Byggahus.se

Anses aktivt använd grävmaskin som "upplag"?

1. K
    Medlem Nivå 6
    Hej!

Jag har nyligen fått ett beslut från kommunen att flytta på bilar och byggcontainer och allt annat bl.a. en virkeshög från min obebyggda tomt. Det saknas just nu ett bygglov och kommunen beviljar mig i nuläget inget tillfälligt tillstånd för containern. Bilarna har de krävt att jag ska flytta då de anser de räknas som "upplag".

Jag har även en grävmaskin på tomten som jag utfört markarbeten med, bland annat påbörjad infart, utgrävning för byggnader samt anlagt en grusyta. Dessa markarbeten kräver enligt tidigare svar från kommunen inget bygglov och jag har intention att fortsätta utföra dessa markarbeten under kommande månader med grävmaskinen men kommunen tycker att grävmaskinen ingår i vad de kallar ett "upplag".

Jag vill hävda att allting som används aktivt inte kan räknas som eller till en upplag eller upplagsplats.
    Kan jag ha rätten på min sida i dethär fallet?

Jag kan tillägga att sanktionsavgiften det handlar om är på 38000kr och en väldigt kort deadline på att få bort allting. Allt utom grävmaskinen kan jag realistiskt sett flytta på och jag gjort klart för kommunen och även skickat in ritningar på byggnader etc. för att visa att jag är 99% redo att söka bygglov och att detta kommer göras snarast, men de känns väldigt motarbetande i frågan.

Vänliga hälsningar

Nicklas

Redigerat 27 okt 2016 15:32
  2. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Börja med att överklaga beslutet.

3. harry73
    Allvetare · Nivå 24
    Just en grävmaskin går att flytta enkelt. Bara att köra den till andra sidan tomtgränsen

Gör bildbevis att allt är borta, och kör grävmaskinen tillbaka för att fortsätta med arbetet

4. R
    Medlem · Nivå 9
    Om du kan flytta det andra innan deadline så hade jag gjort det.
    Och sedan överklagat bara den delen av beslutet som gäller grävmaskinen.
    Då har du visat god vilja. (chans till bättre dialog om kommande bygglovet)

Kan tänka mig att det kan bli en tolkningsfråga beroende på hur utdragna i tid markarbetena är och hur ofta du jobbar med maskinen. Och lite om platsen är mitt i ett villaområde eller på en gård på landet. Någonstans finns en gräns att du inte kan flytta en skopa jord om dagen i flera år och hävda pågående arbeten. Konkreta bevis för byggplaner i närtid lär styrka dina chanser.

5. K
    Medlem Nivå 6
    Hej och tack för svaren, tyvärr känns det som kommunmannen har bestämt sig för att göra livet surt för mig då han hävdar att även virkeshögen som jag tänkt använda till staket, trädgårdsbänken jag byggt samt extraskopan och extrahjulen till grävmaskinen också räknas till "upplag".

Kan man bestrida ett sådant beslut och få mer tid på sig eller liknande? Hur gör man då isåfall? Jag har ju haft en dialog med denna man och han är absolut inte villig att kompromissa.

I beslutet lutar han sig mot PBF 9:5-9:24 och utan att ha läst det så noga så verkar 9:5 ha med motorfordon som har med byggande att göra.

Senare skriver han: "Detta beslut gäller omedelbart enligt 11 kapitlet 38§ PBL trots att föreläggandet eller beslutet inte har vunnit laga kraft."

Min deadline är 7e November.

Som ni säger kanske det kan vara svårt att hävda att maskinen kommer vara i aktivt bruk dagligen under de kommande månaderna, men jag bör väl kunna luta mig på att under åtminstone de kommande 2 månaderna eller liknande kommer jag behöva grävmaskinen för att anlägga en infart (gräva upp mark och lägga ut grus, som ju inte är bygglovspliktigt), samt gräva upp ett lager med jord där jag planerar att ha huset, för att se om markförutsättningarna är bra (så det inte är sten eller liknande där).

Om jag kan hävda att jag har dessa planer för grävmaskinen i kommande närtid så känns det ju inte som han kan inkludera grävmaskinen i "upplag"?

Av tidigare kommunkontakt så verkade det okej att börja med markjobb utan att bygglovet är klart. Eftersom markjobb såsom att gräva upp jord och lägga i grus istället ju inte är bygglovspliktigt, jag vidarebefordrade det mailet till han och fick som svar:

"Påbörja inget husbygge utan startbesked, då är vi tvugna att sanktionera det också - vi slipper helst. I PBL börjar husbygget vid första spadtaget."

Redigerat 27 okt 2016 21:32
  6. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 22
    Du har ögonen på dig och betraktas uppenbarligen som ett problem av tjänstemän på kommunen. Av de meddelanden du har fått av kommunens tjänstemän så är det uppenbart att de ser dig som en svartbyggare som redan har anlagt en bygglovspliktigt upplag. Dessutom kommunicerar du till dem att du planerar att påbörja ett bygge utan startbesked.

