Hej,

Tänkte ge mig på att byta ut min blandare till en med diskmaskinsavstängning.

Har gjort det en gång tidigare, men då försökte jag återanvända befintliga klämringskopplingar, och ja det tog ju en dag att få det tätt :)

Det sitter inte några kulventiler under vasken, så funderar på att sätta dit det, men bor i villa med egen brunn, så har och andra sidan möjlighet att styra avstängning av vatten själv.

Min blandare har dessa anslutningsslangar :
blandar_ror.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(3/8 9.5mm står det i lilla häftet som jag fick med)

Röret under vasken har jag mätt till 10mm med skjutmått , och ser ut såhär :

ror_vask.jpg
Skapa konto

Vad behöver jag köpa för att koppla in denna blandare? , kan jag återanvända kopplingen som redan sitter där (mao låte nedersta klämringen på kopplingen sitta kvar, och köpa någon typ av adapter som kan skruvas mellan kopplingarna?)

eller är det lättare att byta ut kopplingen under vasken till något annat?

Har googlat som attans, men hittar ingen avstängningsventil med 10XR10 som jag gissar på att det ska vara?

Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få!

MVH
Patric

Borde väl funka att ta bort övre koppling och montera blandare där

Direkt i befintliga kopplingen? Skulle ju vara galant om det funkade!

Jag tror du ska ha en koppling med slät ända för att täta rätt mot packningen i anslutningsslangen som du var inne på. En 12x10R med ett förminskningsset 12x10 borde lösa det.

Det är klämringskopplingar du har idag, och dessa skär sönder fiberpackningen i dina nya kopplingar med stor risk för vattenskada. Dom är koniska och den smala kanten stöder inte fiberpackningen.

Du måste ha avsett kopplingsett, som Teija skriver.
Bilden är lite otydlig, så om du kan ordna en nya med bättre ljus så kan vi se vilket märke det är på befintlig koppling och då kan du köpa ett sett som passar direkt på den klämringen som är kvar.

Ok ska ta en bättre bild ikväll tack för svaren sålänge!

• Gilla
corre
  • Laddar…
Hej,

Här kommer en lite bättre bild på kopplingen som sitter där nu på gamla blandaren, den är av märket "Stacke"

Tacksam för all hjälp på vad jag behöver köpa, och gärna vart det finns att köpa.

MVH
Patric

stacke_koppling.jpg
Skapa konto

Gå till en rörfirma och be om två 10xr10 utv, så fixar du det galant. Kopplingen som sitter där idag är inte avsedd för att täta mot en planpackning, även om det skulle funka, så är det inte rätt gjort.

Det verkar rätt tunnt med butiker som säljer till privatpersoner här i närheten av lund? Någon som känner till något ställe ? Eller kan länka till en 10xr10 utv koppling som kan inhandlas på nätet?

Du verkar hittat rätt. Min länk hade fel dimension på utvändig gänga ser jag nu, så glöm den.

Vill tacka alla som svarat & hjälpt till!

Har inte bytt blandaren ännu, men tror jag fick rätt del inköpt idag.

Och för oss som bor i lund trakten kan jag nämna att det finns en vvs grossist som säljer till privatpersoner i Lund , nämer inget namn men ligger på traktorvägen.

Med vänlig hälsning,
Patric

Krilleman
Kolla bara så det verkligen är slät ände mot blandaren! Ett bra tips här (men dock kanske för sent) är att köpa en rak koppling med 10mm klämringsände (alltså inte förminskad) från vatette. Då kan du helt sonika bara kasta mutter och klämring så har du R10 gänga med slät ände!

Och glöm inte stödhylsor då du verkar ha mjuka rör!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.