Då var det dags att tänka på målning av garage/ hobbyrum och jag har fått varierande tips och råd om vilken sorts färg som man ska och inte ska ha. En expert på K-rauta tyckte att vanlig väggfärg funkar utan problem eftersom "alla våra färger andas".
Visserligen är garaget i den "torra änden" av huset och det finns inte en antydan till fukt. Det är slätputsade cementväggar som aldrig behandlats sedan det byggdes -57.
Vad tror och säger ni som kan och vet?
Har en bytta med Caparol Supertäck 7 - "Matt högtäckande latexfärg för målning av tak och väggar inomhus.
Lämplig på tidigare målade ytor samt på ytor av betong, sandspackel, gipsskivor, väv mm."

(Det är inte blåbetong)

Obehandlade, slätputsade cementväggar i ett garage med synliga sladdar och vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slätputsad cementvägg med en gammal vit ljusströmbrytare, indikerar orörd yta sedan 1957 i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färg som andas för säkerhets skull

Det ska helt klart vara silikatfärg på betong i källare.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Ni är väldigt bestämda på att det ska vara silikatfärg men kan man verkligen vara så bensäker på att det måste vara så i varje fall? En väldigt torr källare, i alla fall i den änden av huset, uppvärmt året runt och ska användas som hobbyrum / verkstad. Tror aldrig det haft varit en bil i garaget, inga spår av det.

Kalkfärg då?

Lite nyanserat:
Ånggenomsläppligheten för silikatfärg är dubbelt så hög som för en akryllatexfärg. Men akryllatexfärgen släpper alltså igenom fukt också - ungefär i nivå med en plywoodskiva.
Är det torrt kommer det säkert gå fin fint att måla med akryllatex. Kör på. I värsta fall får du problem med att färgen släpper. Det som är bra med silikatfärgen är att den släpper igenom ung lika mycket som kalkcementbruk. Så det blir inga skillnader mellan skikten.

• Gilla
Darling McFluff och 1 till
  • Laddar…
M mahgnuz skrev:
Kalkfärg då?
Ingen aning. Användes mer förr vad jag förstår.

S sallad skrev:
Ingen aning. Användes mer förr vad jag förstår.
Den har blivit mer populär igen. Särskilt med anledning av att allt fler ifrågasätter hälsopåverkan av moderna vattenlösta färger. Allergier är vanliga bland målare har jag förstått.

• Gilla
sallad
  • Laddar…
M mahgnuz skrev:
Lite nyanserat:
Ånggenomsläppligheten för silikatfärg är dubbelt så hög som för en akryllatexfärg. Men akryllatexfärgen släpper alltså igenom fukt också - ungefär i nivå med en plywoodskiva.
Är det torrt kommer det säkert gå fin fint att måla med akryllatex. Kör på. I värsta fall får du problem med att färgen släpper. Det som är bra med silikatfärgen är att den släpper igenom ung lika mycket som kalkcementbruk. Så det blir inga skillnader mellan skikten.
Det var lite mer ett sånt här svar jag sökte.
Jag förstår att det finns vissa skillnader och det är inte alltid svart och vitt om man ska skämta om färger :p
Varför jag kanske vågar chansa är att
1. Jag får färgen till >halva priset
2. Det är bara ett garage / verkstad
3. Väggar och golv är fnösktorra

-> Men sen är det ytterligare en fundering
Hur tålig är en vägg mot diverse i en verkstad med tanke på "plastvägg" / silikat?

Chansa på plasten då? Men får du problem med den har du ett hästjobb att få bort den sen.

• Gilla
oakleafh och 3 till
  • Laddar…
Hornbach har billig silikatfärg. 749 kr för en 10a.
Sen behöver du binder också.

Målade källaren med den. Lättmålad och bra täckning.

• Gilla
sallad
  • Laddar…
S sallad skrev:
Det var lite mer ett sånt här svar jag sökte.
Jag förstår att det finns vissa skillnader och det är inte alltid svart och vitt om man ska skämta om färger :p
Varför jag kanske vågar chansa är att
1. Jag får färgen till >halva priset
2. Det är bara ett garage / verkstad
3. Väggar och golv är fnösktorra

-> Men sen är det ytterligare en fundering
Hur tålig är en vägg mot diverse i en verkstad med tanke på "plastvägg" / silikat?
Ja då är ju silikaten överlägsen eftersom den binder sig till underlaget på ett annat sätt.

En lite grej som jag råkade läsa när jag surfade runt
https://www.slojdochbyggnadsvard.se/kunskap-och-fakta/materialbiblioteket/farg/silikatfarg/

"Ren silikatfärg består av bindemedlet kalivattenglas, som är sammansmält sand, pottaska, och pigment. Färgen blandas på plats.

I färdigblandade silikatfärger tillsätts akrylat, max 5 % för att få kallas silikatfärg, (dispersionssilikatfärg).
Undvik silikatfärger med akrylat på putsade ytor.

Silikatfärg är frätande och etsande. Klassas som hälsoskadlig."

(Ang understruken text)
Nu råkar ju mina väggar vara putsade :thinking:
Vad är anledningen till detta?

Säger som @Stefan N, skulle aldrig chansat. Aldrig plastfärg i källaren - det är inte bara färgen som riskerar att släppa utan även putsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.