Det finns nog bara problem och kostnader för dig om du fortsätter enligt din ursprungsplan. Det klokaste är nog att backa helt och tydligt kommunicera det till kommunen; du har inte haft för intention att anlägga något upplag och alla element som kommunen har uppfattat som ett upplag är nu borttransporterande. Du ämnar inte påbörja något bygge av någonting utan startbesked.

Kommunicera för allt i världen inte till kommunen om du planerar eller redan har påbörjat bygget av någonting - varken infarter, parkeringar eller hus som kan vara bygglovspliktigt. Lägg energin på att söka ett bygglov istället.

• Laddar…
  7. M
    Medlem · Nivå 12
    Det är sällan kommunens tjänstemän självmant är ute och letar fel att bråka om. Skulle gissa på att en irriterad granne lagt en anmälan.

• Laddar…
  8. harry73
    Allvetare · Nivå 24
    Är det en tjänsteman från bygglovsavdelningen eller en annan avdelning

9. K
    Medlem Nivå 6
    Detta är en tjänsteman från bygglovsavdelningen. Jag skulle gärna backa angående grävmaskinen med. Men jag har hittat plats för allt annat förutom den som verkar svårare att lösa. Den är även en mardröm att transportera då det är en stor gammal grävmaskin. Den förre ägaren levererade den på tomten, efter han kört ned den från trailern sa han att det var det läskigaste han hade gjort då maskinen var mycket bredare än trailern. Därför vore det bra om jag kunde få tillåtelse att ha den kvar på tomten. Vad har man egentligen för rättigheter som tomtägare? Det måste väl finnas någon rimlighet i vad man får ha på en obebyggd tomt?

I mitt fall så ligger tomten längsmed en huvudväg i en liten kommun, så det är inga problem för tjänstemannen att åka förbi och titta till tomten. Det är även bekräftat att det är grannar som klagat, men även att det tillfälliga tillstånd jag hade för containern löpte ut i Juli. Därför ser jag det som okej att jag flyttar på container och bilar, det är just grävmaskinen jag verkligen inte vill behöva flytta på.

Borde det inte finnas ett klart direktiv om vad som är ett upplag?

Vänliga hälsningar

10. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 22
    Så här sammanfattar Boverket rättsläget för vad som är och inte är ett upplag:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2016-10-27 kl. 22.36.49.png

I slutändan blir det en tolkning som kommunen får göra. Är du missnöjd får du överklaga så prövar domstol kommunens bedömning.

11. K
    Medlem Nivå 6
    Tack så mycket Claes för att du tog dig tiden att leta fram detta! Utifrån texten måste man väl ändå kunna utröna att det inte kan räknas som upplag att ha en maskin med tillbehör samt virkeshög för anläggning av staket och trädgårdsland på tomten om det används. Jag undrar även vad definitionen kan vara för bilkyrkogård eller hur många "ett stort antal bilar" är :p

Tack för hjälpen alla, jag återkommer i tråden om jag får något definitivt beslut från tjänstemannen.

12. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag skulle kontakta länstyrelsen (som är nästa överklagande instans). Där borde du kunna få en fingervisning om huruvida kommunens föreläggande är OK. Spontant känns det fel.

I mitt grannskap fanns det ett rivningshus (som ägaren bodde i), taket hade delvis rasat in, det växte en 2m björk upp genom taket, verkade ha slagit rot i mellanbjälklaget. Fönsterrutor ramlade ur sina bågar för att de var murkna osv.

Grannar klagade 2004. Kommunen utfärdade rivningsföreläggande, med viten på 400 000. Ärendet överklagades i omgångar, huset revs slutligen 2015.

Under den här perioden flyttade ägaren ut, och huset förvandlades till ett tillhåll, livsfarligt med golv som delvis rasat osv.

13. H
    Moderator · Nivå 25
    Det här med grävning för byggnader, tror jag är lite av gråzon bygglovsmässigt. Misstänker att det kan var därför kommunen går på.

Du får ju iofs. ändra markhöjden med ca 50 cm (lite olika mått i olika kommuner). Men om grävningen är avsedd att vara en del av ett bygglovspliktigt bygge, så kan de troligen senare när du fått ditt bygglov hävda att du startat det lovpliktiga arbetet utan startbesked. Kostar ett halvt basbelopp (22 000) i sanktionsavgift.

14. H
    Moderator · Nivå 25
    Det här med grävning för byggnader, tror jag är lite av gråzon bygglovsmässigt. Misstänker att det kan var därför kommunen går på.

Du får ju iofs. ändra markhöjden med ca 50 cm (lite olika mått i olika kommuner). Men om grävningen är avsedd att vara en del av ett bygglovspliktigt bygge, så kan de troligen senare när du fått ditt bygglov hävda att du startat det lovpliktiga arbetet utan startbesked. Kostar ett halvt basbelopp (22 000) i sanktionsavgift.

15. K
    Medlem Nivå 6
    Nu fick jag ett bra besked, jag får ha kvar grävmaskinen och tillbehör. Men jag får inte fortsätta gräva och anlägga för plattorna.

Allt är gott!