Byggahus.se

Ansluta Tapwell köksblandare med mjuka kromade kopparrör 10mm. Stödhylsa passar inte?

1. Ö
    Medlem Nivå 2
    När vi beställde vårt kök så levererades en av köksblandarna, Tapwell Evo, med mjuka kromade kopparrör för anslutning (de övriga blandarna har soft-pex).
    När jag nu skulle ansluta den till klämkopplingen till pex-slangen upptäcker jag att en vanlig stödhylsa 10x0.8 inte får plats i röret.

Blir väldigt osäker för vad jag förstås skall stödhylsa alltid användas på mjuka/halvhårda kopparrör. Ringer Tapwell som säger att det är länge sedan de använde kopparrör och på frågan så svarar de: nja inte skall väl stödhylsa användas på dessa...

Vad säger ni kloka forum? Stödhylsa eller inte? Kanske stödhylsa 10x1 passar?

Bifogar en dålig bild, den enda jag har tyvärr...
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20141019_133122.png

Mvh
    Ö-byggarn

2. T
    Medlem · Nivå 12
    Är det inte enklare att helt enkelt reklamera blandaren och säga att du vill ha en ny som har pex anslutningar?

3. Ö
    Medlem Nivå 2
    Det hade jag absolut gjort om jag upptäckt det när vi köpte köket för nästan 2 år sen!
    Det är ett fritidshus och jag är självbyggare så allting tar sin tid... :)

4. L
    Medlem · Nivå 14
    Troligen större godstjocklek i de rören. Jag hade provat med stödhylsa 10x1

5. blackadder
    Medlem Nivå 7
    Dum fråga, har du gradat rören?

6. Ö
    Medlem Nivå 2
    Nix, däremot har jag inte heller kapat dem, utan ändarna är i "fabriksskick". Tror inte heller det hjälper (men vad vet jag :|), jag fick känslan att hylsan helt enkelt var för stor!

Har nu beställt 10x1 hylsor på dinvvsbutik.se för att testa men misstänker att det blir minst en veckas levtid, verkar inte vara något som finns på hyllan i bygghandeln. Finns inte ens hos rinkaby eller sigro! Någon som har tips (i stockholm)?

7. T
    Medlem · Nivå 12
    Det är inte en grad i änden på röret efter kapning? Jag skulle nog testa att banka ner stödhylsan, ev värma röret om det inte går att få i den, koppar utvidgas rätt mycket. Är du riktigt på humör kan du frysa hylsan och värma röret med blåslampa :wow:

Kolla närmaste comfortbutik, de kan ibland ha oväntat mycket på hyllorna.

8. Ö
    Medlem Nivå 2
    Nix, ingen grad vad jag kan se, se mitt tidigare inlägg! Tack för tipset dock! Jag ska kolla comfort i omgivningen, min lokala comfort hade inte ens 22 mm hylsor...

9. D
    Medlem · Nivå 7
    vissa rör är kapade med trissa i fabrik och på sätt klämda, testa att såga av 1cm på vardera rör så kommer hylsan nog att passa, annars kan man köpa nya blandarrör av en rörmokare.

10. T
    Medlem Nivå 4
    10x1 kommer passa. Du skall absolut inte värma rören och banka i hylsan osv.

• Laddar…
  11. Ö
    Medlem Nivå 2
    Då är det bara att vänta på paketet och sedan testa!

Märkligt vad det var svårt att hitta 10x1 hylsa när man inte har tillgång till stora grossister som privatperson, jag har kollat flera vvs butiker och stora byggvaruhus i sthlm utan lycka...

12. B
    Medlem Nivå 2
    Du kan köra med stödhylsa till dessa, funkar oftast utan men tycker att man ska vara på säkra sidan. Men du kan också gänga ur dem och sätta i vanliga flexslangar. T.ex. Sådana från neopearl med 10mm slätända som Mora, FMM, Gustavsberg och Tapwell kör med nuförtiden. De behöver du inte stödhyllsa till, det passar nog inte ens. Eller så köper du några andra anslutningsslangar hos valfri rörbutik alt välsorterad byggkjedja

13. Ö
    Medlem Nivå 2
    Den tanken har även slagit mig! Tänkte dock först testa i helgen med de nyinskaffade stödhylsorna. Om allt fungerar så behåller jag den lösningen, annars gör jag nog som du föreslår. Undrar bara hur försäkringsbolagen reagerar på att man "modiferat" blandaren om en läcka skulle uppstå just där?

14. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Modifiera blandaren med slang av annan modell/fabrikat ska man absolut inte inte göra!

Om det står i installationsanvisningen, att man kan göra det, så följer man den rekommendationen. Och vad jag vet har jag inte sett den texten hos någon tillverkare...

15. Ö
    Medlem Nivå 2
    Så här blev det: hylsa 10x1 passade inte heller så jag monterade bort blandaren och kapade rören försiktigt med bågfil. Och se, efter gradning, passade vanlig 10x0.8 hylsa perfekt! Kanon tänkte jag, monterade kulventiler på pexen och kopplade ihop med nämnda kopparrör.

Allt gick bra och tätt blev det. På med vattnet och... då läcker blandaren!!! Wtf!
    Fabriksny Tapwell Evo 186. Den läcker i kopplingen mellan slangen och själva "huset" (se bilder).
    Kopplar isär och tittar, ingen packning eller o-ring. Testar med fiberpackning utan lycka...
    Lin och pasta (desperat)? Någon som har tips?

20141025_135458.jpg
    20141025_135251.jpg