Byggahus.se

Ansluta radiator ifrån vägg istället för golv

1. G
    Medlem · Västra Götalandslän · 598 inlägg

gnuttisch

Medlem
    Hej,

Vi håller på och inreda vår övervåning och det planeras för radiatorerna. Kan man dra rören så de kommer ut ifrån vägg istället för golvet? Hur gör man idag? Blir ju enklare att ex. Dammsuga m.m.

Tack!

2. Jarlingar
    Allvetare · Jamtland · 1 985 inlägg

Jarlingar

Allvetare
    Det går att köra ut rören från väggen istället för golvet.
    Beroende på vart ni är med inredningen blir det olika stor arbetsinsats..

3. Fjojtmehmet
    Renoverare · Näverkajakens födelseort · 632 inlägg

Fjojtmehmet

Renoverare
    Jag har rören ut från väggen i ett av rummen, jag är otroligt nöjd. Jag kommer dra ut genom vägg i alla rum allt eftersom

4. Polacoloco
    Husägare · Skåne · 212 inlägg

Polacoloco

Husägare
    Så länge det inte är förberett för att komma upp ur golv så är det väl inga problem?

5. Jarlingar
    Allvetare · Jamtland · 1 985 inlägg

Jarlingar

Allvetare
    Går eventuellt att ordna ändå.

6. Polacoloco
    Husägare · Skåne · 212 inlägg

Polacoloco

Husägare
    Allt går förutom spädbarn och tennsoldater;)

• Laddar…
  7. G

gnuttisch

Medlem
    Just nu så är det öppet bjälklag både i vägg och golv samt inget är dragit än.

Men när jag kollar på ett annat element här hemma som kommer upp ur golvet så ser det tajt ut att få det ur väggen istället, men det ska gå?
    Finns det då vinklade radiatorkoppel för vägg eller drar man ut rören och sedan vinklar dem 90grader uppåt?

Tack!

8. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Hur man gör med rören är lite olika , och hur elementens ska placeras , koppling
    underifrån på mitten ,underifrån på sidan e.t.c. kopplen har för det mesta 40 mm mellan
    in och ut rör , in och ut syns på kopplet ( pilar ) men du måste kolla själv , när du kommer med rören genom väggen , så sätt en bräda , bakom gipsen med hål 40 mm C/C , gå igenom med rören , på den plats som är rätt för elementen , så kan dom inte komma fel , diffar det bara 3 mm på rören få du problem att få ihop det . med så korta avstånd , så är det stelt , omöjligt att justera , låt rören gå ut ca 10 cm utanför väggen

• Laddar…
  9. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 487 inlägg

Krilleman

Plumber
    Har du möjlighet att komma ut ur vägg med radiatorrören så är det betydligt snyggare! Dessa tillsammans med Thermopanel V4 (dolt koppel) är riktigt snyggt! Inga problem utrymmesmässigt att koppla detta.

http://www.purmo.com/se/produkter/panelradiatorer/tp-v4.htm
    http://www.purmo.com/se/produkter/panelradiatorer/tp-v4-plan.htm

Man använder med fördel kort eller lång vinkelkoppling från Purmo/Thermopanel (samma företag idag) när man kommer med rören ur vägg.

Kort RSK: 6606037
    Lång RSK: 6606036

http://www.purmo.com/se/produkter/tillbehor.htm

Vanlig M22-koppling passar på dessa vinkelkopplingar.

• Laddar…
  10. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    En sak till , kommer ju mer när man spånar för sig själv och inte är på plats ,
    tänk till hur högt från golvet rören ska komma ut , annars kan det bli så att det kommer för högt
    hamnar ovanför fönsterbänken

11. G

gnuttisch

Medlem
    Tack för alla bra svar!

Då vet jag att det går att ansluta via väggen istället, och innan rör dras så måste man planera vart det ska komma ut, och det beror lite på storleken på radiatorn då man vill ha den centrerad under fönstret.

Jag har följt rinkaby rör dimensioneringsguide och då fått fram att rummen behöver 1256 W vid dt 30. Vilket skulle gälla för äldre tilläggsisolerade hus, i vårt fall har vi en modern tillbyggnad. Fönster är 15x13 så jag kollade då på ett element som ger 1114 W vid dt30, https://www.rinkabyror.se/artikel/thermopanel-v4-radiator-tp22-6013/

Totalt blir det 4st sådanna element på utbyggnaden och det borde räcka med lk pex 20 till fördelarskåpet och lk pex 16 till elementen.

Tänker jag rätt här?

12. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Fördelarskåp ?? varför , normalt vid 2 rörssystem går 2 rör runt och ansluts till varje element ,
    och vid 1 rörs , går ett rör in i första , går ut tlll nästa o-s-v och tillbaka till utgångspunkt
    Vet inte hur du tänker med rören , lite mer info kanske

13. G

gnuttisch

Medlem
    Jag tänker dra alla rör dolt i golv och mynna ut ifrån vägg. En stam till fördelade och rör därifrån till varje element, för att slippa bygga in skarvar i väggar och golv.

• Laddar…
  14. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Alla sätt är bra utom dom dåliga

15. I
    Medlem · Västra Götaland · 1 708 inlägg

InsidersUnited

Medlem
    Ta 22mm och 15mm istället, billigare kopplingar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.