7 037 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Ansluta nytt avlopp till trekammare.
Hejsan.
Ska renovera ett uthus till gäststuga och ska i dagarna hyra en liten grävmaskin för att gräva fram vatten och avlopp.
Min enkla undran är hur jag ansluter avloppet till den befintliga trekammarbrunnen...
Ska jag bila ett hål i samma höjd som anslutningen från boningshuset i sidan på trekammarbrunnen och dra in avloppsröret där.
Hur tätar jag mellan betongröret och min nya plaströr? Cement? Puts? Annat?
Hur mycket fall är lämpligt?
Vänligen
Gunnar
Ska renovera ett uthus till gäststuga och ska i dagarna hyra en liten grävmaskin för att gräva fram vatten och avlopp.
Min enkla undran är hur jag ansluter avloppet till den befintliga trekammarbrunnen...
Ska jag bila ett hål i samma höjd som anslutningen från boningshuset i sidan på trekammarbrunnen och dra in avloppsröret där.
Hur tätar jag mellan betongröret och min nya plaströr? Cement? Puts? Annat?
Hur mycket fall är lämpligt?
Vänligen
Gunnar
Nja, jag vet inte det...
Vet ju inte vilken typ av rör som kommer från boningshuset, betong eller plast. Dessutom känns det som att det skulle vara en lite större risk att det blir stopp, med en extra skarv (kanske överdriven försiktighet...).
Största problemet är att de kommer in från olika håll, så då måste jag gå runt nästan ett halvt varv runt brunnen.
Vänligen
Gunnar
Vet ju inte vilken typ av rör som kommer från boningshuset, betong eller plast. Dessutom känns det som att det skulle vara en lite större risk att det blir stopp, med en extra skarv (kanske överdriven försiktighet...).
Största problemet är att de kommer in från olika håll, så då måste jag gå runt nästan ett halvt varv runt brunnen.
Vänligen
Gunnar
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Men om du går in från motsatta sidan, kommer du in i rätt kammare?
Utan tvekan så ska du göra ett nytt hål om det inte stupar på ovanstående, täta med bruk runt om röret.
Protte
Utan tvekan så ska du göra ett nytt hål om det inte stupar på ovanstående, täta med bruk runt om röret.
Protte
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur ansluta nytt avlopp till gammal brunn?
Vatten & Avlopp -
Ansluta nytt avloppsrör hur?
Vatten & Avlopp -
Ansluta avlopp nytt rör till befintligt avlopp
Utbyggnad och tillbyggnad -
Kan man ansluta nytt duschavlopp till toaavlopp och/eller handfatsavlopp
Badrum -
Hur ansluta nytt avlopp på befintligt 110 rör?
Vatten & Avlopp