Medlem
· Västra Götaland
· 714 inlägg
Vi håller på att byta stuprännor på hela huset och har grävt upp alla hörn på huset för att få en uppfattning om hur hela de gamla dagvattenledningarna var. Det visar sig att alla var trasig och igensatta med jord (inte konstigt att det har svämmat över när det regnat)…
Så nu ska jag köpa nya dagvattenrör (orangea av plast) för att ansluta till de gamla rören. De verkar inte vara gjutgärn utan snarare något keramiskt material. Måtten stämmer dock (110 mm).
Jag efterlyser någon som har erfarenhet av att få det så tätta och bra som möjligt när vi nu ansluter plast med gummiring mot gammalt rör av kermamik!?
Tips mottages tacksamt.
Så nu ska jag köpa nya dagvattenrör (orangea av plast) för att ansluta till de gamla rören. De verkar inte vara gjutgärn utan snarare något keramiskt material. Måtten stämmer dock (110 mm).
Jag efterlyser någon som har erfarenhet av att få det så tätta och bra som möjligt när vi nu ansluter plast med gummiring mot gammalt rör av kermamik!?
Tips mottages tacksamt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har grävt och bytt avlopp på hus halva livet!! Det där är ett Höganäsrör, det första hela höganäsröret jag sett!!! Dom är alltid trasiga! Ibland har man bara chansat och fortsatt att gräva för rören va helt söndersmulade.andreascarlsson skrev:
Vi håller på att byta stuprännor på hela huset och har grävt upp alla hörn på huset för att få en uppfattning om hur hela de gamla dagvattenledningarna var. Det visar sig att alla var trasig och igensatta med jord (inte konstigt att det har svämmat över när det regnat)…
Tips mottages tacksamt.
[bild]
Medlem
· Västra Götaland
· 714 inlägg
Så vad du säger är att vi borde egentligen gräva upp hela tomten och byta ut dessa gamla rören mot ny standard...?O Oaken skrev:
Jag kan tillägga att jag har bra avrinning i de nu öppnade rören, så jag tror inte att det är stopp ut till gatan.
Medlem
· Västra Götaland
· 714 inlägg
Förstår hur du tänker, men det känns ju som att man borde kunna dra nytta av muffen på något sätt.Rickard. skrev:
Typ stoppa in det nya röret, applicera ett ton med silicon, och sedan se glad ut?
Släng lite betong i skarven så är det lugnt.andreascarlsson skrev:
Jag hade gjort det men grävmaskin för mig är gratis.andreascarlsson skrev:
Ferncokoppling är en av det bättre kopplingarna för att lappa ihop det. Men Höganäsrör har nått sin tekniska livslängd och bör bytas ut på sikt. Har du kommunalt VA? Då hade jag bytt ut både dagvatten- och spillvatten-ledningarna ut till anslutningspunkten och även vattenledningen om den är av galvaniserade rör.
Hade jag varit du hade jag försökt dra nya rör om det går, dom gamla är av lergods legat länge och säker rötter i.andreascarlsson skrev:
Tips mottages tacksamt.
[bild]
Medlem
· Västra Götaland
· 714 inlägg
Det slutade med att jag grävde upp de gamla rören som var dåliga, sen anslöt jag med nya orangea plaströr. Det blev en gummimuff mellan + blå expanderfog (som var gjord för alla väder och under marken etc (vilket typ all sån där sörja är, men ändå)). Känns bra. 
Ja, jag ser att det är djupt jag förstår sätt bara självrensande stuprörs silar då blir det inte tät med tidenbon du har träd i närheten.andreascarlsson skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 714 inlägg
Klicka här för att svara