Byggahus.se

Ansluta köksblandare softpex mot fmm vattenavstängning

1. F
    Medlem · stockholm · 300 inlägg

fixarpelle

Medlem
  2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Halvtum ( 15 gänga ) 10 på slangen
    Det blir en övergång 15 utv + lin + 10 klämring

3. F

fixarpelle

Medlem
    Fungerar det med G15(1/2") dubbelnippel och sedan halvkoppling 10xG15?
    Osäker på om krananslutningarna 10mm även fungerar ihop med en halvkoppling men dom kanske fungerar som vanliga hårda rör och fungerar med förminsklingar och annat.

Redigerat 29 sep 2017 18:09
  4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Varför använda dubbel , det finns även andra som den här i R15UtV + klämring 10
    den som visas är R10 + cu10

5. F

fixarpelle

Medlem
    Jo det finns men idag blir det inte ahlsell utan claes ohlson och vad de har på hyllan är begränsat.
    Går det att använda halvkoppling eller förminskare för det är det alternativ jag har.

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Använd det du har om det passar , bygger lite mer bara , men finns väl plats under bänken ,
    du har ju dom andra varuhusen , större sortiment än Classe

7. F

fixarpelle

Medlem
    Tack så det är i sin ordning att använda vilket jag vill precis som om det var ett vanligt hårt rör?
    Jag är inte bilburen förrens på måndag kväll så blir inte mycket åkandes innan dess.

8. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Slangarnas anslutning är att jämföra med hårda rör till klämringskoppling , sedan vad du har för övergång från 15 inv till 10 kläm är egalt

• Laddar…
  9. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 487 inlägg

Krilleman

Plumber
    Ett förtydligande:

Nej, slangarna med mässingsände slätända är INTE att klassa som hårda kopparrör.

Alla kopplingar är inte godkända att dra på mässing/slätända. Två av varianterna som specificerar att detta är godkänt i installationsanvisningen är Conex och Vatette!

Handla från någon av dessa så blir det perfekt från början.

Med risk att vara tjatig: Följ alltid monteringsanvisningen inom VVS!

Conex:
    http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.11.c.1_monteringsanvisning.pdf

Vatette:
    https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_1940105.pdf

Redigerat 30 sep 2017 18:58
  10. F

fixarpelle

Medlem
    Tackar för svaret krilleman_215.
    Jag undrar även med vad dem kan kombineras så som förminskare eller halvkopplingar (hittade inget om det på vatettes hemsida).
    Jag har en bekant som brukar säga att halvkoppling fungerar till allt men det är inte helt sant.
    Jag finner även dessa anslutningar lite lustiga då de är tjockare längst ut och blir sedan lite smalare vilket syns på första bilden vilket borde kunna ställa till det i många kopplingar och orsaka problem (slätände med greppkant enligt EN 13618-1 av rostfritt stål, mässing och förnicklad mässing).

krilleman_215 du som kan hur ska dessa egentligen monteras och hur ska storleksskillnaden på röret hanteras för att vara säker på att jag erhåller en tät och korrekt anslutning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.