Ansluta nytt rör för gråvatten till befintligt "stamrör"?

300 läst  6 svar

1. N
    Medlem Nivå 5
    Har gråvatten i 75mm rör från min tillbyggnad, den behöver anslutas till befintligt vertikalt "stamrör" på 110mm, bägge är i plast.

Problemet är att "stamröret" inte kan röras varken uppåt eller nedåt, då det sitter fastgjutet i golvet.

Jag söker alltså nån lösning där jag i efterhand kan sticka på ett 75 rör på ett vertikalt 110mm rör.

En lösning jag ser framför mig, men som jag inte vet var jag kan köpa? vore: Såga av "stamröret" så att öppningen blir bara så mycket större än det 110/75 rör med "Y-avgrening i 75" som behövs för att kränga på den "honan" på den övre delen av 110/75 röret och sedan ha en tätning ett "flänsrör" som är aningen större än ytterdiametern på 110 röret, skjuta ner flänsen över skarven och täta med silikon.

Men var hittar man något sådant?

Ett alternativ kanske vore att borra upp ett hål i sidan på 110-röret och sticka in ett snedkapat 75 rör i vinkel och täta med silikon? Men det känns mekaniskt mindre stabilt...

Någon med ideér?

mvh
    Nisken

2. Bästa svaret

Markgrossen
    Medlem · Nivå 6
    Tror det är så här du menar :)
    Du kör Y med enkelmuff och sen en skjutmuff.
    Skjutmuff har ingen "klack" i mitten och kan skjutas in hela vägen.
    https://markgrossen.se/ror-slang/pvc-110mm/pvc-110-skjutmuff/

1) Då kapar du rör så att du får på Y:et.
    2) Trär på skjutmuffen
    3) Monterar ditt Y:et
    4) Skjut sen tillbaka skjutmuffen

3. N
    Medlem Nivå 5
    Stort tack Jimmy! Exakt vad jag söker, vanliga dubbelmuffar har ju en klack som hindrar från att skjuta den på röret så långt, att jag får på Y:t.

Med en sådan slipper jag ju dessutom allt kladd med silikon!

• Laddar…
  4. B
    Allvetare · Nivå 6
    Kolla även på Pipelife:s Smartline serie. Tätning inne i röret kan ibland underlätta.

Läste igenom posten igen. Missförstod tidigare vad du ville åstadkomma.
    Skjutmuff och grenrör som tipsat ovan är det du behöver.

Redigerat
  5. Staffan2000
    Medlem · Nivå 13
    Det går alldeles utmärkt! Det är ett vanligt standardförfarande. Men mannar! Det heter inte "Y" utan "gren"!!!

• Laddar…
  6. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Nja... Grenrör är väl det korrekta :rofl:

7. Staffan2000
    Medlem · Nivå 13
    Y (rör)
    Gren (rör)

Uppe ur sandlådan

Staffan

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: