Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Anser du att dagens mäklare är en ärlig yrkeskår?

Anser du att dagens mäklare är en ärlig yrkeskår?

Omröstning avslutad 2012-06-20.
  1. Ja

15 röster
    11,5%
  2. Nej

115 röster
    88,5%
  1. Roobarb
    Medlem · Örebro · 6 inlägg

Roobarb

Medlem
    Vi hade en mäklare boende i vår bostadsrättsförening som även var ordförande för valberedningen. Till saken hör att föreningen är en s.k. seniorbostadsrättsförening där man skall vara fyllda 55 men inte 71 år vid inflyttning.

Genom att mäklaren satt på ett starkt mandat som förtroendevald kunde hon sälja lägenheter till personer som avvek från ålderskravet. Dessutom kunde hon nominera styrelseledamöter till föreningsstyrelsen som stödde hennes agerande beträffande avikelser från ålderskravet.

Trots att saken påtalades till fastighetsmäklarnämnden så vidtogs inga åtgärder gentemot mäklaren. Hon klarade sig utan erinran. Tack och lov har hon nu flyttat från föreningen men efterlämnat korrupta styrelseledamöter som verkar vara omöjlig att få bort på grund av medlemmarnas dumhet och passivitet..

2. Mikael_L
    Medlem · 43 641 inlägg
    Nejdå. Du vet ungefär hur många sekunder den tråden lever, innan den blir låst. (för allas bästa, typ) :)

3. oobum
    Medlem · Årsta, Stockholm · 1 273 inlägg

oobum

Medlem
    Kort och gott; Nej.

De är i samma klass som bilförsäljare, försäkringsförsäljare och advokater. Lissmar och vrider sanningen för att passa bäst för eget bruk.

Redigerat 21 maj 2012 20:53
  4. Korvgubbe
    Medlem · Östergötland · 1 423 inlägg

Korvgubbe

Medlem
    Då återstår bara frågan hur länge den här tråden får leva vidare innan Marléne i sann demokratisk anda tycker att "vi har diskuterat färdigt" :p

5. S
    Medlem · Stockholm · 18 inlägg

swesolid

Medlem
    De flesta är oärliga när tillfälle bjuds på.
    Det är marknaden som inte är tillräckligt reglerad.
    Accept pris varianten är ju rena skämtet. Man bytte mer elle m indre bara namn på exakt samma system som man hade innan.

6. R
    Medlem · Västra götaland · 80 inlägg

Richard Bygg

Medlem
    Jag har en nära vän i Trollhättan (vilket av förklarliga skäl är en ganska taskig marknad just nu) som är mäklare och han har absolut ingen anledning att ljuga för mig utan säger vad han själv tror.
    Det jag hör från honom är att huspriser står sig ganska bra och att han tror de kommer att göra det framöver också. Vad som sker återstår ju förståss att se...

Men det jag blev förvånad över att få reda på är att de allra flesta mäklare inte har en krona i grundlön utan har endast provision på de försäljningar de genomför. Då är det ju lätt att räkna ut med ar*let och en kritbit att det finns ett visst egen-intresse i att få igenom en försäljning och att säljaren / kundens intresse i viss mån kommer i andra hand.

Jag har med lupp följt ränteutvecklingar, opinion och prisutvecklingar (tack mäklarstatistik och booli) under 8 års tid nu. Är otroligt förvånat över MÅNGA svenskar fortfarande tror att huspriserna kommer att hålla i sig och utvecklas som de gjort det senaste decenniet. Många verkar även tro att ränteläget kommer att ligga kvar där det gör långt framöver och missar helt att räntan även nu är otroligt låg historiskt sett. Till det kommer då att svenskarna är bland världens mest belånade folk och att de flesta köper hus utan ambition att betala tillbaka lånet (bet. bara räntan)...

Så en mäklare som säger att huspriserna kommer att gå upp framöver har enligt mig fel. Med andra ord de flesta mäklare jag varit i kontakt med.

• Laddar…
  7. N
    Medlem · Norrbotten · 3 393 inlägg

norrbottenstorpet

Medlem
    Svår fråga eftersom den hanterar en hel yrkeskår. Jag har svarat nej. Av de fyra bostadsaffärer jag gjort i mitt liv har jag stött på två "myglande" mäklare, en rätt ok och en som positivt överraskat med hjälpsamhet och kunnande. Det är ett oerhört litet statistiskt underlag, men att hälften av de jag använt varit rent av bluffmakare ger mig tyvärr en ganska negativ bild av yrkeskåren. :thumbdown:

8. bonkeman
    Medlem · Skåne · 263 inlägg

bonkeman

Medlem
    Eftersom mäklare ofta får provision på såld fastighet så är det självklart att det finns ett egenintresse i att sälja. Eftersom "money talks" så är svaret självklart; de är oärliga så fort tillfälle ges. Det finns inga helgon som vill folk väl. Kan man tjäna en hacka så tar man tillfället.

