Hej,
Vårt hus har två våningar och stora öppna ytor (200 kvm). I vardagsrummet på våning 1 har vi en kamin (mest för mysfaktor). Det är öppet mellan våningsplan vilket innebär ca 6 meter i takhöjd. Detta innebär att all värme går upp i taket på våning två.
Huset har mekanisk frånluft med uppvärmd tilluft (tilluft ventil i alla rum). Jag har en idé om att med en fläkt trycka in varmluften från taket in i början på tilluftsröret (rören går på vinden). På så sätt skulle jag få rotation på varmluften.
Frånluften kommer att vara opåverkad så utbyte av rumsluften kommer fortfarande att ske som tidigare. Tilluften från pannan kommer också vara densamma men blandas ut med varm rumsluft. Antar att det kommer att bli en jäkla sprutt i tilluftsdonen...
Någon som kan komma med lite kommentarer kring detta (bra , dåligt etc).
Vårt hus har två våningar och stora öppna ytor (200 kvm). I vardagsrummet på våning 1 har vi en kamin (mest för mysfaktor). Det är öppet mellan våningsplan vilket innebär ca 6 meter i takhöjd. Detta innebär att all värme går upp i taket på våning två.
Huset har mekanisk frånluft med uppvärmd tilluft (tilluft ventil i alla rum). Jag har en idé om att med en fläkt trycka in varmluften från taket in i början på tilluftsröret (rören går på vinden). På så sätt skulle jag få rotation på varmluften.
Frånluften kommer att vara opåverkad så utbyte av rumsluften kommer fortfarande att ske som tidigare. Tilluften från pannan kommer också vara densamma men blandas ut med varm rumsluft. Antar att det kommer att bli en jäkla sprutt i tilluftsdonen...
Någon som kan komma med lite kommentarer kring detta (bra , dåligt etc).
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ny fläkt heru 100 - hjälp med att ansluta 8-pin från gamla
Ventilation -
Var ansluta jord för eluttag med jordfelsbrytare från kopplingsplint
El -
Kan jag ansluta röret för radon till frånluften på FTX?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Ansluta avloppsslang från tvättmaskin till golvbrunn för badkar
Badrum -
Anslutning av varmluftsugn och induktionshäll från IKEA
El