av någon anledning inte fungerar med velux plåtarna.goldfish1977 skrev:
OK, tack för länken anml!
Vi har ju inte flyttat in i huset än, men är det någon som kan se om det är ett Velux-fönster?
Vi har ju inte flyttat in i huset än, men är det någon som kan se om det är ett Velux-fönster?
Så här ser mitt nya veluxfönster ut. Det är ett Velux Pivåt 66 x 98 Everfinish. Ser rätt likt ut tycker jag men jag har inte kollat så noga.
Jag har dessutom min täckram BDX FK04 2000 kvar eftersom den inte passade mitt plåttak. Jag skickar separat PM om det.
(Sladdarna på skorstenen är TV-kablage, masten är inte på plats ännu)
Jag har dessutom min täckram BDX FK04 2000 kvar eftersom den inte passade mitt plåttak. Jag skickar separat PM om det.
Logga in
Skapa konto
(Sladdarna på skorstenen är TV-kablage, masten är inte på plats ännu)
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Tycker installationen ser jättekonstig ut. Det skall som sagt inte vara några plåtar ovan takpannorna vid ett korrekt montage. Jag fick två Veluxfönster monterade i somras men har tyvärr ingen bild på det. (snö på taket nu)
Takfönster skall dessutom sättas i höjd med det övriga taket för att snö och vatten inte skall ligga kvar.
Tyvärr gäller endast den 10-åriga garantin om det monteras av Velux auktoriserad montör.anml skrev:Tyvärr är ert fönster monterat av någon som inte är läskunning och inte klarar av att tyda den mycket utförliga monteringsanvisningen som följer med fönstret. Allt man behöver för att montera en korrekt anslutning runt fönstret levereras med. Följer man inte monteringsanvisningen gäller ej Velux 10 års garanti.
Länk till monteringsanvisning: [länk]
Takfönster skall dessutom sättas i höjd med det övriga taket för att snö och vatten inte skall ligga kvar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Först av allt, du har ett Veluxfönster. Vilken typ du har finner du enkelt genom att öppna fönstret lite och titta på typplåten, se bild.
Sedan har jag letat som xxx men hittar bara en vettig bild som visar hur man ansluter på sidan och sedan en bild från monteringsanvisningen. Hantverkaren som, på eget bevåg, har modifierat velux noga utprovade konstruktion har totalt sabbat och förfulat installationen. Ser du på montanvisningen ska pannorna sluta mellan 60-150mm ovan fönstret för att vattnet sedan ska ledas runt fönstret via plåtarna i monteringskitet EDW. Som du har det rinner vattnet över ventilationsskyddet (nr 6 i anvisningen) när det regnar och det är inte konstruerat för det. Vatten kan tränga in genom ventilationen, inte bra.
Hoppas bilden har klarnat lite för dig.
När snön försvinner kan jag ta lite nya bilder till dig, om du vill.
Till HandySmurf: Tack för korrigeringen om garantireglerna.
Anml: Stort tack för ditt inlägg, det klargör en hel del.
Är det någon som har en uppfattning vad det skulle kosta att göra om och göra rätt? Dels vad materialet skulle kosta (täckram mm / monteringskit:et) och dels vad ni tror att en hantverkare/Veluxmontör skulle ta för att hela jobbet (på rätt sätt)?
Tillträde är snart, så det är endast ett par dagar kvar om det inte är så att vi kommer överens med säljaren. Just nu förespråkar säljaren att låta sin takkille + plåtis åtgärda de fuktskador som vi har. Vi vill ta dit våra egna hantverkare så att vi kan säkerställa att allt görs på rätt sätt, enligt boken, och inga hemmasnickarade lösningar.
Ett par reflektioner och frågor:
På dina bilder så plåten nedanför fönstret en bra bit ut ifrån fönstret. Hur kan det vara så att vår är så himla kort? Har man använt felaktig monteringsram eller klippt (vilket känns orimligt)? Det borde ju inte vara så svårt att göra rätt tycker man?
Det känns nästan som att fönstret är sämre nu än tidigare. Är det någon som kan säga vad som var fel med första bilden (den som var tagen innan åtgärderna), mer än att tejpen var där? Då fanns iaf kanaler på sidorna om fönstret. Besiktningsmannen har ju anmärkt på bristfällig anslutning vid takfönstret. Vad är det han kan mena?
Jag skulle behöva konkreta argument på vad som är fel. Hjälp mig gärna så att listan blir rätt:
a) Velux-monteringsram ska räcka om den är rätt installerad. Plåtar uppe på fönstret är fel redan från början
b) Pannorna ska sluta 60-150 mm ovanför fönstret så att vatten kan ledas runt fönstret via plåtarna. Nu rinner vattnet över ventilationsskyddet. Dessutom finns inga "kanaler" på sidan om fönstret.
c) ... ser du något konkret?
Det känns lite tråkigt att säljaren strider för att åtgärda med sina kontakter/garanti/mm och jag vill komma till en överenskommelse med prisavdrag så att jag kan göra så som jag vill.
Är det någon som har en uppfattning vad det skulle kosta att göra om och göra rätt? Dels vad materialet skulle kosta (täckram mm / monteringskit:et) och dels vad ni tror att en hantverkare/Veluxmontör skulle ta för att hela jobbet (på rätt sätt)?
Tillträde är snart, så det är endast ett par dagar kvar om det inte är så att vi kommer överens med säljaren. Just nu förespråkar säljaren att låta sin takkille + plåtis åtgärda de fuktskador som vi har. Vi vill ta dit våra egna hantverkare så att vi kan säkerställa att allt görs på rätt sätt, enligt boken, och inga hemmasnickarade lösningar.
Ett par reflektioner och frågor:
På dina bilder så plåten nedanför fönstret en bra bit ut ifrån fönstret. Hur kan det vara så att vår är så himla kort? Har man använt felaktig monteringsram eller klippt (vilket känns orimligt)? Det borde ju inte vara så svårt att göra rätt tycker man?
Det känns nästan som att fönstret är sämre nu än tidigare. Är det någon som kan säga vad som var fel med första bilden (den som var tagen innan åtgärderna), mer än att tejpen var där? Då fanns iaf kanaler på sidorna om fönstret. Besiktningsmannen har ju anmärkt på bristfällig anslutning vid takfönstret. Vad är det han kan mena?
Jag skulle behöva konkreta argument på vad som är fel. Hjälp mig gärna så att listan blir rätt:
a) Velux-monteringsram ska räcka om den är rätt installerad. Plåtar uppe på fönstret är fel redan från början
b) Pannorna ska sluta 60-150 mm ovanför fönstret så att vatten kan ledas runt fönstret via plåtarna. Nu rinner vattnet över ventilationsskyddet. Dessutom finns inga "kanaler" på sidan om fönstret.
c) ... ser du något konkret?
Det känns lite tråkigt att säljaren strider för att åtgärda med sina kontakter/garanti/mm och jag vill komma till en överenskommelse med prisavdrag så att jag kan göra så som jag vill.