Skall till att bygga ett badrum på ovanvåningen på en lada.

Genom golvet på ovanvåningen kommer 110mm avluftning från avloppet på undervåningen. (Se bild) IMG_0026.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan jag ansluta det nya badrummets avlopp till avluftningsröret genom att bara kapa avluftningsröret och sätta en T-koppling? Eller kommer avluftningen bli kass om jag ansluter ett avlopp till det röret?

Avluftningsröret går lodrätt rakt ner till undervånginen, vet dock ej hur avluftningen är anslutet i marken till avloppsstammen men förmodligen genom ett T-rör.

Det skulle spara både tid och pengar att slippa dra helt nytt avlopp upp till övervåningen.

Tacksam för svar!

Jag ser inga problem i det...

Mikael_L
Det skulle ju vara lite bra att veta hur avluftningen är ansluten.
T.ex. om det är med ett T-rör eller Y-rör.
Och så det verkligen är 110 mm hela vägen ut till huvudstammen osv.

Är det ett stort bekymmer om det är anslutet med ett T-rör till avloppsstammen? Är ganska säker på att det är 110mm hela vägen..

Jag antar samma sak som du att luftningsröret är anslutet med ett T-rör. Om T-röret är liggande så finns det risk att det kan bli stopp i T-röret, man ska undvika T-rör så mycke som möjligt när det gäller avlopp.

Ok jag får ta mig en funderare kanske är värt besväret att dra ett nytt rör och ansluta till stammen med Y-rör..

Mikael_L
Ett lodrätt avloppsrör som kopplas ihop med ett vågrätt med T-rör kan innebära problem, det behöver inte bli problem, men risken finns, såvitt jag förstått.

I mitt förra inlägg hade jag missat att man skulle koppla på avloppet...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.