Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Anser ni att detta är ett acceptabelt resultat på ett HTC superfloor Bronze?

1. PutteSjutti8
    Nybyggare · Skåne · 16 inlägg

PutteSjutti8

Nybyggare
    Hej,

Vi har byggt ett hus där vi valde bort trägolv mot ett HTC Superfloor Bronze behandlad betonggolv.
    När vi fick från byggmästaren att golvet var klart i december-21 (ca en månad innan inflyttning) fick både jag och min fru en chock. Som ni kan se på bilderna så anser vi att golvet ej är enligt HTC. Detta har givetvis slutat med att vi är i en tvist mot byggmästaren.
    Vi frågade vilket företag han anlitade och vad för behandling de har gjort. Byggmästaren vill ej svara. Vi har mycket svårt att tro det golv vi har är det resultat man kan vänta sig med HTC.

Vad anser ni som är golvexperter och i synnerhet behandlat betonggolv? Det som syns på bilder är blå och röd färg från snörslå samt fläckar som ser ut att man har punktslipat på golvet. Tyvärr är där skador på betongen efter att man bultat ett stag som höll stommen på plats och stora repor.
    Nu vet jag inte vad det är för medel/lack man lagt på men det är slarvigt gjort då man kan se hur det har runnit och droppat.

Det skall även nämnas att vi har bestridit fakturan på golvet. Golvet står även med på slutbesiktningsprotokollet som en åtgärdspunkt. Dock påstår byggmästaren att han har varit i kontakt med HTC och enligt dem är vårt golv enligt HTC norm på Superfloor Bronze vilket jag har extremt svårt att tro. Eller?

Vänligen
    P

2. Andreas_kalmar
    Renoverare · Kalmar · 2 506 inlägg

Andreas_kalmar

Renoverare
    Alltid svårt att avgöra på en bild det viktigaste är om du har beställt det av totalentreprenören från början eller det är ett tillägg. Min uppfattning är att det golvet inte uppfyller kraven för Bronze

3. Amatörsnickaren
    Medlem · Stockholm · 569 inlägg

Amatörsnickaren

Medlem
    Ser inget vidare ut tycker jag.... skulle inte själv vara nöjd.

4. PutteSjutti8

PutteSjutti8

Nybyggare
    Hej, Jag beställde det av totalentreprenören.
    Vänligen
    P

5. Andreas_kalmar

Andreas_kalmar

Renoverare
    Det största problemet är ju att golvsliparen skyller på betongaren när sånt här händer men har du ditt avtal med byggfirman så är det inte ditt problem. Denna typen av golv kräver ett mycket välgjutet golv det är inte ditt så att få ett bronze är uteslutet för det får inte med dom förutsättningar som är idag.

6. PutteSjutti8

PutteSjutti8

Nybyggare
    Tack för dina inputs. Jag har varit i kontakt med 3 olika golvfirmor som jobbar med HTC och det är precis det svaret jag fick från dem som du gav. Jag fick en offert på Silver men där dom skulle slipa av det absolut minsta för att få till en bra finish dock med risk för ballast vilket vi har sagt ok till då golvet ser ut som skit just nu.
    Detta tackade byggmästaren nej till och påstår att vi har fått ett Bronze golv. Så kampen fortsätter

7. Andreas_kalmar

Andreas_kalmar

Renoverare
    Har jobbat med slipning innan och htc i över 15 år tror inte du blir nöjd med någon typ av slipning av det golvet tyvärr

• Laddar…
  8. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 2 619 inlägg

Hep

Garagebyggare
    @PutteSjutti8 Är du fortfarande kvar? Hur har det gått med golvet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.