Då var det dags att tänka på målning av garage/ hobbyrum och jag har fått varierande tips och råd om vilken sorts färg som man ska och inte ska ha. En expert på K-rauta tyckte att vanlig väggfärg funkar utan problem eftersom "alla våra färger andas".
Visserligen är garaget i den "torra änden" av huset och det finns inte en antydan till fukt. Det är slätputsade cementväggar som aldrig behandlats sedan det byggdes -57.
Vad tror och säger ni som kan och vet?
Har en bytta med Caparol Supertäck 7 - "Matt högtäckande latexfärg för målning av tak och väggar inomhus.
Lämplig på tidigare målade ytor samt på ytor av betong, sandspackel, gipsskivor, väv mm."
(Det är inte blåbetong)
Visserligen är garaget i den "torra änden" av huset och det finns inte en antydan till fukt. Det är slätputsade cementväggar som aldrig behandlats sedan det byggdes -57.
Vad tror och säger ni som kan och vet?
Har en bytta med Caparol Supertäck 7 - "Matt högtäckande latexfärg för målning av tak och väggar inomhus.
Lämplig på tidigare målade ytor samt på ytor av betong, sandspackel, gipsskivor, väv mm."
(Det är inte blåbetong)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade aldrig slängt på nån plastfärg om det hemma hos mig. Varför kör du inte silikat? https://www.tapethandeln.se/sv/arti...w3WnUbnBXuzZq7vHKc8kfB9ZLfGoBvChoCLksQAvD_BwE
Ni är väldigt bestämda på att det ska vara silikatfärg men kan man verkligen vara så bensäker på att det måste vara så i varje fall? En väldigt torr källare, i alla fall i den änden av huset, uppvärmt året runt och ska användas som hobbyrum / verkstad. Tror aldrig det haft varit en bil i garaget, inga spår av det.
Lite nyanserat:
Ånggenomsläppligheten för silikatfärg är dubbelt så hög som för en akryllatexfärg. Men akryllatexfärgen släpper alltså igenom fukt också - ungefär i nivå med en plywoodskiva.
Är det torrt kommer det säkert gå fin fint att måla med akryllatex. Kör på. I värsta fall får du problem med att färgen släpper. Det som är bra med silikatfärgen är att den släpper igenom ung lika mycket som kalkcementbruk. Så det blir inga skillnader mellan skikten.
Ånggenomsläppligheten för silikatfärg är dubbelt så hög som för en akryllatexfärg. Men akryllatexfärgen släpper alltså igenom fukt också - ungefär i nivå med en plywoodskiva.
Är det torrt kommer det säkert gå fin fint att måla med akryllatex. Kör på. I värsta fall får du problem med att färgen släpper. Det som är bra med silikatfärgen är att den släpper igenom ung lika mycket som kalkcementbruk. Så det blir inga skillnader mellan skikten.
Det var lite mer ett sånt här svar jag sökte.M mahgnuz skrev:Lite nyanserat:
Jag förstår att det finns vissa skillnader och det är inte alltid svart och vitt om man ska skämta om färger
Varför jag kanske vågar chansa är att
1. Jag får färgen till >halva priset
2. Det är bara ett garage / verkstad
3. Väggar och golv är fnösktorra
-> Men sen är det ytterligare en fundering
Hur tålig är en vägg mot diverse i en verkstad med tanke på "plastvägg" / silikat?
Ja då är ju silikaten överlägsen eftersom den binder sig till underlaget på ett annat sätt.S sallad skrev:Det var lite mer ett sånt här svar jag sökte.
Jag förstår att det finns vissa skillnader och det är inte alltid svart och vitt om man ska skämta om färger
Varför jag kanske vågar chansa är att
1. Jag får färgen till >halva priset
2. Det är bara ett garage / verkstad
3. Väggar och golv är fnösktorra
-> Men sen är det ytterligare en fundering
Hur tålig är en vägg mot diverse i en verkstad med tanke på "plastvägg" / silikat?
En lite grej som jag råkade läsa när jag surfade runt
https://www.slojdochbyggnadsvard.se/kunskap-och-fakta/materialbiblioteket/farg/silikatfarg/
"Ren silikatfärg består av bindemedlet kalivattenglas, som är sammansmält sand, pottaska, och pigment. Färgen blandas på plats.
I färdigblandade silikatfärger tillsätts akrylat, max 5 % för att få kallas silikatfärg, (dispersionssilikatfärg).
Undvik silikatfärger med akrylat på putsade ytor.
Silikatfärg är frätande och etsande. Klassas som hälsoskadlig."
(Ang understruken text)
Nu råkar ju mina väggar vara putsade
Vad är anledningen till detta?
https://www.slojdochbyggnadsvard.se/kunskap-och-fakta/materialbiblioteket/farg/silikatfarg/
"Ren silikatfärg består av bindemedlet kalivattenglas, som är sammansmält sand, pottaska, och pigment. Färgen blandas på plats.
I färdigblandade silikatfärger tillsätts akrylat, max 5 % för att få kallas silikatfärg, (dispersionssilikatfärg).
Undvik silikatfärger med akrylat på putsade ytor.
Silikatfärg är frätande och etsande. Klassas som hälsoskadlig."
(Ang understruken text)
Nu råkar ju mina väggar vara putsade
Vad är anledningen till detta?