Hej!
Jag håller på att byta blandare i tvättstugan men har stött på lite patrull.
Vattenrören i vägg är PEX som är kopplade till koppar-ändar på blandaren, so far so good.

Jag läste noggrant runt här på forumet innan jag slog till och överhuvudtaget hittade delar jag kunde köpa i butik, valet föll på Vatette-prylar som Bauhaus hade.
Det är alltså en klämringskoppling mot en ballofix (inkl förminskning) som jag monterat med stödhylsor i båda ändor.
Det verkar dock inte läcka just från själva klämringen utan det verkar komma där kopplingen går mot ballofixen, se bild:
r9mCeyc.jpg

Ingen gängtejp, inget lim, ingen lochpaste etc, vilket jag tolkade forumtrådar som att det inte skulle behövas. Det enda jag eventuellt kan tänka mig är att jag dragit åt för hårt men vissa säger "följ instruktionerna" där andra säger "ta i för kung och fosterland".

Eventuellt! Kanske kan det vara så att det fattas en planadapter eller en packning, det satt inga sådana i kopplingarna när jag tog dessa i butik så förhoppningsvis är det såpass enkelt?

Tack på förhand!

Krilleman Krilleman skrev:
Kulventilen har ju invändig gänga, således behöver du gängtätning där. Helst lin+locher.

Vilka delar har du köpt?
Ah, då kanske jag bara har missförstått tidigare inlägg på forumet. Det som jag inte blev riktigt klok på var att jag behövde ha en förminskning som inte verkade finnas out of the box (16mm -> 12mm tror jag att det var), det hade ju varit guld värt såklart men jag var som sagt förvånad över att ens hitta Vatette i butik (ej Ahlsell eller liknande, för där kan man väl som privatperson inte handla..?)

Alla delar är från Vatette-hyllan på Bauhaus.

nP2CF0J.jpg

udun9Vw.jpg

Skånepöjk
H hyrbil skrev:
Ah, då kanske jag bara har missförstått tidigare inlägg på forumet. Det som jag inte blev riktigt klok på var att jag behövde ha en förminskning som inte verkade finnas out of the box (16mm -> 12mm tror jag att det var), det hade ju varit guld värt såklart men jag var som sagt förvånad över att ens hitta Vatette i butik (ej Ahlsell eller liknande, för där kan man väl som privatperson inte handla..?)

Alla delar är från Vatette-hyllan på Bauhaus.

[bild]

[bild]
du behöver lin och pasta ...

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Skånepöjk Hällvetet skrev:
du behöver lin och pasta ...
Stort tack, det var bannemej så enkelt. Nu är det torrt, MEN!
När vi slår på kallvattnet så susar/porlar det lite obehagligt i röret. Har låtit det stå och spola en tio minuter ifall det skulle vara luft i rören men ljudet kvarstår tills vi slår av på ballofixen i pannrummet där dessa rör är påkopplade. Låter nästan som att det läcker inne i väggen i tvättstugan men trycket i kranen försämras inte det minsta av oljudet. Varmvattnet är "helt"...

Det är spännande att köpa ett hus där man bestämt sig för att sälja mitt i en renovering... Suck.

• Gilla
Skånepöjk
  • Laddar…
Krilleman
Hur menar du nu?

Oväsen i vägg när du spolar efter blandarbyte?

Var det innan också?

Sitter allt fast korrekt med klammer i vägg?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.