Byggahus.se

Ansluta sommarvatten i trädgården före eller efter tryckbegränsare?

1. B
    Medlem Nivå 8
    Hej!

Jag ska ansluta en 30m slang (Ø25mm) som går till en trädgårdskran (tvätta bilen, vattenspridare osv) till ett Ø22mm kopparrör som sitter efter vattenmätaren.

Det sitter en tryckreglerare (inställd på 5bar) efter vattenmätaren (kommunalt vatten).

En sån här installation bör jag koppla den innan tryckregulatorn? Jag har ingen aning om vad det är för tryck på inkommande vatten. Kan något gå sönder?

Är mest rädd att 5bar ger lite mjäkigt tryck efter 30m Ø25mm slang. Jag har dessutom tänkt koppla på 50m 19mm slang på kranen och vill inte ha några obehagliga överraskningar.

2. C
    Medlem · Nivå 14
    Trycket är i sig inget problem, men jag ser större risk att tryckbegränsaren har ett för lågt flöde.
    Vilket isf troligen ger ännu större tryckfall bakom den.
    2-3bar räcker mer än väl i en trädgårdsslang vid normala uttag (15-20l/min). Men som sagt, antaglig ger tryckbegränsaren upp innan du har 30l/min efter den.

Mao ord, koppla så som det är lättast.

3. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Vi har 3,8-4,1 bar (enligt tryckmätaren i vattenfelsbrytaren, som jag har monterat efter vattenmätaren) i inkommande vattentryck, kommunalt ingen tryckreducering, har inte märkt några problem att använda en 20-25 meter lång trädgårdslang.

4. B
    Medlem Nivå 8
    Total slang blir alltså Ø25mm 30m mellan vattenmätare och kran och sen en 50m Ø19mm trädgårdsslang på kranen.

Även om jag gärna hade anslutit innan inser jag att för att komma in innan tryckbegränsaren måste jag släppa och koppla in mig på ett par äldre klämringskopplingar och jag har fått för mig att själv klämringarna är märkesbundna dvs det skulle bli detektivarbete att hitta korrekta klämringar och mycket större sannolikhet att jag inte får ihop det igen => inget vatten i huset.

Efter blir mer rakt på "bara" att kapa bort en 25mm på ett befintligt Ø22 rör (med multiverktyg) som sitter monterat mot en vägg och försöka bända isär långt nog för att trä in en T-koppling. Räcker som utmaning för en total VVS-nybörjare.