Byggahus.se

Anslutning på vertikalt avloppsrör - Vilken vinkel?

1. H
    Medlem Nivå 5
    Hej,

Har tänkt sätta upp en vägghängd toalett nere i källaren och ansluta dess avlopp mot stammen som kommer ner från övervåningen och går ner i betonggrunden. Toan kommer att vara 2,5m - 3m ifrån denna stam, så jag räknar med att behöva ett fall på runt 3cm för sträckan. Kommer då att kapa en del från stammen (gammalt gjutjärnsrör) och sätta in ett grenrör i PP.

Då toalettens utlopp blir ungefär 28cm över betonggolvet måste jag alltså kunna ansluta på stammen ca 25cm över golvet.

Har inte jobbat något med avlopp tidigare, men har nån gång hört att man alltid ska använda två st 45graders vinklar istället för en 90 (88,5) när man ansluter avloppsrör. Detta skulle dock i det här fallet inte fungera, eftersom det skulle bygga för mycket i höjd. Har dock ett utdrag ur "AMA" där jag tolkar det som att denna regel dock bara gäller när man kopplar på ett liggande rör (horisontalt) och inte när det gäller ett vertikalt, som i mitt fall. Där står att det då istället ska vara under 90grader.

Stämmer detta så bör det fungera, men jag tänkte be någon med kunskap inom området att bekräfta detta först innan projektet kan dra igång! Kan tillägga att min tilltänkta rörmokare inte verkade veta vad som gäller, därav min osäkerhet.

Tacksam för svar!

2. H
    Medlem Nivå 5
  3. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Vid ett liggande rör så finns det ju annars risk att vattnet tar fel väg, så det är ju logiskt.

I ditt fall har du ju som du säger kanske inget alternativ. Annars är ju 2x45° det bästa.

4. H
    Medlem Nivå 5
    Tack för svar.
    Nej precis. Alternativ skulle vara att bila upp golvet och ansluta längre ner... Men enligt min far (många år i byggbranchen) så finns det risk för 30cm djup betong kring rören då det är placerat precis utmed ytterväggen. Så detta alternativ vill jag slippa.

Kan det göra skillnad att använda ett "böjt" 88,5graders grenrör hellre än ett rakt? Blir kanske snällare. Se bild:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Pipes.jpg

5. H
    Medlem Nivå 5
    En annan fråga när vi ändå är igång :)

Har jag förstått det hela rätt att jag inte behöver ha något tätskikt på denna toalett där jag bara ska ha toa och handfat? Det är som sagt i källaren i ett rum med rent betonggolv (som jag ska klinkra) och murade väggar med puts (som jag ska kakla). Finns ju inget organiskt material i närheten.

6. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Den svängda verkade ju som förstahandsalternativet om båda fanns tillgängliga.

Normalt ska du ju ha ett tätskikt med 50 mm uppvik på vägg även på en toalett, men är golvet en oisolerad betongplatta så kan man göra avsteg. (Ska också reservera mig för ändringar i den precis nyutkomna revideringen av BBV 14:1)

7. G
    Lösvirkesbyggare · Nivå 14
    Jag hade inte tvekat att använda den "svängda" modellen enligt bild ovan.

8. H
    Medlem Nivå 5
    Ok, tack för din input. Det jag hade läst var på GVK's hemsida och jag tolkade det som att det inte var nödvändigt. Gällande betongplattan har jag ingen aning, men huset är från 65 och enligt farsan "kan man anta att den är oisolerad".

Från GVK's hemsida:

”Toalett, tvättstuga och utrymme för varmvattenberedare ska normalt ha ett vattentätt skikt på golv som dras upp på vägg, till exempel vid undergolv av spånskiva eller fuktkänslig väggskiva.”

9. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Ja, är den från 1965 så är den troligen inte isolerad.

Det finns ju två regelverk som styr det där, GVK som är golvläggarnas och BBV/BKR som är plattsättarnas.

10. H
    Medlem Nivå 5
    Okej GoForIt, på så vis! I det här läget känns det rätt riskfritt att inte ha något skikt tycker jag, så jag hoppar över det.

Har du föresten nåt tips på med vad för material man bygger upp väggen/hyllan för den vägghängda toaletten? Bör ju såklart undvika organiska material även här?

11. J
    Medlem · Nivå 11
    Har för mig att det finns ett avsnitt om hur man får/ska dra i en katalog för uponors avloppsdelar.

Min uppfattning är att liggande till stående är ok med 90gr, dock är det ju alltid bättre med så mjuk böj som möjligt.
    Ta den böjda 90gradaren.

12. J
    Medlem · Nivå 11
    Här var den (sid 19), det finns även lite annat matnyttigt om montering och dimensionering, men det är ju oftast överkurs i en normal villa.

13. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Du får utveckla lite hur du har tänkt, och vilka förutsättningarna är.
    En bild är ju aldrig fel heller..

14. H
    Medlem Nivå 5
    Tack JOW, det var ju skönt att se att det är okej att göra så (enligt Uponor) i alla fall =)

15. H
    Medlem Nivå 5
    GoForIt:

Ja sant. Principen är som på bilden här, att bygga upp en vägg med en viss höjd som döljer toans fixtur. Skillnaden för mig blir att den är placerad mot ytterväggen i en källare. Tanken är att använda något skivmaterial, vet dock ej vad som är mest lämpligt för ändamålet. Att använda vanliga väggreglar som stomme är väl inte att föredra då det blir ett inbyggt utrymme precis intill en källaryttervägg. Jag har funderat på plåtreglar, men har ingen erfarenhet av sådana och vet heller inte om det är lämpligt. Har du nån aning?
    634220497422330000.jpg