Byggahus.se
Hej vänner.
har kollat runt här på forumet om kluckande hoar. Jag har inget problem med avrinningen och har tagit upp rörböjarna och rengjort. Ändå är det ett kluckande ljud från vasken när allt vatten lämnat hon. Håller jag handen på vattenlåset (se V-formationen på bilden) så är det som att luftbubblor tränger tillbaka i röret där... Tyvärr blev det sämre efter jag tog isär det och rengjorde det. Kan detta bero på hur vinklarna är på rören? (Se länkade bilden)

http://1drv.ms/1QPCXn6

Detta problem har funnits och sen försvunnit, verkar vara på vintern som detta ljud uppstår.

Jag tror inte att jag har stopp någonstans då det rinner undan bra överallt... Har testat med kaustiksoda, Hetvatten, Yes m.m.

Ge mig lite bra experttips!

http://1drv.ms/1QPCXn6

Åsa Lund
Har du någon avloppsluftare som är igensatt? En lodrät ledning som går från avloppet ut till det fria. Om den sätter igen kan det klucka som du beskriver

Åsa Lund skrev:
Har du någon avloppsluftare som är igensatt? En lodrät ledning som går från avloppet ut till det fria. Om den sätter igen kan det klucka som du beskriver
Jag har en avloppsluftare på vinden som jag kollade upp och smörjde igår... så den ska fungera. Men den är nog direkt på avloppsstammen.

Claes Sörmland
Förstår jag foto 1 rätt att vattenlåset sitter helt snett? I så fall kan det kanske vara orsaken till ljudet?

Claes om v formationen räknas som vattenlåset så sitter det lite vinklat ja. Kan det vara så enkelt?

C
sjoberg skrev:
Kan detta bero på hur vinklarna är på rören? (Se länkade bilden)

[länk]
Hmm det var en minst sagt konstnärlig installation :wow:

Claes Sörmland
sjoberg skrev:
Claes om v formationen räknas som vattenlåset så sitter det lite vinklat ja. Kan det vara så enkelt?
Jag tror det. Kanske kan det bildas fickor med luft? Det anslutande röret (slangen) till höger borde dessutom vara helt vattenfylld eftersom den ansluter under vattennivån. Kan det ge ljudet?

Slangen från höger är diskmaskinens avloppsanslutning. Det bubblar till i diskmaskinen när det här ljudet uppstår oxh diskmaskinen har luckan öppen.

Redigerat:
Den röda linjen nedan visar vattennivån i ditt vattenlås. Den är långt över anslutningen för diskmaskinen vilket innebär att diskmaskinsavloppsslangen aldrig töms helt. Du får kommunicerande kärl mellan vattenlåset och diskmaskinens tråg. När maskinen tömt klart kommer den att suga tillbaka vatten från vattenlåset tills nivån sjunkit under avloppsslangens anslutningsnivå. Det är ljudet du hör.

Försök räta upp konstruktionen så att vattenlåset är lägre än diskmaskinsanslutningen .

Vattenlåset är alltså den V-formade delen av röret.

20160116_155824.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack Peroande för utförligt svar. När vi talar om V formen visst menar du då den nedersta Vet?
Jag tycker det känns konstigt draget. Bör jag anlita en vvs'are som kan dra det lite bättre?
avloppsslangen från disken går upp i en böj som går klart högre än den ritade röda linjen. Är det trots det "kommunicerande kärl"?

Y
Lustig installation. Ta ett till foto så man ser hur det är kopplat högre upp, anslutningarna till hoarnas bottenventiler.

Sen kan sånna avluftare verka fungera men att dom inte gör det, prövade du verkligen spola medans du hade den avmonterad? Det är kort livslängd på dessa.

Redigerat:
Jag tog av avluftaren på vinden men hade fortfarande ljudet av luftbubblor som tränger tillbaka. Ska fixa foto.

Det går in en utdragbar sopkorg i utrymmet. Kanske därav den konstiga dragningen...

1454273336582.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sjoberg skrev:
Tack Peroande för utförligt svar. När vi talar om V formen visst menar du då den nedersta Vet?
Ja.

sjoberg skrev:
avloppsslangen från disken går upp i en böj som går klart högre än den ritade röda linjen. Är det trots det "kommunicerande kärl"?
Ja, det är det. Så länge det inte finns möjlighet för luft att komma in någonstans har du en fullständigt med vatten fylld slang även om den tar en sväng på högre höjder.

peroande skrev:
Ja.

Ja, det är det. Så länge det inte finns möjlighet för luft att komma in någonstans har du en fullständigt med vatten fylld slang även om den tar en sväng på högre höjder.
Peroande Så vad bör jag göra för att få till detta? Förutom att räta upp rören.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.