Vad ska jag köpa på Jula/Bauhaus för att få ihop det här? :)

Jag ska ansluta en ny blandare till ett par in-vatten-rör och måste köpa någon adapter eller så.
Blandaren har G3/8 anslutning står det i bruksanvisningen. Ca 15mm invändig gängning på vattenslangarna får jag det till.

På vatten-in-rören sitter det redan några 19mm (kanske 20mm) muttrar.

Är det en sån här övergångsnippel med 15mm/19mm jag ska leta efter, om det ens finns?
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ipplar-och-bussningar/overgangsnippel-452151/

Eller finns det något annat här som man direkt sätter på 12mm-rör som passar i en sån där G3/8 (ca 15mm invändig gänga)?
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...stallation/klamringar-nipplar-och-bussningar/

Vad är korrekt?

Nya och gamla VVS-kopplingar med noterad storlek för att hitta rätt adapter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rickard. Rickard.ag skrev:
[länk]
kvar inuti?
Finns säker kromad om du vill det. Ta bort allt du har på 12mm rören och sätt i stödhylsor innan.
Utmärkt! En 12xR15 alltså, verkar finnas kromad, Tack!!!

Och det är ganska lätt att trä på en sån? Eller måste man klämma/dra på någon bussing på själva röret (så att man kanske behöver något speciellt verktyg)?
Eller allt kläms fast av sig själv när man drar åt?

Och en fråga till, såna här in-vatten-rör, om man skulle behöva korta de lite, är det bara att såga av lite snyggt, och fixa till så att det är jämnt, och kanske skölja ur så att det inte är metallflis kvar inuti?

Den nya blandarens slangar är mycket längre än den förra blandarens rör, och trots att de går att böja så tycker jag att det kommer bli en allt för snäv böj på de om jag ansluter de på nuvarande rör.

Rickard.
Är röret inte deformerat och avgradat ordentligt in och utvändligt (insidan är viktigt i och med stödhylsan som ska in i rören) så är det bara att trä på och dra åt med två skiftnycklar enligt tillverkarens anvisningar.

Såga och avgrada går bra men en röravskärare är alltid att föredra (enklare OM man får plats). Då behöver man bara avgrada insidan. Skölja ur skadar inte men dom vvsare jag känner skruvar av munstycket/strålsamlaren på blandaren och ställer vattnet på max någon sekund innan dom åker vidare, jag kan inte säga om det är något fel med det.

Flexslangarna är helt okej att dra i en loop om det behövs men ska såklart inte böjas skarpare än vad dom "vill" utan kraft.

Redigerat:
  • Gilla
pirx
  • Laddar…
Använd rörskärare, såga är ingen fördel. Sen kapar du dom så nya slangarna passar lagom bra.

• Gilla
pirx
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Använd rörskärare, såga är ingen fördel. Sen kapar du dom så nya slangarna passar lagom bra.
Jag ska!! :)

Men måste jag köpa någon sorts "avgradare" också?

Rickard.
P pirx skrev:
Jag ska!! :)

Men måste jag köpa någon sorts "avgradare" också?
Går bra med en vassisch morakniv eller nått sånt, lyckas du använda röravskäraren så räcker det att öppna upp insidan så du får i stödhylsan utan våld. Det kommer bli helt uppenbart när du sitter där.

• Gilla
pirx
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Går bra med en vassisch morakniv eller nått sånt, lyckas du använda röravskäraren så räcker det att öppna upp insidan så du får i stödhylsan utan våld. Det kommer bli helt uppenbart när du sitter där.
Ok, det handlar om att mjuka till de vassa kanterna, så att det blir lättare att få i/på grejer på röret alltså?

P pirx skrev:
Ok, det handlar om att mjuka till de vassa kanterna, så att det blir lättare att få i/på grejer på röret alltså?
Och handlar alltså inte om att göra hela röret lite kon-format se sista millimetrarna längst ut?

Rickard.
P pirx skrev:
Precis, allt är mjukt när det gäller sånt här och en repa på fel ställe=läckage.

Röravskäraren måste kunna snurra helvarv runt rören så kolla att du får plats med den du väljer. Det finns väldigt små för när det är tajt.

• Gilla
pirx
  • Laddar…
Så här har jag kopplat det så länge medans jag smiter till Jula, så jag kan sätta på vattnet så de andra här kan leva lite så länge hehehe:) Känner mig som ett proffs!

Tillfällig installation av vattenkran och slangar i kaklat badrum.
Skapa konto

Att kapa röret var ju ganska lätt med en sån där rörskärare.

Jag tog en sån där brytbladskniv för avgradning och det verkade gå ganska bra. Kan inte känna att det är någon kant kvar invändigt, allt är jämnt och fint.

Men jag får fasen inte in stödhylsan ändå! Ska man banka in den med hyfsat mycket våld?

Det blev en (2st...) sån här klämringskoppling (inkl stödhylsor): https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...plar-och-bussningar/klamringskoppling-452122/

De andra som länkades ovan såg ut att ha alldeles för stora gängor när jag väl såg de på jula.
Den här såg rimlig ut, så jag chansade och allt verkar passa. Förutom stödhylsan då.

I andra sidan av rören (som sitter fast i ledningarna) så finns det inga såna stödhylsor.
Det sitter bara en sån där gyllene "nippel" utanpå.

Kan man testa utan stödhylsan?

Röret är 12mm utvändigt. På stödhylsan står det "EZ ZE 12X1" och den är 10mm utvändigt.
Röret verkar vara ca 9.9889899mm invändigt :)

Så banka som fan eller skippa?

Kapat kopparrör och stödhylsa för VVS-installation på ljus bakgrund.
Skapa konto

ta morakniven och skrapa kanten invändigt i röret så får du nog i stödhylsan

hårda kopparrör behöver ingen stödhylsa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.