Hej,
Tänkte ge mig på att byta ut min blandare till en med diskmaskinsavstängning.
Har gjort det en gång tidigare, men då försökte jag återanvända befintliga klämringskopplingar, och ja det tog ju en dag att få det tätt
Det sitter inte några kulventiler under vasken, så funderar på att sätta dit det, men bor i villa med egen brunn, så har och andra sidan möjlighet att styra avstängning av vatten själv.
Min blandare har dessa anslutningsslangar :
(3/8 9.5mm står det i lilla häftet som jag fick med)
Röret under vasken har jag mätt till 10mm med skjutmått , och ser ut såhär :
Vad behöver jag köpa för att koppla in denna blandare? , kan jag återanvända kopplingen som redan sitter där (mao låte nedersta klämringen på kopplingen sitta kvar, och köpa någon typ av adapter som kan skruvas mellan kopplingarna?)
eller är det lättare att byta ut kopplingen under vasken till något annat?
Har googlat som attans, men hittar ingen avstängningsventil med 10XR10 som jag gissar på att det ska vara?
Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få!
MVH
Patric
Tänkte ge mig på att byta ut min blandare till en med diskmaskinsavstängning.
Har gjort det en gång tidigare, men då försökte jag återanvända befintliga klämringskopplingar, och ja det tog ju en dag att få det tätt
Det sitter inte några kulventiler under vasken, så funderar på att sätta dit det, men bor i villa med egen brunn, så har och andra sidan möjlighet att styra avstängning av vatten själv.
Min blandare har dessa anslutningsslangar :
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(3/8 9.5mm står det i lilla häftet som jag fick med)
Röret under vasken har jag mätt till 10mm med skjutmått , och ser ut såhär :
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad behöver jag köpa för att koppla in denna blandare? , kan jag återanvända kopplingen som redan sitter där (mao låte nedersta klämringen på kopplingen sitta kvar, och köpa någon typ av adapter som kan skruvas mellan kopplingarna?)
eller är det lättare att byta ut kopplingen under vasken till något annat?
Har googlat som attans, men hittar ingen avstängningsventil med 10XR10 som jag gissar på att det ska vara?
Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få!
MVH
Patric
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Det är klämringskopplingar du har idag, och dessa skär sönder fiberpackningen i dina nya kopplingar med stor risk för vattenskada. Dom är koniska och den smala kanten stöder inte fiberpackningen.
Du måste ha avsett kopplingsett, som Teija skriver.
Bilden är lite otydlig, så om du kan ordna en nya med bättre ljus så kan vi se vilket märke det är på befintlig koppling och då kan du köpa ett sett som passar direkt på den klämringen som är kvar.
Du måste ha avsett kopplingsett, som Teija skriver.
Bilden är lite otydlig, så om du kan ordna en nya med bättre ljus så kan vi se vilket märke det är på befintlig koppling och då kan du köpa ett sett som passar direkt på den klämringen som är kvar.
http://www.sigro.se/sv/kulavstaengn...gaenga-med-planaenda.php?group=prod_brd-s1/77
Sigro har grejer. Har inte sett nån för 10 mm rör bara, om det är det du har. Det finns dock förminskningsset som går från 15 till 10.
Sigro har grejer. Har inte sett nån för 10 mm rör bara, om det är det du har. Det finns dock förminskningsset som går från 15 till 10.
Tack teija det är 10mm rör jag har, du råkar inte ha länk till förminskningset som behövs också?
Annars om jag skippar kulventil , kan dessa användas istället? http://www.rinkabyror.se/artikel/va-rak-utv-overg-10x10r/?select=true
Annars om jag skippar kulventil , kan dessa användas istället? http://www.rinkabyror.se/artikel/va-rak-utv-overg-10x10r/?select=true
Vill tacka alla som svarat & hjälpt till!
Har inte bytt blandaren ännu, men tror jag fick rätt del inköpt idag.
Och för oss som bor i lund trakten kan jag nämna att det finns en vvs grossist som säljer till privatpersoner i Lund , nämer inget namn men ligger på traktorvägen.
Med vänlig hälsning,
Patric
Har inte bytt blandaren ännu, men tror jag fick rätt del inköpt idag.
Och för oss som bor i lund trakten kan jag nämna att det finns en vvs grossist som säljer till privatpersoner i Lund , nämer inget namn men ligger på traktorvägen.
Med vänlig hälsning,
Patric
Kolla bara så det verkligen är slät ände mot blandaren! Ett bra tips här (men dock kanske för sent) är att köpa en rak koppling med 10mm klämringsände (alltså inte förminskad) från vatette. Då kan du helt sonika bara kasta mutter och klämring så har du R10 gänga med slät ände!
Och glöm inte stödhylsor då du verkar ha mjuka rör!
Och glöm inte stödhylsor då du verkar ha mjuka rör!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden