Byggahus.se
Hej!

Mina VVS kunskaper är högst begränsade och jag försöker koppla in en begagnad tvättställsblandare, någon som vet vad det är för typ av koppling som redan sitter på anslutningsslangen? Se bilden.

Jag hittar inte heller några nya anslutningsslangar som passar då anslutningen till blandaren är M8 och svensk standard verkar vara M10. I blandaren verkar det vara borrat för båda dimensionerna men bara gängat för M8. Blandaren är en Hafa, nån som har nån idé vad det kan bero på?

• 15703470796055520440798210059097.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En överfallsmuter och en klämring från en klämringskoppling. Läs på muttern vad det är för nåt.

Krilleman
Det du har på din begagnade blandare är en halv förminskning från Vatette och en Vatettemutter, antagligen är dimensionen 15mm.

Din del av förminskningen som sitter på din blandare är den som skär in i röret när man drar den.
och jag har ringat in den för pedagogikens skull:
upload_2019-10-6_14-2-56.png

Hur ser det ut där du ska ansluta blandaren?

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Det du har på din begagnade blandare är en halv förminskning från Vatette och en Vatettemutter, antagligen är dimensionen 15mm.

Din del av förminskningen som sitter på din blandare är den som skär in i röret när man drar den.
och jag har ringat in den för pedagogikens skull:
[bild]

Hur ser det ut där du ska ansluta blandaren?
Tack för svaret : )

Kan det vara den här som du menar?
https://www.rskdatabasen.se/kategor...gar/forminskning-15x10-1945179-1#/toggle-text

Krilleman
Precis!

*=Förnicklad

upload_2019-10-6_20-41-1.png
Skapa konto

Kapar tråden lite. Vad kan man ansluta detta mot? Behöver man inte den andra delen av förminskningen i en annan 15 koppling?

ådal ådal skrev:
Kapar tråden lite. Vad kan man ansluta detta mot? Behöver man inte den andra delen av förminskningen i en annan 15 koppling?
Bumpar tråden lite, kan man återanvända en förminskning till en ny koppling?

ådal ådal skrev:
Bumpar tråden lite, kan man återanvända en förminskning till en ny koppling?
Det går ju inte att ta loss en klämring eller klämringsförminskning. Den sitter där man klämt fast den...

Man kan ju också gör någon övergång med balofix eller andra kopplingar med olika storlek så det passar 8 resp 10mm rör så man slipper förminsknings-klämhylsan.

blackarrow blackarrow skrev:
Det går ju inte att ta loss en klämring eller klämringsförminskning. Den sitter där man klämt fast den...

Man kan ju också gör någon övergång med balofix eller andra kopplingar med olika storlek så det passar 8 resp 10mm rör så man slipper förminsknings-klämhylsan.
Kanske var otydlig med senaste inlägget.. Går det att återanvända den åtdragna förminskningen och muttern till en ny koppling på samma sätt som man kan återanvända en klämring och mutter? Alltså det som TS efterfrågade!

ådal ådal skrev:
Kanske var otydlig med senaste inlägget.. Går det att återanvända den åtdragna förminskningen och muttern till en ny koppling på samma sätt som man kan återanvända en klämring och mutter? Alltså det som TS efterfrågade!
Ja visst går det!
Men man får se upp så att det är rätt storlek, gänga och typ/fabrikat som är kompatibla.

Att bara gå på ögonmått, köpa lite kopplingar, och sen upptäcka att det var en udda gammal dimension på befintliga röret eller klämringsmuttern är inte så kul. Talar av erfarenhet.

Klämringar kan ha lite olika profil. Vatette har väl en ”egen standard” som ska vara jättebra...

Jag har aldrig haft problem när jag återanvänt moderna prylar. Däremot drog jag sönder klämringsmuttern på en splitterny klämringskoppling från biltema. Det droppade lite så jag efterdrog - sen sprutade det rejält...:surprised:

Ska du ha ett mer specifikt och säkert svar får du nog beskriva vilka kopplingar och fabrikat du vill koppla ihop och hoppas på svar av proffs. Jag är bara en glad amatör/husbehovsfixare.

Kopplingar av olika fabrikat hat diskuterats förr på forumet.
https://www.byggahus.se/forum/threads/kopplingar-av-skilda-fabrikat.333749/

blackarrow blackarrow skrev:
Ja visst går det!
Men man får se upp så att det är rätt storlek, gänga och typ/fabrikat som är kompatibla.

Att bara gå på ögonmått, köpa lite kopplingar, och sen upptäcka att det var en udda gammal dimension på befintliga röret eller klämringsmuttern är inte så kul. Talar av erfarenhet.

Klämringar kan ha lite olika profil. Vatette har väl en ”egen standard” som ska vara jättebra...

Jag har aldrig haft problem när jag återanvänt moderna prylar. Däremot drog jag sönder klämringsmuttern på en splitterny klämringskoppling från biltema. Det droppade lite så jag efterdrog - sen sprutade det rejält...:surprised:

Ska du ha ett mer specifikt och säkert svar får du nog beskriva vilka kopplingar och fabrikat du vill koppla ihop och hoppas på svar av proffs. Jag är bara en glad amatör/husbehovsfixare.

Kopplingar av olika fabrikat hat diskuterats förr på forumet.
[länk]
Just nu ifall man har en 15mutter och en förminskning 15x10 fastklämd på rörstumpen, behöver man den avbrutna delen av förminskningen till nya kopplingen? Eller kan man ansluta rör+fastklämda förminskningen+muttern på en ny 15 koppling rakt av och strunta i den avbrutna delen?

Förstår nog inte riktigt vad du menar med hylsan? (2) i min bild nedan?
Har den lossnat? I så fall behöver du ”båda” för den utgör halva den större klämringen.

Förminskningen är en hylsa som ersätter ordinarie klämringen.
I bilden nedan så pressas övre delen (1) in i hylsan (2) fast det är bara en enda precisionssvarvad hylsa som deformeras. Båda delarna fastnar på röret.
C550EC39-339D-456D-B4B8-9474C0BD30E1.jpeg
Skapa konto

Här, nu är vi nog på samma blad. Du skriver att båda delarna fastnar på röret. Så är det väl inte? Det är bara del 1 (på din bild) som fastnar på röret. Så köper man en begagnad blandare som TS gjort och då endast har del 1, går den att ansluta utan del 2?

Aha, nu har jag tittat ordentligt på TS bild. Halva klämringsförminskningennsaknas ju. Jag hade väl bara halva hjärnan inkopplad...

Det var väl en sån tråd som saknar ett avslut. Typ
”Ja, det stod Vatette på muttern och jag köpte en ny klämringsförmiskning, tog bort toppen och använde bara den hylsan. Det blev tätt och bra.”

Jag gick och kikade på en 10-8mm förminskning jag hade liggande. Den går ju inte att pilla isär två delar. Den ser ut att vara svarvad i ett stycke.
Men man kan väl pressa ihop den lite försiktigt så klämringsdelen åker in i hylsan och sen pilla isär och använda bara hylsan. Inget jag provat dock.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.