Hej,

köpte en blandare på blocket men ser ut som att jag köpte fel vattenanslutnings koppling

Köpte en FMM 9000e med två 10 dia slätende när jag ska koppla mot vad jag förstår g3/8.

finns det någon smart koppling typ g3/8 klämkoppling.

Är långt ifrån bra på VVS, första gången jag byter blandare, den gamla läcker. Det får bli en lärdomsresa detta :)

• Två stycken flexibla, flätade slangar med metallytor och kopplingsändar, möjligen för vatten eller gas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörliga kopplingar under handfat med rost och fuktfläckar på vit vägg.
    Skapa konto
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Du har 3 rör från blandaren. Räcker slangarna ner och har den nya diskmaskinsrör

Den har 3 slanga varav en är g3/8. Jag ska mäta
J jonaserik skrev:
Du har 3 rör från blandaren. Räcker slangarna ner och har den nya diskmaskinsrör
Tack för svar :)

Jag har 3 st slangar från blandaren varav 1 är g3/8 anslutning, liknande jag har idag. 2 stycken är slätende.

Slangen på den nya blandaren är 4 cm längre än kopparrören som sitter där idag.

Enligt instruktionsboken så verkar det som att man ska böja slangen och inte dra dem raka. Men det känns onaturligt då slangarna är så styva.

Hittat en R10 invändig x 10mm klämring på biltema, borde den funka?

• Monteringsanvisning för blandare, illustrationsdiagram, flerspråkig text, verktyg, komponenter och mått.
    Skapa konto
  • Metallisk skarvnippel, mått 10x10 millimeter, kostar 49,90, köpknapp och produktinformation syns.
  • Bruksanvisning för klämringkopplingar, komponentbilder, installationsinstruktioner och specifikationer för rördimensioner.
    Skapa konto
Du har ju bef klämringskopplingar där? Beroende på fabrikat så kan det ju räcka att köpa nya muttrar och konor till dem.

S Stefan1972 skrev:
Du har ju bef klämringskopplingar där? Beroende på fabrikat så kan det ju räcka att köpa nya muttrar och konor till dem.
jaha! Jag har precis börjat lära mig om klämringar. Har du någon länk till mutter och kona? Borde jag köpa biltemas nippel ifall att det inte är en befintlig klämring? Försöker samla på mig med tillbehör innan jag ger mig på att byta, familjen hade blivit tokig på mig och vattnet blir ur funktion! Men samtidigt vill att jag fixar själv.

Här är bild på blandaren

• Metallisk duschslang, oöppnade förpackningar, bord - installationsdelar eller badrumstillbehör.
    Skapa konto
Ja det ser ut att vara en klämringskoppling

• Vattenrör och ventiler på en fläckig, smutsig vägg ovanför en vask.
    Skapa konto
Räcker med nya 10 mm konor 4kr st och använda gammla muttrarna, annars med det du visar Då får frugan diskvatten och du kan ta det med DM senare.

Hehe jag försöker hänga med här.. men vad är en kona? Ska åka och köpa tänkte jag.

Så här blev det. Allt verkar funka som det ska

• Rörledningar och anslutningar i en vägg, antagligen en del av VVS-systemet.
    Skapa konto
  • Kopparrörshalvkoppling, 10xR10, förkromad, VVS-installation, metaller, produktbild, webbsidegränssnitt, sökfält och navigeringsknappar.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.