ska dra om tappvarmvattenkretsen i min Nibe Combi VX från ~95 där jag bla ska flytta plattvärmeväxlaren. Den har 3/4" utvändig gänga troligen för plantätning. Se bilden.
Jag vill gärna ansluta 90graders(2st) och raka kopplingar(2st) där ena änden har lekande mutter för plantätning (mot PVV) och klämring (22) på andra sidan men det verkar inte finnas... Närmaste alternativ jag funderat på är halvkoppling R20/22 och sen fortsätta med 90grader-och skarv klämring.
Kan köra med vanliga mässing kopplingar med lin och pasta men vill gärna undvika det.
Då känns denna som en bra kandidat.
3/4" gängan har lekande mutter, likaså 22mm muttern till valfri 22mm koppling ur Vatettes sortiment.
[bild]
Efter denna kan du ju fortsätta med vinklar eller raka kopplingar. Kulventiler passar också, bara det är från Vatette och 22mm ände!
Hej Krilleman,
tack för att du tar dig tid! Tyvärr hajar jag inte riktigt trots att jag kikade i Vatettes prod katalog.
3/4" änden har lekande mutter för plantätning det förstod jag men den andra änden? Vad menar du med "22mm muttern till valfri 22mm koppling" ? Du får gärna ge ett exempel på artikel så blir det lättare för mig.Tror jag...
En halvkoppling funkar ju. Jag har på några ställen moterat en lödvinkel direkt i en halvkoppling. Jag har något vagt minne om att stödhylsan behöver kortas. Antagligen inte enligt någon tillverkares rekommendation, men det funkar och man kan svänga tvärt.
Hejsan, jag har inte börjat än. Har beställt lite prylar som kom i veckan.
Men jag har preppat de kvinnliga medlemmarna i familjen (fru+2döttrar) att de kan se fram emot att duscha på skolan/mormor/farmor från och med söndag nästa vecka. Inte jätteuppskattat...
Var det förresten såhär du menade; dubbelmutterns ena ände (3/4") mot plattvärmeväxlaren och sen en vanlig klämringskoppling där man tar bort klämring-och mutter (se bilden) ?
Hade tänkt plocka isär allt först och när jag vet hur det ser ut och hur jag ska dra om rören beställer jag övriga prylar.
Btw, jag mätte upp utvändiga gängan på plattvärmeväxlaren och den är inte 26,44mm, snarare 25,9 och mig veterligt är BSPP 3/4" gänga 26.44mm... kan det vara millimetergänga (26) ? Har inte för mig att det är så vanligt...? Ska dubbelkolla ikväll.
Kollade igen och det stod 3/4 på befintlig mutter...
Det är kallvattensmatningen till nödkylningen på min panna. Till höger är hetvatten ut från pannan. Det var tänkt att den skulle gå åt andra hållet, men jag tänkte visst inte hela vägen, så det blev väldigt trångt. Jag fick knacka en liten bula på röret för att det skulle passa. Men som du ser går det att sätta en halvkoppling direkt på en lödvinkel, har man lite mer plats kan man ta en kort rörstump i stället. Det går ju även om man inte vill löda utan kör med klämringskopplingar.
Så här har jag gjort.
[bild]
Det är kallvattensmatningen till nödkylningen på min panna. Till höger är hetvatten ut från pannan. Det var tänkt att den skulle gå åt andra hållet, men jag tänkte visst inte hela vägen, så det blev väldigt trångt. Jag fick knacka en liten bula på röret för att det skulle passa. Men som du ser går det att sätta en halvkoppling direkt på en lödvinkel, har man lite mer plats kan man ta en kort rörstump i stället. Det går ju även om man inte vill löda utan kör med klämringskopplingar.
Hej,
ja det är 22mm koppar rör. Halvkoppling verkar ju vara ett alternativ. Då skulle jag ju kunna köra ett rakt 22-rör och sen fortsätta med klämringskoppling. Löda eller bocka 22mm rör är överkurs för mig... Ska plocka isär allt nästa helg och då blir det lättare att se hur jag ska göra med dragningen av rören (platsbrist...). Tack för att du delar med dig!
Kul att min installation blev klar förra helgen. Mindre kul att pumpen verkar ha gett upp...efter 1 vecka...
Nu till frågan. Jag ser att det finns cirkulationspumpar och tappvarmvattenpumpar. Alltså samma princip men tappvarmvattenpumparna tål lite högre temperaturer under lite längre tider. Nu har jag inte letat runt särskilt mkt (inget alls eg om jag ska vara ärlig) men vågar man installera en cirkulationspump (för värmesystemet) istf en tappvarmvattenpump ? Någons som testat och har erfarenheter ?
Bifogar en bild på nya installationen för intresserade. Och ja jag vet att gummit i flexslangarna har begränsad livslängd men jag orkade inte börja fibbla med 22rör...;-)
Gammal Perfecta-pump som heter RS 25/60R med ovalfläns cc80 och 120mm inbyggnad. Gammal som gatan antar jag...skulle vara bra med en ny pump med samma inbyggnadsmått så jag slipper bygga om rören.
Nej det är inte en sådan han ska ha. Jag tror dessutom inte att de tål högre temperaturer. Vanliga cirkulationspumpar används till laddning av acctankar. De utsätts regelbundet för höga temperaturer. Tappvattenpumpar används till varmvattencirkulation, det är temperaturer under 60grader.
Jag ser inget i tråden som indikerar att det finns någon varmvattencirkulation. Jag förutsätter att det är pannvatten som ska pumpas, då är en vanlig cirkulationspump helt rätt.