7 087 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
ännu en fråga om egen blandad betong
Hej !
Ska gjuta en sula till en krygrund, den har måtten 19x0.2x0.6 LxHxB = ca 2.3 kbm betong.
om jag nu räknat rätt.
ska med x-antal kompisar gjuta denna är tanken (vet att det går att få hit en betongbil, har inte kollat priset än)
men till frågorna:
sand, cement och vatten används hur mycket av varje ?
kan man för att dryga ut och göra det stabilare använda sig av sten kross i detta ?? ex 0-30 har sådant liggandes.
det ska ju vara bergskross alt. singel längst ner under sulan, kan man använda sådant i betong blandningen, för att dryga ut ?
att blanda i sten är det något jag ska glömma eller använda mig av ?
och om jag använder mig av sten vad blir de nya värderna av sand, cement och vatten ?
latmans fråga, hur många cement säck blir det ungefär ?
hoppas några kan svara på lite av frågorna ialla fall
tackar på för hand //Niklas
Ska gjuta en sula till en krygrund, den har måtten 19x0.2x0.6 LxHxB = ca 2.3 kbm betong.
om jag nu räknat rätt.
ska med x-antal kompisar gjuta denna är tanken (vet att det går att få hit en betongbil, har inte kollat priset än)
men till frågorna:
sand, cement och vatten används hur mycket av varje ?
kan man för att dryga ut och göra det stabilare använda sig av sten kross i detta ?? ex 0-30 har sådant liggandes.
det ska ju vara bergskross alt. singel längst ner under sulan, kan man använda sådant i betong blandningen, för att dryga ut ?
att blanda i sten är det något jag ska glömma eller använda mig av ?
och om jag använder mig av sten vad blir de nya värderna av sand, cement och vatten ?
latmans fråga, hur många cement säck blir det ungefär ?
hoppas några kan svara på lite av frågorna ialla fall
tackar på för hand //Niklas
http://www.triken.se/diverse/betong.htm
hittade denna länk.
när man börjar räkna på det och det kostar ca 6000:- för att få ut en bil så är det nog värt att använda bilen ändå, ska kolla vad de tar för en vända ut till mig.
tackar för informationen.
hittade denna länk.
när man börjar räkna på det och det kostar ca 6000:- för att få ut en bil så är det nog värt att använda bilen ändå, ska kolla vad de tar för en vända ut till mig.
tackar för informationen.
kollade med en betong bil, de skulle ha 1100:-/kbm färdig blandad och 950:- för framkörningen, de första 10 minuterna gratis och därefter 17 kr/min
då skulle landar på ca 5000-6000 kr för detta, känns som att man sparar endel tid med att beställa detta....
då skulle landar på ca 5000-6000 kr för detta, känns som att man sparar endel tid med att beställa detta....
Om vi räknar på 45kr säcken så går betongen då på 1800 plus hemkörning så låt oss säga 2300. Gruset får du räkna med att ge ca 150-200 kr m3 för plus transport så 1200 är inte orimligt där. Sen behöver du en blandare plus transport av den vilket vi sätter till 500. Totalt 4000:- för matrial och blandare. Du får en bättre kvalitet och en jämnare gjutning om du kör färdig och det finns bättre ställen att spara en tusenlapp på så ta du färdig 
då så har räkningen kommit... 5090:- inkl moms
kan ju säga att det kändes riktigt skönt när bilen kom och var därifrån 20 min senare, så 20 min arbete istället för minst 8 timmar om man skulle blandat själv.
nu ska lecablocken upp i veckan
kan ju säga att det kändes riktigt skönt när bilen kom och var därifrån 20 min senare, så 20 min arbete istället för minst 8 timmar om man skulle blandat själv.
nu ska lecablocken upp i veckan
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ännu en fråga om att anlägga uppfart
Grund & Markarbeten -
Ännu en fråga om asbest rörisolering
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Ännu en fråga om trall, spännviddstabell
Altan & Uteplats -
Ännu en fråga om asbest i innertak!
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Ännu en fråga om biledare som jord, 16mm2 kabel....
El