Byggahus.se
Hej
Vi gör som så många andra om vårt badrum. Och vi tänker använda oss av plastmatta. ( Både på vägg & golv) Problemet är att det idag finns en golvbrun som vi behöver ansluta en vask till.Tidigare har det varit en dusch och till den duschen har man bara låtit avloppet gå ovanpå pastmatta till golvbrunnen för att rinna ner i golvbrunnen. Men nu vill vi ha ner avloppet i golvet. (betonggolv). Nu till min fråga. Är det bäst och kan man överhuvudtaget ansluta fler rör till befintlig brunn? Eller ska man leta upp ett lämpligt ställe att skarva i hop längs rören? Och kan man i brunnen se vilken riktning röret tar från brunnen? Vi kommer att lägga värmegolv och flytspackla för att täcka sen med plastmatta. Är det möjligt att slippa byta brunn då? Tänker att fallet måste bli onödigt stort då. Ska vi rent av strunta i att lägga värmegolv och behålla element/ sätta handdukstork som värme. ( Och räcker det som värmekälla med handdukstork) Badrummet är 220*270.
:)

Öppna brunnen och lyft upp vattelåset, då ser du åt vilket håll avloppet går åt. Sen kan ni bila upp golvet på lämpligt ställe och ansluta vasken till samma rör.

Eftersom ni lägger plastmatta så skall mattan klämmas fast i brunnen med klämringen som sitter där, därför kan det bli lite knivigt att få till det utan att det blir mer fall vid brunnen. Men när ni ändå håller på kan ni ju bila upp golvbrunnen och sätta en ny lite högre, det är ju inte något jättejobb.

Välj inte bort golvvärmen!!! :)

Nu vet vi lite mer och när vi kollade efter så visar det sig att för en gångs skull så blir det nog mindre jobb än vad vi tänkt oss.
:rolleyes:

har nu upptökt att det inte var som vi trodde. Som med allting annat i huset. Trots att jag köpt alla vinklar som fanns i butiken till avloppet så visar det sig att det är inte möjligt att ansluta som vi trodde. Från brunnen får ett rör som är 75mm och det når ganska så rakt ner alltså kan vi inte ansluta något rör till den ledningen. Nu tänker vi köpa en ny brunn i morgon med extra inloppsledning men vad jag ser så är de rören bara 32mm. Är detta OK eller är det någon son har ett alterativ?
products.php

Tänkte att jag bifogar några bilder så kan kanske någon tipsa om vad vi ska göra. Vet i och för sig inte om jag fixar det här med att bifoga bilder men jag gör ett försök. Någon som har koll på om Jem & Fix har golvbrunnar i sitt sortiment. De är de som ligger närmast oss. Men om de inte har så är det ju dumt att köra dit då är det bättre att köra till Lund/ Malmö:)

• IMGP9214.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP9215.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sven T
  • Laddar…
Nu har till slut hittat brunnen och det var inte svårt men det var ett helsike att hitta rätt rör. Eftersom av någon konstig anledning så är extra tilloppen 32mm och det finns inte rör som är i den storleken. Lösningen blev tillslut efter att ha varit inne i alla byggvaruhus, så kom vi till Lindstöms i lomma och de hade en gummi koppling som gör att man kan sätta 50mm sen. Jippie. Ibland är det skrämmande hur lite de vet i de stora bygghandelsaffärerna. Och att de säljer produkter som de inte har tillbehör till och inte vet hur man ska fixa till det. Men nu kommer det förhoppningsvis att gå framåt.

på hornbach har dom väll brunnarna med två st 32mm och ett st 40mm ?

aja. skönt de löste sig ialfall. lycka till med resterande bilning o gjutning :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.