Hej!
Har suttit nu i typ 2 veckor och letat släp, och jag blir galen på alla varianter som finns..
Har sett flera andra trådar här som jag lusläst, men tänkte ändå kolla lite tips för just min situation om ni har lust med en till :)

Det jag har kommit fram till är iallafall att jag vill ha en varmgalvaniserad "proffs"-variant, gärna med tipp. Jag har tittat på obromsade 750-vagnar samt 1250/1300-vagnar (får dra 1300 med sambons V70 och B-kort, och har ändå tänkt ta BE nu på semestern).
Jag TROR att det lutar mest åt obromsat, jag kommer mest köra trädgårdsavfall, återvinningsmaterial (kartong etc), byggmaterial, metall (avgassystem, motorer, växellådor etc från mekgaraget), samt motorcykeln (LV-reggad enduro som ska köras till skogen/bana/is).
Kanske också någon fyrhjuling så gärna tipp-funktion, eventuellt också ramp. Sedan har jag tänkt köpa till galler (höga) samt kapell. Jag har kompisar som kör lastbil så ska jag ha större mängder jord, grus etc så tar jag nog via dom, risken är bara att det kan bli lite väl mycket med ett helt flak.
Men jag är inte helt övertygad om att det är värt ungefär 10.000:- extra för att kunna lasta mer.


Iallafall, jag har hittat två kandidater:

Fogelsta LM750U: Totalvikt 750 kg, Lastvikt 540 kg, 270 x 138 x 26, "förberedd" för tipp (får köpa till gasdämpare), utvändiga lastkrokar, "svetsat och bultat chassi".
Pris på kampanj med gallergrindar: 17.695:-

Tiki treiler C275P: Totalvikt 750 kg, Lastvikt 520 kg, 275 x 140 x 33, tippfunktion (osäker på gasdämpare), 5+5 invändiga lastöglor samt 4+4 utvändiga.
Pris på kampanj med gallergrindar: 18.990:-

Sedan pris på tillbehör, Fogelsta / Tiki
Uppkörningsramp hög (samma höjd som gallergrindarna: 4.495:- / 3.273:-
Kapell: 3.995:- / 3.600:-
Gasfjädertipp: 2.568:- / --

Så lite dyrare inköpspris på Tiki´n, men billigare tillbehör, gallergrind med kapell blir en tusenlapp till Tiki´s nackdel, samt kapellbåge á 360:- (x2?) rekommenderades.
Men å andra sidan får man köpa till gasfjädertippen till Fogelsta´n, något som verkar finnas standard på Tiki?
Tiki´n har lite högre lämmar (33 vs 26) men lägre grindar (70 vs 80), samt invändiga lastöglor, något man får köpa till på Fogelsta. Så man har mer "flakhöjd" att jobba med samt färdiga öglor.

Hur är skillnaden mellan vagnarna kvalitetsmässigt? Är det ungefär samma (bägge "proffs" och varmgalvaniserade)? Jag vet att Fogelsta är bra (en kompis har en på jobbet jag får låna) men jag har ingen erfarenhet av Tiki.
Jag har fått för mig att Fogelsta LM750U är samma vagn som LM1250, samma serie och mått fast bromsad vs obromsat, jag antar (kanske felaktigt) att de använder samma chassi men klassar olika, alltså borde även 750-chassiet vara starkt? 60 kilo i tomvikt mellan 750 och 1250, men det beror troligtvis på bromsar med tillbehör.

Kommentarer?
 
Är det inte bättre att köpa en mkt större släp om du ändå ska ta BE?
 
Daniel_N skrev:
Är det inte bättre att köpa en mkt större släp om du ändå ska ta BE?
Det är inte _alla_ som tycker det är praktiskt att ha ett släp som kan lasta skåpbilar :)
 
Daniel_N skrev:
Är det inte bättre att köpa en mkt större släp om du ändå ska ta BE?
Mjoe, det vore ju kanske ingen direkt nackdel, men jag känner väl mest att det inte är riktigt värt att lägga 10-15.000:- extra på något som jag troligtvis inte kommer behöva använda speciellt ofta, om alls.
Anledningen till att jag ska ta BE är för att jag ska kunna dra biltransporter, och då är det inte någon av våra bilar jag ska dra med.

phl skrev:
Det är inte _alla_ som tycker det är praktiskt att ha ett släp som kan lasta skåpbilar :)
Visst vore det väldigt praktiskt att ha, jag har dessutom parkeringsyta för ett flertal rejäla släp, men som sagt, kravbilden vi har gör att det känns som onödiga pengar :)
 
Nidhögg skrev:
Kanske också någon fyrhjuling så gärna tipp-funktion, eventuellt också ramp.
Om du med fyrhjuling menar 4-hjulsdriven ATV så brukar de kunna klättra upp på ett normalhögt släp utan tipp eller ramper. Annars köper du lösa aluminiumramper på Jula.
 
phl skrev:
Det är inte _alla_ som tycker det är praktiskt att ha ett släp som kan lasta skåpbilar :)
Äh, det tror jag inte på;)

Men även ett 2000kg släp med störe lastyta är ju ett rejält steg upp från 750/1300kg släp.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.