9. J
    Medlem · Västmanlands län · 197 inlägg

Jonazz

Medlem
    Det finns ett systemfel här, och det har redan berörts av flera inlägg: mäklaren ska enlig mäklarlagen företräda både säljare och köpare, MEN när mäklaren har provision på köpet, hur blir det då med opartiskheten...
    Jag anser att dagens mäklarsystem ska skrotas och ersättas med ett system där mäklaren har en ärlig chans att vara opartisk och dessutom en drivkraft att var insatt och kunnig, vilket inte riktigt är fallet idag.

Det finns naturligtvis många mäklare som sköter sitt jobb enligt mäklarlagens intentioner, men jag tror tyvärr att de är i försvinnande minoritet, just på grund av att de har ekonomisk vinning av att INTE följa mäklarlagen.

10. H
    Medlem · Värmlands län · 56 inlägg

Hammurajen

Medlem
    Man brukar kalla bilhandlare för den moderna tidens hästskojare. Men en bilhandlare äger ju oftast bilen som säljs och tar (i alla fall formellt) ett ansvar för att den är OK. Det gör ju tyvärr inte en mäklare. Jag kan inte komma på någon yrkeskategori som tar så saftigt betalt för något som de inte tar något ansvar för. Vid en tvist står det mellan köpare och säljare, alternativt besiktningsmän eller hantverkare. Men mäklaren - ja, den är ju alltid fri från ansvar när det dyker upp fel. Det kan man störa sig på, tycker jag. Men det är närmast ett systemfel. Som individer utför många mäklare trots allt sitt jobb på ett seriöst sätt.

• Laddar…
  11. Fröken Blom
    Medlem · Västmanland · 25 inlägg

Fröken Blom

Medlem
    Hoppsan, vilket tydligt resultat! Tråkigt att se att förtroendet är så lågt för mäklarna trots den förändring som skett de senaste åren med krav på flera års högskoleutbildning och praktik och etik. Undrar hur många år det kommer att ta och om de som röstat "nej" har gjort egna boendeaffärer de senaste åren och därför röstat nej.
    Läser de andra svaren och funderar på hur mycket en mäklaren/mellanman rimligen borde ta betalt för hjälpa till att sälja ett hus eller en lägenhet?

12. H
    Moderator · Stockholm · 45 674 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Vem vill betala 4,8 milj för den här grodan?

Bilden var införd i en mäklarannons för skandiamäklarna häromveckan i DN. Det fanns en bild till i annonsen som förställde ett kärr.

Bilden på grodan fanns även på hemnet, men bilden på kärret fanns inte där, det fanns en bild på hemnet som troligen var "kärrbilden" med kärret bortskuret och huset uppförstorat, på bilden i tidningen fanns det en gul prick som troligen var huset i bakgrunden till kärret.

Som sagt 4 850 000 för en groda i ett kärr.

Lysande jobb av skandiamäklarna.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    SBLB3SDB_q100_h512_w780_mFile_cmOnlyScaleDown.jpg

• Laddar…
  13. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 090 inlägg

Nimajneb

Medlem
    Vi har köpt o sålt 4 objekt via mäklare dom senaste 8åren och tycker det har varit bra.
    Sista objektet var en lägenhet och efter att försökt sälja på blocket några månader med väldigt magert resultat så kopplade vi in en mäklare. Efter 2 veckor var lägenheten sålt till ett pris som var 75% högre än vad vi begärde på tidigare på blocket :)

Uppenbarligen har köpare större förtroende för mäklarköp än blocketköp.

14. M
    Medlem · Västra Götaland · 101 inlägg

maglag

Medlem
    Står i skarven mellan att köpa och sälja och stöter därmed på båda sidorna av mäklare. Som köpare så känns det som att jag har två motparter i processen, dvs mäklare och säljare snarare än en som ska fungera som smörjmedel.
    Men men, det är väl en del av spelet antar jag.
    De får vara lite som de vill, så länge de inte håller på med det förbannade ofoget med lockpriser. Det förstår jag mig inte på.
    Tankegångarna nu blir snarare åt att bygga eget, för då vet man att man har "alla" mot sig snarare än att tro att det kan finnas någon som kan assistera om så behövs.
    Cynisk much?

15. U
    Medlem · 61 inlägg
    Förlorade ett objekt i synnerligen attraktivt läge sedan mäklaren låtit sambon bjuda, själv köpt och flyttat in i huset. Mäklaren är skenskriven på en obebodd fastighet och har därmed fripass genom marionettsällskapet FMN oavsett vad han låter sambon göra i hans egna försäljningar, något som förmodligen är det första man får lära sig på den s k mäklarutbildningen.

Försäljningen var av förklarliga skäl mindre inriktad på att framställa objektet i god dager eller på något sätt hjälpa spekulanter så vad jag *och säljaren* anser om mäklare är enkelt att räkna ut. Undvik så långt det är möjligt att göda denna böld på samhällets rygg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.