Läser mycket om träd här men hittar inget som passar in. Vi köpte en fastighet i somras, inflyttning 1 december. Vi har ett träd som, enligt grannens uppsatta staket, hamnar på vår sida. Visst kan han iof ha sett staket på sin sida, en bit om, förstår jag nu med alla trådar här. Men skillnaden på de flesta trådar och detta är att vi tog ut en arborist som skötte om trädet för att det skulle må bättre. Alltså ingen taskig nedtagning eller fördärvade trädet utan tvärt om. Visst skulle vi väl ha tänkt på att meddela dem kanske men ja, vi trodde det var vårt och vi ville bara att det skulle må bättre. Det var fler träd som fick omskötsel men inget mer som var så nära dem. Nu är han vansinnig och ska "gå vidare" med detta. Så frågan är om han har något fog för det?

Jag tänker att första steget blir att fastställa vart tomtgränsen går och bedöma på vilken sida trädet står.

• Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Jag tänker att första steget blir att fastställa vart tomtgränsen går och bedöma på vilken sida trädet står.
Jo, det är en stor slant ni vet. Men frågan jag tänker mest på är att det är omskött, vad kan han gå vidare med? Trädet har dessutom någon ticka på sig och behövde fixas så det kan klara sig, kanske i alla fall.

Det handlar främst om att reda ut vems trädet är. Visar det sig att det inte är ditt kan du åka dit på skadegörelse eller åverkan, alternativt egenmäktigt förfarande. Spelar ingen roll om du gjort det i ett gott syfte, en beskärning innebär alltid en skada på ett träd.

Vad var det för träd som fick grannen att bli vansinnig - art, ålder, storlek, bild på det?

Om det nu stod på er sida av staketet så är det ju naturligt att ni tar hand om det, ser det bara som positivt. Många husägare gör tvärtom och låter träd växa vind för våg.

Att se en korrekt beskärning som en skada på trädet är att gå för långt imho.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Menar grannen att trädet står på hans sida gränsen, så behöver ni reda ut det. Har du ansat hans träd är det dags att verkligen be om ursäkt och hitta något sätt att få honom glad igen.

Menar han att det är på din sida, men att du ändå borde låtit bli är det är det upp till dig om du vill ge honom fingret eller böja dig för grannsämjans skull.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag uppfattar det som om att trädets rot står på grannens mark. I så fall är trädet grannens. Då får ni beskära den del av trädet som hänger ut över er sida tomtgränsen.

Beskrivningen haltar 🤔😉.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Grannen kan "bråka" men att han skulle kunna "gå vidare" med nåt för att du låtit en arborist ansa ett träd i gränsen är så osannolik att man inte behöver fundera på det.

Dock är det ju alltid bra att prata innan man gör nåt i gränsen.

Om ni inte har andra pyrande fejder på gång kommer det att lugna ned sig utan någon särskild uppföljning.

/ATW

yonna yonna skrev:
Jag uppfattar det som om att trädets rot står på grannens mark. I så fall är trädet grannens. Då får ni beskära den del av trädet som hänger ut över er sida tomtgränsen.

Beskrivningen haltar 🤔😉.
Det är väl lite oklart exakt var gränsen går men om grannen satt staket där trädet hamnade utanför så är det ju inte helt orimligt att anta att man äger trädet och gränsen går vid staketet.

/ATW

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Menar grannen att trädet står på hans sida gränsen, så behöver ni reda ut det. Har du ansat hans träd är det dags att verkligen be om ursäkt och hitta något sätt att få honom glad igen.

Menar han att det är på din sida, men att du ändå borde låtit bli är det är det upp till dig om du vill ge honom fingret eller böja dig för grannsämjans skull.
Tycker att om grannen satt staketet så att trädet hamnade utanför.. så har han lite sig själv att skylla.

Inte helt orimligt för TS att den äger trädet.

/ATW

• Gilla
nissebrun
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja träd väcker alltid känslor. Håller med om att den juridiska risken är minimal även om det skulle visa sig att ni faktiskt har gjort fel och råkat gallra grannens träd. Polisen lägger ned ärenden kring trädbråkande grannar med vändande post och att grannen skulle väcka talan mot er i tingsrätten om skadestånd låter osannolikt. Ja vad är ens skadan av en arboristgallring av ett gammalt träd?

Att sen grannen känner sig kränkt och är förbannad är en annan sak. Det får man försöka lindra på något sätt över tid. Vissa förlåter och andra gör det inte utan startar fejder.

A ArneTW skrev:
Det är väl lite oklart exakt var gränsen går men om grannen satt staket där trädet hamnade utanför så är det ju inte helt orimligt att anta att man äger trädet och gränsen går vid staketet.

/ATW
Det är väl lite så vi tänkte som nya här. Det fanns ett staket när förra ägarna flyttade in, som de sedan satte ett gunnebo staket på pga hundar. Sedan sålde ju de till oss och då var båda staketen på utsidan av trädet, hela stammen i alla fall, och därav att vi trodde det var på vår sida. Som granne borde han kanske reagerat på när förra grannen "förstärkte" det staket som enligt honom är 30 cm off, till hans fördel.

yonna yonna skrev:

Beskrivningen haltar 🤔😉.
Nej, hela stammen är på vår sida av nuvarande staket.

Hep Hep skrev:

Klart vi ska be om ursäkt, även om vi idag inte vet eller han har presenterat bevis, på att vi ansat hans träd. Han får väl lugna sig lite först. Inte så att de varit särskilt tillmötesgående, hälsar inte ens. Hittade dessutom min man idag med att han fan skulle gå in på vår tomt och ta ner vår lagerhägg. Som tydligt, även med hans gränsdragning är på vår tomt.

Se till att märka upp tomtgränsen ordentligt!

• Gilla
Barrväxt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.