Byggahus.se

Anslutning gäststuga -> befintligt kommunalt avlopp. Vad behövs?

1. jonmo
    Självbyggare · Stockholms län · 2 855 inlägg

jonmo

Självbyggare
    Hej, jag står i begrepp att bygga en mindre verkstad/ateljé på tomten. Hade tänkt slänga in en toalett när jag ändå håller på. Men vad behöver man tänka på, rent konkret? Har inte pysslat med avlopp eller ägt hus tidigare.

Förutsättningar:
    - Nya byggnaden är tänkt att uppföras i närheten av där avloppet kommer ut från huvudbyggnaden.
    - Plan del av tomten.
    - Både planerade byggnaden och huvudbyggnaden ligger lägre än gatan, vilket gör att jag har en pump på min tomt, ungefär där jag tänker att man vill koppla på avloppet från den nya byggnaden.

Frågor:
    1. Behöver man normalt något tillstånd för att ansluta ett hus till till sitt avloppssystem? Jag har inte kunnat hitta något på kommunens hemsida (Strängnäs). Antar att ledningen fram till pumpen är min, och jag därmed borde få ansluta en pryl till. Så länge man uppfyller övriga krav. Typ.
    2. Jag vill som sagt ansluta strax innan pumpen (såklart). Finns den exakta dragningen av dessa ledningar dokumenterade någonstans, eller får man killgissa och hoppas att man inte stöter på problem när man börjar gräva?
    3. Är detta en standard-grej? (Känns så, men man vet ju aldrig)
    4. Vem av mina byggare ska jag snacka med, grävaren, VVS-killen, betongpersonen? Har inte kontakt än med någon av dessa, men det känns som att den som faktiskt konkret lägger dit rören i plattan borde vara rätt person att tala med. Vem gör det?
    5. Jag tänkte rita en alternativ planlösning, och baserat på den gjuta ner ett par golvbrunnar och ett vanligt avlopp. Detta för att man ska kunna inreda huset till gästhus istället i framtiden, med fullt badrum, samt en mindre tvättstuga. Ser ni något problem med detta?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Prata med en röris så vet han allt , och ta upp allt som du tänker om stugan , alla rör ska komma på rätt ställe även om dom pluggas ,
    Du får göra en ritning på hur du vill ha det framöver för just att bo där , annars blir det nog mycket fel .

3. jonmo
    Självbyggare · Stockholms län · 2 855 inlägg

jonmo

Självbyggare
    Jo, som jag skrev i punkt 5 tänkte jag rita två planlösningar, en för ateljé och en för användning som gästhus. Som jag har det i huvudet borde det vara tämligen enkelt att få till, men jag befinner mig just nu i planeringsstadiet.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.