Vad finns det för (snygga) alternativ till kakel som ytmaterial i badrum egentligen? Har börjat tröttna på fogar som känns ofräscha och det "hårda" intryck som helkaklat ger. Samtidigt är den enda bild som jag får upp i huvudet om jag tänker på alternativ till helkaklat nåt i stil med heltäckande rosa plastmatta på golv och väggar à la 80-tal, och det känns ju inte heller speciellt trevligt... Så, finns det andra snygga och gärna praktiska alternativ? Gärna med bilder om någon har gjort nåt snyggt!

Det finns massvis med moderna mattor att välja på.

Det går att måla med särskilda målningssystem om man vill ha helfärgat.

Det går att kombinera kakel, klinker, matta, målat osv. bara man följer anvisningarna i skarvarna väldigt noga.

Numera finns det också några färdiga vattentäta skivor som sätts upp i badrummen som både tät och ytskikt om jag fattat det hela rätt. Var i ett nybyggt hotellrum förra veckan där sådana satt uppe, dock imiterade de kakel, nästan så bra att man inte såg skillnaden. Möjligen lättare att städa de fogarna :)

Jag kommer att ha partier av fasadplåt på några av väggarna i mitt stora badrum. Nu är det iofs länge kvar tills dess att det kommer bli verklighet men ändå....

Min text från en annan tråd. http://www.byggahus.se/forum/badrum/108309-paerlspont-i-badrum.html

"Varför inte borra hål, fylla med silikon och sedan skruva fast reglarna? Spelar knappast någon roll om man gör så utanför våtzon 1. Jag menar, det är ju så man fäster allt annat i badrummet. Har själv tänkt fästa tre-fyra stående plåtreglar på en vägg och sätta plåtpanel för att göra nåt lite annorlunda och för att slippa ha kakel på alla ytor.
Typ någon av panelerna på sid 8."

http://www.ruukki.se/www/materials.nsf/materials/18AFD75A7E0087F7C2257512003B1958/$File/CSE00.000SE11.2008_Eleganta_fasader_ver1108.pdf?openElement

Redigerat:
Vi har putsade väggar i vårt badrum (kakel vid badkaret). Foliesystem som tätskikt ligger under och sedan är det målat med matt färg som andas.

norrbottenstorpet skrev:
Det finns massvis med moderna mattor att välja på.

Det går att måla med särskilda målningssystem om man vill ha helfärgat.

Det går att kombinera kakel, klinker, matta, målat osv. bara man följer anvisningarna i skarvarna väldigt noga.

Numera finns det också några färdiga vattentäta skivor som sätts upp i badrummen som både tät och ytskikt om jag fattat det hela rätt. Var i ett nybyggt hotellrum förra veckan där sådana satt uppe, dock imiterade de kakel, nästan så bra att man inte såg skillnaden. Möjligen lättare att städa de fogarna :)
Men frågan är om de skivorna verkligen är godkända av försäkringsbolagen...

Till TS vill jag säga att jag förstår er helt. Är heller inte så glad i kakel och särskilt inte när det verkar uppstå skador lättare. Själv håller jag på och bygger badrum nu där det ska bli plastmatta på golvet (lutar åt Tarketts Pastille, helsvart). Väggar och tak målas med våtrumsfärg. Kulör har vi inte bestämt än, men ngt ljust.

Trä skulle jag kunna tänka mig men inte på golvet... :)

Byggankan, om ni har putsade väggar, hur får ni det tätt mellan puts och folie i vinkeln?

Det är folie överallt precis som man gör med kaklade badrum.

byggankan skrev:
Det är folie överallt precis som man gör med kaklade badrum.
Har ni puts ovanpå tätskiktet?

japp. vi frågade experten här på forumet och vår kvalitetsansvarige och de sa båda att det var ok.

Oj fan. Trodde att jag hade koll på saker och ting men inte det inte. Har aldrig ens hört talas om våtrumsputs. Riktigt snyggt.

Tack för alla förslag. Blev riktigt sugen på ett skeppsgolv i nya badrummet (så snart vi hittat vårt nya drömhus vill säga...).

Puts var snyggt, men hur går det med rengöringen?

Vårt är ju nytt så det ha rinte hunnit bli smutsigt. Men det är ju kakel vid badkaret så det kommer ju inte någon direkt smuts på det. Om det blir smutsigt som inte går att få bort så skulle jag tro att vi helt enkelt målar över smutsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.