Byggahus.se

Anslutning av pump för golvvärme

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Någon som kan svara på om en enfas cirkulationspump till ett golvvärmesystem får vara ansluten i en tvåpolig strömbrytare alternativt kopplingsdosa, eller måste den alltid installeras i en säkerhetsbrytare?

2. S
    Medlem Nivå 1
    Både tvåpolig strömbrytare och kopplingsdosa funkar, Men visst är säkerhetsbrytare att föredra. Men det är bara för att underlätta i och urkoppling av pumpen.

3. spinout
    Medlem Nivå 7
    Eller sladd med stickpropp i ett uttag

4. E
    Medlem Nivå 12
    välj sladd och stickpropp, fattar inte vittsen med dosa...

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Men hur är det. Är det inte så att prylar som är fasta. Och en pump som sitter fast i värmeanläggningen är ju ganska fast installerad i huset, skall vara fast inkopplade?

Min egen cirk pump för golvärmeshunten är kopplad via kontakt och uttag.

6. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Tja, min varmvattenberedare i verkstan sitter bara FAST bara i rören, elen på stickpropp.

Protte

7. spinout
    Medlem Nivå 7
    Om uttaget är avsedd att serva pumpen så anses det som en fast anslutning. Därav behöver inte uttaget ligga under jordfelsbrytare heller. Samma regler gäller för spis, kyl, datorutrustning eller andra maskiner.

8. snaggletooth
    Medlem · Nivå 14
    Är det undantag i de nya Elinstallationsreglerna (ska gå 2-dagarskurs v.23)? För tidigare var det ju heller inte krav på JFB för dessa uttag.

9. A
    Medlem Nivå 1

två polig brytare

Jag har kollat runt med några andra elektriker och dom flesta har ansett att en lösning med en tvåpolig brytare med en dragavlastning för kabeln till pumpen borde vara det bästa alternativet på så sätt kommer man från krav på ev jfbr och jord till den övriga instalationen i rummet

10. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Men det är bara för att elektrikern vill medverka vid byte av pumpen, typ.

Protte

11. spinout
    Medlem Nivå 7
    Vet inte säkert? Men vad jag hört ska det fortfarande vara tillåtet att undanta vissa uttag från JFB. Beställde hem de nya reglerna igår, ska bli intressant att se vad där står.

12. H
    Moderator · Nivå 25

Kravet på jord kan jag inte förstå att man skulle komma ifrån, oavsett hur du kopplar in pumpen. Har du en jordad pryl i rummet så skall allt annat elektriskt ha skyddsjord.

13. A
    Medlem Nivå 1
    det kan ju vara så att den pumpen elektrikern avsåg var extra isolerad och således inte var ansluten till jord

14. M
    Medlem Nivå 9
  15. spinout
    Medlem Nivå 7
    "*vägguttag med högsta märkström 20 A som används av lekmän och
    avsedda för allmänbruk
    "

Uttag avsedd för maskiner är väl knappast uttag för allmänbruk!?