Är tanken att man skall använda plaströr med vanlig muffanslutning till gjutjärnsgolvbrunn med 75 mm anslutningsrör?
http://www.rinkabyror.se/showbigpic.htm?prodimg/large/3389_1.jpg
Eftersom gjutjärnsytan är ganska skrovlig jämfört med plaströren så är jag lite tveksam till att det verkligen blir tätt.
Vanligen vid övergång plast/gjutjärn används ju o-ringar eller speciella gummimuffar som inte skall smörjas.

Svarar väl själv då: Till avloppsbrunnen var det visst 83 mm och i katalogen (som kom med brunnen) står att en passande krympmuff skall användas (kunde ju stått på internetbutiken också så man slapp göra fler beställningar). Spygatten är 70 mm på utloppet så en vanlig 75 muff är tveksam. Det står inget i katalogen så man får väl trycka i en 75 mm gummiring i muffen och hoppas det blir tätt. Någon som har andra tips?

Om anslutningsröret på brunnen är 83mm,kan du använda en reduxkoppling 83x75 från gustavsberg,den tillhör MA-avlopps systemet.
Om röret är 75mm,använd en vanlig JET-koppling

imported_Benno skrev:
Svarar väl själv då: Till avloppsbrunnen var det visst 83 mm och i katalogen (som kom med brunnen) står att en passande krympmuff skall användas (kunde ju stått på internetbutiken också så man slapp göra fler beställningar). Spygatten är 70 mm på utloppet så en vanlig 75 muff är tveksam. Det står inget i katalogen så man får väl trycka i en 75 mm gummiring i muffen och hoppas det blir tätt. Någon som har andra tips?
Jag köpte en gjutjärnsspygatt från Rinkaby 2002. Även då angavs anslutningen vara 70 mm. Tyckte det var konstigt, när jag ringde och kollade visade den sig vara 75 mm. Sannolikt har de inte brytt sig om att rätta i katalogen. Ring och kolla.

Jag anslöt i vanlig PP 75 muffända och vill minnas att anslutningen blev helt OK. I annat fall hade jag säkert hittat på något för att försäkra mig om att det skulle vara tätt, men kan inte minnas att detta var nödvändigt.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.