J
Hej! Vi ska riva den tunna/smala väggen mellan garage och hobbyrum i källaren till hösten. Om den är bärande så tar vi in hjälp för detta med avväxlingen, men annars tänkte vi riva den själva. Vad jag har kunnat läsa mig till så bör den inte vara bärande, men vad säger ni?

/Jennie

• Arkitektritningar av ett hus med fasadvyer, sektioner och planlösningar för olika våningar.
Mats-S
J Jennie123 skrev:
tunna/smala väggen mellan garage och hobbyrum
Behövs lite fler uppgifter :)

Vad är tjockleken på väggen?
Vad består väggen av för material?
Vad är bjälklaget ovan gjort av, betong, träbalkar?

J
Mats-S Mats-S skrev:
Behövs lite fler uppgifter :)

Hej!

Ca: 10 cm

Jag bankade bort lite puts och det ser ut som om det är lättbetong. Se bild.

Trä

• Närbild på en grov väggyta med en skada eller erosion som avslöjar mörkare material under det yttre skiktet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med skadat puts, ljustapet, ljusbrytare, texturförändring, reparation och kontrast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Mats-S
Högst sannolikt så är väggen inte bärande pga:
1. Bärande fristående väggar i lättbetong är tjockare, typ 20cm. Verkar som att ni har en bärande vägg som går mitt igenom källaren, mellan garage/hobbyrum och tvättstuga/pannrum, som du ser är den betydligt tjockare.
2. Bjälkarna i taket som bär mellanplanet ligger med 99% säkerhet i samma riktning som väggen ni vill riva, dvs dom ligger tvärs garagets riktning.

Observera!
I så gamla hus som erat så kan en rivning även av en icke bärande vägg medföra en viss sättning på planet över. Med åren så har en viss belastning uppstått på den icke bärande väggen. Den lilla lasten frigörs när man river väggen. Iofs tror jag inte det blir så i erat fall, men bra att veta att det kan hända.

Så mät noga höjden innan ni river på flera väl utmärkta punkter (finns lasermätare på Amazon för 300kr som funkar utmärkt). Mät sedan kontinuerligt under rivning, samt med några veckors mellanrum efteråt.

OM ni får sättningar som ni tycker är för stora, så går det att höja tillbaka bjälklaget och bygga en avväxling, men återigen tror jag inte att ni kommer att behöva det. Det som kan hända är att ni får rikta om någon eller några dörrar som satt sig på mellanplanet. Så känn lite på dom också under rivningen.

Men observera, mitt resonemang bygger på att väggen inte är bärande, och då har jag inte varit på plats och kollat :-)

• Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
J
Mats-S Mats-S skrev:
Högst sannolikt så är väggen inte bärande pga:
1. Bärande fristående väggar i lättbetong är tjockare, typ 20cm. Verkar som att ni har en bärande vägg som går mitt igenom källaren, mellan garage/hobbyrum och tvättstuga/pannrum, som du ser är den betydligt tjockare.
2. Bjälkarna i taket som bär mellanplanet ligger med 99% säkerhet i samma riktning som väggen ni vill riva, dvs dom ligger tvärs garagets riktning.

Observera!
I så gamla hus som erat så kan en rivning även av en icke bärande vägg medföra en viss sättning på planet över. Med åren så har en viss belastning uppstått på den icke bärande väggen. Den lilla lasten frigörs när man river väggen. Iofs tror jag inte det blir så i erat fall, men bra att veta att det kan hända.

Så mät noga höjden innan ni river på flera väl utmärkta punkter (finns lasermätare på Amazon för 300kr som funkar utmärkt). Mät sedan kontinuerligt under rivning, samt med några veckors mellanrum efteråt.

OM ni får sättningar som ni tycker är för stora, så går det att höja tillbaka bjälklaget och bygga en avväxling, men återigen tror jag inte att ni kommer att behöva det. Det som kan hända är att ni får rikta om någon eller några dörrar som satt sig på mellanplanet. Så känn lite på dom också under rivningen.

Men observera, mitt resonemang bygger på att väggen inte är bärande, och då har jag inte varit på plats och kollat :)
Tack så mycket för ett så förklarande och utförligt svar! Guldstjärna i kanten till dig

Mats-S
J Jennie123 skrev:
Tack så mycket för ett så förklarande och utförligt svar! Guldstjärna i kanten till dig
Tackar tackar,
ja lite erfarenhet fick jag väl under mina 20 år som timmerman och snickare :)

• Gilla
Jennie123
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.