personstar

Annans persons elmätare på fastigheten

3k läst  66 svar

1. W
    Medlem Nivå 1
    En granne har (efter klyvning av lantbruksfastighet år 2001) sin elmätare på min yttre stallvägg. Just där behöver jag ha ett fönster, enligt JBVs regler. Min och grannens mätare går in i samma skåp, men har olika abonnemang, med två olika mätare. Enligt ellagen ska man ha sin mätare på sin mark, men grannen vill inte bekosta flytt av sin. Han säger att det var så när de köpte huset, och de köpte det efter att en annan granne begärt klyvning. Låter konstigt kanske, men vi var fler delägare i släkten. Någon som vet vad jag kan kräva? Har försökt få tag på Telge Nät, som äger ledningen, men de har inte hört av sig, bara lagt upp ett "ärende" för snart tre veckor sedan. Till Telge Nät har jag ställt fler frågor som jag behöver svar på, men återkopplingen är minst sagt usel.

Min mätare har jag tänkt flytta och en elektriker föreslår nytt skåp med modernare utrustning, och förstärkt till 63 A.

MVH Annelie

2. tommib
    Självbyggare · Nivå 16
    Det låter som att du behöver hjälp av en fastighetsjurist eller liknande.

Min högst amatörmässiga tolkning är att detta borde åtgärdats i samband med klyvningen. Exakt vem som ska betala vad kan bli snårigt och hänger (bland annat) på när klyvningen är gjord, när elmätaren satts upp och vad som avtalats i köpebrevet. Att mätaren inte kan vara kvar på din fastighet torde vara en självklarhet men vem som ska betala är mindre självklart.

Att du behöver ett fönster där mätaren sitter är egentligen inte relevant för diskussionen.

Tobias Knutsson och Weian gillar
  3. W
    Medlem Nivå 1
    Jag har försökt få tag på nätägaren, Telge nät, och om jag lyckas kan jag ju börja med att försöka få svar därifrån. Och visst borde det ha fixats i samband med klyvningen, men just i den delen var inte jag inblandad. Elmätaren är uppsatt 1987, när vi byggde, och klyvning gjordes 2001. Inget står i nya ägarens köpeavtal (jag har inte sålt fastigheten, utan det är en annan av delägarna som `fick´ gamla mangårdsbyggnaden på sin mark. Han har i sin tur styckat och sålt den vidare.

4. S
    Medlem Nivå 10
    Visa gärna vilket stycke i Ellagen du tänker på? Tror inte det finns något krav att en elmätare måste vara på abonnemangets tomtmark, detta baserar jag på att det ofta inte är fallet.

Det betyder ju så klart inte att grannens mätare ska befinna sig på din vägg. Kan inte heller svara på vem som är skyldig att bekosta flytten men Telge bör ju kunna ta ställning till detta, rätt som det är når ditt ärende säkert rätt person så du kan få svar, annars får du fortsätta jaga dem..
    Antar du bor i Södertälje? Någon slags nättekniker bör kunna sätta tänderna i ditt ärende och komma med en rimlig lösning.

Weian gillar
  5. A
    Medlem · Nivå 16
    Där jag bor är det genomgående ett skåp med mätare till två fastigheter. Då blir det ju bara varannan fastighet som kan ha mätaren på egen mark. Min mätare är på andra sidan vägen bakom en grannes häck. Om det får vara så vet jag inte. Men det verkar inte speciellt ovanligt.

6. W
    Medlem Nivå 1
    Vet att jag läste att elmätaren ska stå på egen fastighet. Äger ni fastigheterna eller hyr dem, dvs tomträtt?

7. tommib
    Självbyggare · Nivå 16
    Det är väl Ellag 1997:857 2kap 1§ som säger att en starkströmsledning inte får byggas eller användas utan tillstånd. Eftersom nätkoncession inte meddelas privatpersoner (vad jag vet) så blir det omöjligt.

Jag ska medge att jag är rätt osäker här men det normala är att huvudledningen (och mätaren) finns på den egna fastigheten.

Weian gillar
  8. S
    Medlem Nivå 10
    Är du säker på att det var i Ellagen du läste detta? Eller någon annanstans?

9. S
    Medlem Nivå 10
    Ja, helt klart, tror inte man bygger på annat vis idag.. Fast nu är det ju reglerna som gällde 1987 som är aktuella här.

Weian gillar
  10. W
    Medlem Nivå 1
    Ellagen, och som jag minns så ringde jag redan då (kring 2003) till elleverantören Telge energi och påpekade detta. Han sa att jag hade rätt, men att jag själv skulle prata med grannen, för han ville inte.

11. W
    Medlem Nivå 1
    Förstår dock inte det där med "eftersom nätkoncession inte meddelas privatpersoner [...] så blir det omöjligt." Fast här torde regler för 1987 antagligen gälla?

12. A
    Medlem · Nivå 16
    Vi äger fastigheterna. Området styckades av 1967 har jag för mig. Och de flesta hus är byggda strax efter detta. Också Telge energi för övrigt.

13. S
    Medlem Nivå 10
  14. W
    Medlem Nivå 1
    Jag bor i Nykvarn, men det är ju fd Södertälje. Sökte lite på nätet ang lagen och fann denna tråd som snubblade in på min. Jag bor på en jordbruksfastighet. Tråden ger mig mer huvudbry än klarhet dock.
    http://www.fluxio.se/forum/6/28954.html

15. W
    Medlem Nivå 1
    Hmm, låter ju inte som det svar jag fick den gång jag ringde till Telge energi, men det gick ju bra hos oss också, till jag ifrågasatte det. Då först fick jag svaret om mätare på egen fastighet.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: