E etompau skrev:
Vad var det för träd som fick grannen att bli vansinnig - art, ålder, storlek, bild på det?

Om det nu stod på er sida av staketet så är det ju naturligt att ni tar hand om det, ser det bara som positivt. Många husägare gör tvärtom och låter träd växa vind för våg.

Att se en korrekt beskärning som en skada på trädet är att gå för långt imho.
Det är en björk. Som enligt arboristen fått ticka och behövde ansas för att kanske klara sig. Inte ens säkert.

• Bilden visar en björk med tickor vid basen, omgiven av kvistar och en byggnad i bakgrunden. En inhägnad syns bredvid trädet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
yonna yonna skrev:
Se till att märka upp tomtgränsen ordentligt!
Hur gör man det? Vad jag förstår kan man betala hutliga summor till Länsstyrelsen för att få koordinater. Men inte uppmätt. Och om vi tar ut det, tror du han tror på det? Känner väl lite att det kanske inte är värt pengarna? En jag känner fick en faktura på 19000 för att få ett papper på gränsen men ingen kom och satte ut dem fysiskt.

Om du betalar runt 5000 får du tomtgränsen utsatt på centimetern av ett privat bolag. Om ni just flyttat in och redan har problem med en granne, kanske det är värt de pengarna för att få svart på vitt (eller snarare knallröda träpinnar) var gränsen mellan tomterna går.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Det är ju gratis att få ut kartor etc från lantmäteriet och sen leta fasta markerade punkter...

Är det inte ute i obygden med stenrösen kan man mäta sig till mycket med en kompass och måttband.

Försök inte lösa allt på en gång utan ta det lugnt.

Jag menar inte att ni ska börja mäta imorgon men det är bra att ha tillgänglig information.

/ATW

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Mariangel Mariangel skrev:
Det är en björk. Som enligt arboristen fått ticka och behövde ansas för att kanske klara sig. Inte ens säkert.
Om det är så hetsigt mellan er, så borde ni reda ut var tomtgränsen går. Fick ni inte detta klart för er när ni köpte fastigheten?

Som sagt, står trädet och dess rot på er sida av tomtgränsen så är det upp till er att sköta trädet. Grannen kan enbart ta bort överskjutande grenar etc.

Stora träd på villatomter direkt vid tomtgränsen är inte optimalt.

En björk som det växer tickor på är körd ändå, det hjälper inte att "ansa" den. Det är bara att mjölka pengar ur ägaren. Trädet kommer antagligen att behöva tas ner inom några år ändå.

• Gilla
Spoz och 3 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Om det är så hetsigt mellan er, så borde ni reda ut var tomtgränsen går. Fick ni inte detta klart för er när ni köpte fastigheten?

Som sagt, står trädet och dess rot på er sida av tomtgränsen så är det upp till er att sköta trädet. Grannen kan enbart ta bort överskjutande grenar etc.

Stora träd på villatomter direkt vid tomtgränsen är inte optimalt.
Det är helt ärligt den enda konversation vi haft. Känns som det ligger gammal bakom som vi fått ärva. Man får ingen juridisk info när man köper hus, de tar från hitta eller Eniro. Ta ut tomtgräns kan man göra men återigen inget som är juridiskt bindande. Vi har koordinater för tomten men... inte juridisk bindande heller. Vi hoppas på en fredliglösning, vi ville ju bara ta hand om trädet och hade best intentions. Dessutom bryr jag inte mig nämnvärt om 30 cm hit eller dit men vill han åberoba det går han ta kostnaden.

Det är helt ärligt den enda konversation vi haft. Känns som det ligger gammal bakom som vi fått ärva. Man får ingen juridisk info när man köper hus, de tar från hitta eller Eniro. Ta ut tomtgräns kan man göra men återigen inget som är juridiskt bindande. Vi har koordinater för tomten men... inte juridisk bindande heller. Vi hoppas på en fredliglösning, vi ville ju bara ta hand om trädet och hade best intentions. Dessutom bryr jag inte mig nämnvärt om 30 cm hit eller dit men vill han åberoba det går han ta kostnaden.
Vad menar du? En fastighetsgräns är lagligen bestämd.

Hade du varit min granne och gjort åverkan på vad som visat sig vara mitt träd hade jag blivit förbannad faktiskt.

På lantmäteriet kan du hitta fastighetskartan som gäller. Men den björken kommer sannolikt inte att så så länge till. Björk med röta är inget jag skulle försöka få att överleva.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
B Barrväxt skrev:
Hade du varit min granne och gjort åverkan på vad som visat sig vara mitt träd hade jag blivit förbannad faktiskt.
Men om trädet står på grannens sida om staketet så tycker jag man får visa lite förståelse för missförståndet då grannen dessutom är nyinflyttad.

• Gilla
nissebrun och 1 till
  • Laddar…
Man kan undra vad han menar med detta? Om han har bekymmer borde inte han då bekosta och se till att tomten mäts ut?
Om man styckar av en tomt och sedan godkänner bygglov på dessa båda finns det då inte någon gräns för var man får bygga husen? Det är ju vad som skett här. Vårt hus, och deras, ligger ganska nära tomtgränsen.

S Strontus skrev:
Men om trädet står på grannens sida om staketet så tycker jag man får visa lite förståelse för missförståndet då grannen dessutom är nyinflyttad.
Är det att anse som åverkan om man söker om ett träd? Dessutom har han inte påtalat för oss att han anser sig äga trädet i fråga. Som nya ser man ju staket som en överenskommen gräns.

Man kan undra vad han menar med detta? Om han har bekymmer borde inte han då bekosta och se till att tomten mäts ut?
Om man styckar av en tomt och sedan godkänner bygglov på dessa båda finns det då inte någon gräns för var man får bygga husen? Det är ju vad som skett här. Vårt hus, och deras, ligger ganska nära tomtgränsen.
Med detta agerande och beteende bör ni snabbt få klarhet i var fastighetsgränserna går. Tyvärr ser det ut att vara en problematisk granne.
Från hans sätt att luta sig över staketet så kan man ev. dra slutsatsen att han accepterar staketet som tomtgräns.

Personligen hade jag bara varit glad om någon hade tagit hand om björken och ev. också fällt den.
Skuggar och fyller tomten med löv och kvistar.

Planera för en rejäl häck mot grannen.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Jo, tack det syns tydligt. Jag struntar egentligen i gränsen och trädet men vårt hus ligger ganska nära tomtgränsen in mot hans, längre upp, så jag vill inte "bara" låta honom flytta på det. Om det är så att det är rätt som han säger så hamnar trädet dessutom mitt i gränsen. Han är den som satt upp staket från början. När det var vet jag inte då vi inte ägde huset då. Kan också tycka att han kunde kommit in och sagt hej när vi tog över och då sagt till att han menar att staketet inte utgör gränsen. Men. Nu har det ju blivit en fejd utan att vi har tänkt alls på det. Tror det legat och pyrt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.